Bijvoorbeeld. Met een laad- en losplaats mag u laden en lossen van maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 – 18:00 uur. Buiten deze uren kunnen omwonenden op die plaats parkeren.
Laden en lossen mag zolang duren als nodig is. U moet wel onmiddellijk met laden/lossen beginnen en dit ook niet onderbreken als u een naheffing parkeerbelasting wilt voorkomen.
Parkeren is wanneer een voertuig langer stilstaat dan nodig is voor het in- en uitstappen van personen of voor het laden en lossen. Het wachten op een passagier die bijvoorbeeld een snelle boodschap doet valt ook onder parkeren, ongeacht of de bestuurder aanwezig wel of niet aanwezig is in het voertuig.
Stoppen mag, wanneer de chauffeur in de buurt blijft. Op een door dit bord aangegeven plaats mag alleen geladen en gelost worden door bestuurders van voertuigen. Ondanks de afbeelding van een vrachtauto geldt dit bord ook voor andere voertuigen. Overigens is parkeren bij dit bord verboden.
Laden en lossen kan 24 uur per dag, van maandag tot en met zaterdag. In winkelgebied Osdorp geldt een venstertijd voor de bevoorrading van de winkels. Momenteel loopt er een proef, waarbij u mag laden en lossen tussen 07.00 en 12.00 uur (in plaats van 11.00 uur).
In het geval van een parkeerboete terwijl u in de auto zat, voegt u het bewijs van betaling toe. U kunt eenvoudig aantonen dat u het parkeergeld enkele minuten na de boete heeft betaald. In dit geval loont het aanvechten van een boete zeker.
Het onmiddellijk laden en lossen van goederen kwalificeert als stilstaan en niet als parkeren. Op grond van art. 23 RVV 1990 is in een aantal specifieke situaties verboden om met een voertuig stil te staan op de weg.
Aan een parkeerder moet een redelijke tijd worden gegeven om een kaartje te kunnen kopen. De rechtbank is van oordeel dat 5 minuten tussen het parkeren en het betalen, gelet op alle betalingshandelingen die verricht moeten worden, niet als onredelijk lang gezien kan worden.
Stilstaan en parkeren zijn gedefinieerd in de regelgeving: Stilstaan doe je enkel wanneer je iemand laat in- of uitstappen of je auto in- of uitlaadt, of dat nu 1 minuut of 1 uur duurt. Parkeren doe je wanneer je langer stilstaat dan nodig voor het in- of uitstappen of in- of uitladen.
Parkeren zonder te betalen
De boete die hiervoor opgelegd wordt is feitelijk een gemeentelijke belastingaanslag. Veel gemeenten berekenen een bedrag van rond de 60. - euro, plus één uur parkeergeld, hoewel meer dan een uur ook kan, indien aannemelijk is dat dit terecht is.
Boete op de stoep parkeren
Als je de auto op de stoep parkeert dan bestaat er een kans dat je daarvoor een boete krijgt. De boete bedraagt € 100,00 voor fout parkeren. Er rijden vooral door grote steden doorlopend scanauto's door de straten en er zijn toezichthouders te voet actief.
Als u uw voertuig parkeert op een plek waar dat niet mag, krijgt u een bekeuring. Vaak wordt uw auto dan ook weggesleept. De bekeuring voor verkeerd parkeren van een voertuig kost € 100. Voor het onterecht parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats is de hoogte van de boete € 400 in 2021.
8 uur binnen de bebouwde kom:
Binnen de bebouwde kom is het verboden op de openbare weg auto's, slepen en aanhangwagens met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton langer dan acht uur na elkaar te laten parkeren. Dit verbod geldt niet op de plaatsen waar het verkeersbord E9a, E9c of E9d is aangebracht.
E1:Parkeerverbod. Aan de kant van de weg waar dit bord is geplaatst, mag je niet parkeren. Je mag hier wel passagiers laten in- of uitstappen of goederen laden of lossen. Het parkeerverbod geldt niet voor parkeervakken, maar wel voor de berm.
De kosten voor een parkeerboete wegens het niet betalen van parkeergeld is in Rotterdam in 2022 € 66,50. Bovenop dit bedrag moet je ook de kosten van een uur parkeergeld betalen. In Rotterdam loopt dit uiteen van € 1,80 tot € 4,26.
Dit verschilt van gemeente tot gemeente. Raadpleeg de APV van de gemeente, want daarin staan wellicht een aantal regels. In sommige gemeenten is er een totaalverbod voor lange caravans, maar in de meeste gemeenten geldt dat ze maximaal drie dagen op de openbare weg mogen worden geplaatst.
Buiten op de aangelegde parkeerplaatsen (die zich buiten de rijbaan bevinden) is het toegelaten te parkeren op de rijbaan zelf, op voorwaarde dat rekening wordt gehouden met bovenstaande opgesomde reglementen : niet op de trottoirs of verhoogde (gras)bermen. vrije doorgang van minstens 3 meter.
Een scanauto is in staat 1200 auto's per uur te controleren. Een parkeerwachter te voet komt onmogelijk in de buurt van dit aantal.
Scanauto scant kenteken en controleert of parkeergeld betaald is. De scanauto maakt een scan van het kenteken en foto's van de situatie. Daarna volgt een automatische controle via het Nationaal Parkeer Register of parkeergeld betaald is.
De valet is een medewerker van een bedrijf dat "Valet Parking" of een andere parkeerservice aanbiedt. Deze service wordt met name aangeboden door restaurants, hotels, grote winkelbedrijven, vliegvelden en andere bedrijven.
Op grond van art 24 lid 1 sub a RVV is het verboden een voertuig te parkeren bij een kruispunt op een afstand van minder dan vijf meter daarvan. Denkbeeldig zou u de afslaande weg (inclusief eventuele stoep) op de doorgaande weg kunnen doortrekken. In dat denkbeeldige vlak mag derhalve niet geparkeerd worden.
Je mag zoveel auto's in je straat parkeren als jij wil, zolang ze aan alle (belasting)eisen voldoen. Dus verzekerd, zonder grote overtredingen en netjes in een vak of langs de kant. Heeft u een eigen parkeerplek die toegewezen is aan u of op uw naam staat, dan mogen anderen daar niet zonder overleg met u staan.
De wegcode geeft aan dat een voertuig als stilstaand wordt beschouwd als het niet langer dan nodig stopt om mensen te laten af/opstappen of voor te laden/lossen van goederen. Zodra u klaar bent met wat u bezig was, wordt uw voertuig als "geparkeerd" beschouwd.