Hoe lang mag je wachten met betalen factuur?

Regelgeving betalingstermijnAls u niets afspreekt met uw klant, moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. De wet is heel duidelijk over de betalingstermijn van facturen: Spreekt u niets af, dan moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. In een overeenkomst mag u een termijn van maximaal 60 dagen afspreken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op arag.nl

Wat is een redelijke termijn voor betaling?

De hoofdregel is dat een factuur aan een bedrijf moet worden betaald binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur als geen uiterste dag van betaling is overeengekomen. Dit is geregeld in artikel 6:119a lid 2 sub a BW.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op e-legal.nl

Wat is de wettelijke termijn om een factuur te betalen?

Wettelijke betaaltermijn in het kort

Wettelijke betalingstermijn voor particulieren en consumenten: die staat niet vast, maar moet wel redelijk zijn. Vaak wordt een periode van 14 dagen afgesproken. Wettelijke betalingstermijn voor bedrijven: bedrijven betalen elkaar binnen 30 dagen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ing.nl

Is 30 dagen betalingstermijn verplicht?

Overheden zijn sinds 2013 verplicht hun rekeningen aan ondernemers binnen 30 dagen te betalen. Sinds juli 2022 geldt dit ook voor betalingen van het grootbedrijf aan het mkb. 96,1% van de ministeries en 93,5% van de provincies betaalden in 2022 op tijd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat is een acceptabele betalingstermijn?

Als algemeen redelijk wordt een termijn van 5 tot 7 dagen gehanteerd. Met andere woorden, als uw factuur niet op tijd wordt betaald door een zakelijk bedrijf, dan dient het bedrijf dat niet heeft betaald nog een redelijke termijn van 5 tot 7 dagen de tijd te krijgen om uw factuur te betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op devoordeligstedeurwaarder.nl

Hoe maak ik een factuur? | Jong Ondernemen

43 gerelateerde vragen gevonden

Hoeveel tijd tussen factuur en herinnering?

Zodra een betalingstermijn is verstreken, wacht dan niet langer dan drie tot vijf werkdagen met verzenden van een herinnering of aanmaning. Hanteer voor opvolgende herinneringen of aanmaningen steeds kortere termijnen en verzend niet meer dan drie herinneringen/aanmaningen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bru-deurwaarders.nl

Hoe lang blijft een factuur opeisbaar?

Een factuur of vordering verjaart en is dus niet eeuwig incasseerbaar. De verjaringstermijn van een factuur voor zakelijke klanten is in principe vijf jaar, net als bij facturen aan consumenten als het om diensten gaat. Verkoop je een product aan een consument, dan is de verjaring van een factuur al na twee jaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zelfstandigenbouw.nl

Wat is de maximale betalingstermijn?

Tussen 2018 en 2022 kon een langere betaaltermijn, maximaal 60 dagen, worden afgesproken. Langer was alleen toegestaan als aangetoond kon worden dat dit voor geen van beide partijen nadelig was. Per 1 juli 2022 is de wettelijke betalingstermijn ook voor het grootbedrijf naar 30 dagen bijgesteld.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mkbservicedesk.nl

Wie bepaalt de betalingstermijn?

Wettelijke betalingstermijn voor consumenten

U mag als ondernemer de betalingstermijn voor consumenten zelf bepalen. Dat moet wel een redelijke termijn zijn. U zet die betaaltermijn in het contract of uw algemene voorwaarden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Wat als je een factuur niet op tijd betaald?

Je kan dan een incassobureau, deurwaarder of incasso-advocaat inzetten. Die innen namens jou de factuur. De kosten hiervan mag je in rekening brengen bij de klant. Houd er rekening mee dat je deze kosten zelf betaalt als het alsnog niet lukt om de klant te laten betalen (als die failliet is, bijvoorbeeld).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rompslomp.nl

Wat is leidend factuurdatum of betaaldatum?

Voor de btw-aangifte moet je altijd van de factuurdatum uitgaan. Je verzorgt je boekhouding dan volgens het factuurstelsel. Je moet dan alle facturen binnen een maand, kwartaal of jaar meenemen in je btw-aangifte. Je gaat dan uit van de datum op de factuur en niet de datum van de daadwerkelijke betaling of uitgaven.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ficsus.nl

Hoeveel Herinneringskosten mag je rekenen?

Minimale bedrag aan kosten: Voor aanmaningskosten geldt een wettelijk minimumbedrag van €40,-. Dit bedrag kan altijd gevorderd worden door het incassobureau. Stel bijvoorbeeld dat je een factuur hebt van €300,-. Dan kan het incassobureau 15% (€45,-) van €300,- aan aanmaningskosten vorderen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op credifin-nederland.nl

Hoeveel rente bij niet betalen factuur?

Wettelijke rente is de rente die een schuldeiser volgens de wet kan eisen als u een betalingsachterstand heeft. De wettelijke rente is sinds 1 januari 2024 7% (voor niet-handelstransacties) of 12,5% (voor handelstransacties).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat is het onderscheid tussen betaling 30 dagen of 30 dagen einde maand?

30 dagen einde maand betekent dat de 30 dagen termijn moet worden berekend vanaf het einde van de maand. Het maakt hierbij dus niet uit op welke dag de factuur is verstrekt. De betalingstermijn wordt altijd gerekend vanaf de laatste dag van de maand.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op e-legal.nl

Wat als opdrachtgever te laat betaald?

Lukt het u niet om uw klant de openstaande factuur te laten betalen? Overweeg dan een incassobureau, deurwaarder of incasso-advocaat in te schakelen. Dat zijn bedrijven die facturen namens u innen: Een incassobureau stuurt brieven met het verzoek tot betaling, maar mag betaling niet afdwingen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Wat is de vervaldatum van een factuur?

Vervaldatum op de factuur

De vervaldatum is de datum waarop de factuur uiterlijk moet zijn betaald. Op die dag moet het verschuldigde bedrag op de rekening staan. De vervaldatum wordt berekend door de betalingstermijn op te tellen bij de factuurdatum. Of eigenlijk: bij het moment van de ontvangst van de factuur.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mkbrecht.nl

Hoeveel betalingsherinneringen?

De schuldeiser moet minimaal 1 betalingsherinnering (aanmaning) sturen, voordat hij incassokosten bij u in rekening mag brengen. U krijgt 14 dagen de tijd om de rekening alsnog te betalen. Doet u dat niet, dan moet u naast de rekening ook incassokosten betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Kan ik een factuur weigeren te betalen?

De betwisting dient te gebeuren binnen een redelijke termijn. U doet dit dus best zo snel mogelijk. Voor ondernemingen geldt dat men dient te protesteren binnen de termijn die redelijkerwijze nodig is in functie van de aard van de overeenkomst en de complexiteit van de gegevens vermeld op de factuur.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wanted.law

Wat als je te laat factureert?

Die boete bedraagt tussen de € 50 en de € 500 bij een eerste overtreding en kan tot € 1.250 bedragen bij een tweede overtreding. Vanaf een derde overtreding kan het bedrag oplopen tot € 5.000. Systematisch laattijdig factureren kan met andere woorden behoorlijk veel geld kosten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nl.linkedin.com

Wat te doen als iemand niet wil betalen?

Wat kun je doen bij een niet-betalende klant?
  1. Bellen. Soms is het slim om de klant gewoon te bellen en te vragen waarom er nog niet betaald is. ...
  2. Betalingsherinnering. ...
  3. Check je algemene voorwaarden. ...
  4. Incassokosten en wettelijke rente in rekening. ...
  5. Betalingsregeling. ...
  6. Schakel hulp in. ...
  7. Andere juridische hulp. ...
  8. Oninbare BTW.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op groenehartjuristen.nl

Hoe vragen om factuur te betalen?

8 september 2022
  • Stuur de factuur opnieuw, dit keer mét begeleidend schrijven.
  • Maak op vriendelijke toon duidelijk dat er nog een factuur openstaat. ...
  • Geef redenen aan waarom de openstaande factuur nog niet betaald kan zijn. ...
  • Bel na het versturen van de betalingsherinnering de klant.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op breyta.nl

Hoe snel krijg je een aanmaning?

Wettelijk gezien mag u aanmaningen versturen vanaf de dag na een gemiste betaling. Het kan echter klantvriendelijk zijn om nog een paar extra dagen te wachten voor u de eerste brief verstuurt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op companeo.nl

Hoe lang tussen herinnering en aanmaning?

Het is verstandig om uw debiteur te blijven herinneren aan uw vordering. Wacht daarom, als de termijn van uw betalingsherinnering is verstreken, niet langer dan drie dagen met het verzenden van een aanmaning.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bru-deurwaarders.nl

Wat moet je doen als je geen factuur krijgt?

Op grond van de wet verjaart een vordering 5 jaar (artikel 3:307 BW) nadat deze opeisbaar is geworden. Verstuurt u alsnog een factuur binnen deze periode van 5 jaar nadat u uw prestatie / of goederen heeft geleverd, dan is er niets aan de hand en kan nakoming in en buiten rechte worden gevorderd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op tanger.nl

Populaire vragen