De reglementen hebben bepaald dat er per race minimaal 305 kilometer verreden moet worden. Dat betekent dat de coureurs soms een extra ronde moeten rijden om de minimale afstand te kunnen behalen. Aangezien deze afstand vast staat voor iedere race, verschilt het aantal rondes bij ieder circuit.
De meeste Formule 1-coureurs zijn ongeveer 175 centimeter lang, maar enkele coureurs steken ver boven de 180 centimeter uit. Esteban Ocon is de langste F1-coureur op de grid. De Fransman is 1.86 meter lang. Drie coureurs zijn een centimeter korter, namelijk Antonio Giovinazzi, George Russell en Nicholas Latifi.
Lengte en gewicht coureur: minimaal 80 kilo
Daarbij komt ook nog eens dat minimaal 80 kilo van de coureur zelf dient te komen. Is dit niet het geval, dan zal de coureur extra ballast op zijn zitplaats moeten bevestigen. In totaal zal de coureur, helm en auto dus minimaal 740 kilo moeten wegen, ook al is de tank leeg.
Esteban Ocon en Alex Albon zijn de langste Formule 1-coureurs. De Alpine- en Williams-coureur zijn beide 1,86 meter lang. George Russell en en Nicholas Latifi zijn met 1,85 meter ook lange rijders. Yuki Tsunoda is daarentegen de kleinste coureur op de grid.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Het is moeilijk om een prijskaartje te hangen aan een huidige F1 wagen. Een F1-team mag in het seizoen 2022 145,6 miljoen dollar uitgeven (net gecorrigeerd voor hogere transportkosten plus inflatie).
Max Verstappen woont in het belastingtechnisch aantrekkelijke Monaco. De Red Bull F1-coureur heeft daar een huurappartement, wat naar verluidt 18.000 euro per maand kost. De geschatte waarde van het appartement bedraagt 16 miljoen euro.
Het gewicht van een Formule 1 auto
Grotere, zwaardere coureurs waren daarbij lang in het nadeel. Nu is afgesproken dat de auto inclusief coureur sinds 2022 minimaal 795 kilogram moet wegen, waarvan de coureur en zijn stoeltje altijd voor minimaal 80 kilo meetellen.
80 kilo voor een coureur.
Bovendien zijn er nog tal van andere onderdelen die een Formule 1-auto kunnen optimaliseren. Op basis van de genoemde bedragen, kan een Formule 1-auto gemiddeld wel zo'n 6 miljoen tot soms wel 14 miljoen euro kosten. En daarbij zijn de kosten voor reparatie tijdens én na een race nog niet eens meegenomen.
Een Formule 1 coureur kan niet tijdens een race stoppen om te plassen. Omdat een coureur veel zweet, is zijn blaas ook minder vol. Als de coureur echt heel nodig moet, dan doet hij het in zijn broek.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Er zit geen limiet op hoe vaak een coureur DRS mag gebruiken, al is dit in andere takken van autosport (DTM) wel het geval geweest. In de kwalificatie of vrije trainingen is de coureur vrij om zijn DRS te activeren binnen de aangewezen DRS-zones. DRS kan alleen gebruikt worden in DRS-zones.
De term poleposition is afkomstig uit de paardenraces, waar de nummer één aan de binnenkant van de baan aan de binnenste paal mag starten. In sommige sporten, zoals motorcross en rallycross, is de poleposition geen vaste plaats, maar mag de winnaar van de kwalificaties zelf de beste startplaats uitzoeken.
In een F1-bolide zitten twee pedalen: het rempedaal en het gaspedaal. De koppeling zit aan het stuur, met twee hendels, zodat je die afhankelijk van het links of rechts de pits uitrijden kunt gebruiken.
Een Formule 1-auto remt van 200 km/h naar stilstand over 54,5 meter, wat minder dan drie seconden duurt.
De hoogst gemeten snelheid van een F1-auto ooit staat op naam van Honda. Ze verscheepten de RA106 uit het F1-seizoen naar de zoutvlaktes van Bonneville in de VS. Coureur en tevens redder van Grosjean in Bahrein, Alan van der Merwe wurmde zich in de Honda en behaalde een snelheid van 397,483 km/u.
In Monaco liggen de huizen prijzen aanzienlijk hoger dan in buurland Frankrijk. Als u wilt gaan wonen in Monaco, rekent u dan op minstens 35.000 euro per vierkante meter tot zo'n 70.000 euro in de zeer exclusieve wijken. Monaco bestaat uit wijken, waarvan de bekendste de wijk Monte Carlo is.
Rijkste sporter, nauwelijks belasting
Zijn management let als een havik op alles wat illegaal poogt mee te liften op zijn 'merk' en regelt zijn sponsordeals. Over al dat geld betaalt hij nauwelijks belasting. Al in zijn eerste Formule 1-seizoen, in 2015, trok hij naar Monaco.
Veruit de belangrijkste reden om in Monaco te wonen is simpelweg: geld. In Monaco hoef je geen belasting over je inkomsten te betalen. Hoe hoger je loon ook wordt, je gaat niet meer betalen. Ideaal als je miljoenen per jaar binnen harkt en mogelijk alsmaar meer gaat verdienen.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar.