Buiten Nederland mag u meestal tussen de 3 en 6 maanden rijden in uw auto met Nederlands kenteken. Hoelang u precies in het buitenland mag rijden, verschilt per land.
Je autoverzekering is bijna in alle landen geldig. Om te weten of je autoverzekering ook geldig is tijdens jouw vakantie in het buitenland kun je kijken naar je groene kaart. Hierop staan alle landen waar je auto verzekerd is. Een originele groene kaart vraag je op bij je verzekeraar.
Rijden met Nederlandse kentekenplaten in Spanje
Bent u geen resident dan kunt u met uw Nederlandse kenteken 6 maanden rijden in Spanje. Sommige Nederlandse verzekeringsmaatschappijen hebben beperkingen als u met uw auto langer in het buitenland verblijft.
Je kunt je auto dus niet in Nederland verzekerd laten houden als je langer dan zes maanden in het buitenland verblijft. Je zult daarom bij een verblijf van langer dan zes maanden een autoverzekering moeten afsluiten in het land waar je verblijft.
U kunt gewoon uw auto, op Nederlands kenteken, meenemen naar Duitsland en achteraf uw Nederlandse kenteken ongeldig laten verklaren. Controleer wel van tevoren hoe lang uw verzekeraar u nog verzekert in het buitenland (meestal 6 weken). Na uw vestiging in Duitsland stelt u de procedure van invoer in werking.
Een auto met buitenlands kenteken kan maximaal 24 maanden binnen het grensgebied van Turkije verblijven.
Bent u niet ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) in Nederland? Dan mag u maximaal 6 maanden per jaar in Nederland rijden in uw auto met buitenlands kenteken. U heeft dan recht op een vrijstelling op basis van internationaal recht. Deze vrijstelling hoeft u niet aan te vragen.
Wanneer je een auto in België, of een ander EU-land koopt, hoef je gelukkig geen invoerrechten te betalen. De BTW hangt af van de auto. Als het een nieuwe auto is, moet je BTW wel betalen. Bij een tweedehandse auto hoeft dat niet.
Indien u dus niet van plan bent om te verhuizen naar Spanje, is een Belgische nummerplaat in orde. Als er evenwel vermoedens zijn dat u langer dan 182 dagen per jaar in Spanje rondrijdt met een Belgische nummerplaat, kan de Spaanse politie de wagen in beslag nemen.
Invoerrechten. Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Kun je zomaar in Spanje gaan wonen? Ja, dat kan. Als inwoner van de EU heb je het recht om in ieder land van de Europese Unie te gaan wonen. Heb je de Nederlandse nationaliteit (of die van een ander EU-land), dan kun je dus in Spanje gaan wonen.
We hebben begrepen dat een auto met Nederlands kenteken niet langer dan 183 dagen per jaar in Portugal mag verblijven (cumulatief).
De wegenbelasting (Impuesto Vehículos Tracción Mecánica of Impuesto Municipal de Circulación) in Spanje is een gemeentelijke heffing en wordt dus door de woongemeente waar u staat ingeschreven geïnd. De betaalperiode ligt tussen begin maart en half juni. Het bedrag varieert van gemeente tot gemeente.
Gaat u op vakantie en steekt u de grens over? Wees gerust: uw autoverzekering is in het buitenland gewoon geldig. Uw auto heeft dus dezelfde dekking als in Nederland. De dekking geldt in de landen die vermeld staan op de groene kaart.
Er zijn helaas geen tijdelijke autoverzekeringen. Daarom kun je een 'normale' autoverzekering afsluiten. Veel autoverzekeringen zijn tegenwoordig dagelijks opzegbaar. Dat betekent dat je de verzekering weer kunt beëindigen als je de auto verkoopt.
Uw autoverzekering geldt ook in het buitenland en biedt dekking in de landen die vermeld staan op de groene kaart. De verzekeraar biedt in ieder geval dekking in de landen binnen Europa. In de meeste landen is het niet nodig om de groene kaart bij u te hebben.
Reken op ongeveer 90 à 110 euro voor de eerste keuring, 40 à 50 euro voor de daaropvolgende. Eventuele overdrachtsbelasting: Afhankelijk van de specificaties van de wagen.
Alles opgeteld moet je dus rekenen dat het inschrijven van je auto in Spanje ongeveer 600 tot 650 euro kost. Dit is inclusief bijstand van een advocaat én iemand die voor jou naar de technische controle gaat.
Auto's worden bij onze zuiderburen voor minder geld verkocht en vaak beter uitgerust. Voor minder geld heb jij in België een auto met alle luxe extra's waar je je hier misschien wel scheel voor betaald. Meer luxe, lagere prijs (bij goed onderzoek) en niet te vergeten: een groter aanbod.
Waarom zou u een auto gaan importeren uit Duitsland? Allereerst de prijs: op de auto wordt in Duitsland geen BPM geheven en zijn Duitse auto's aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. De BPM is een belasting die wordt geheven over de aankoop van een nieuwe auto.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
Wanneer ben je niet verplicht om wegenbelasting te betalen? Je kunt de wegenbelasting omzeilen door de auto te schorsen. Je betaal dan géén wegenbelasting meer, maar mag met die auto niet meer op de openbare weg. Daarnaast gelden er vrijstellingen voor oldtimers, maar daar vertellen we zo meer over.
Een Nederlands exportkenteken is maximaal twee weken geldig vanaf de dag dat het voertuig voor export is verklaard, mits de apk die gehele periode nog geldig is. Een Zollkennzeichen is verkrijgbaar met een korte of lange looptijd, variërend van 15 dagen tot en met 12 maanden.
Het is voor jou als Nederlander illegaal om met een buitenlands kenteken te rijden. Dus als jij een Duitse auto leent zonder daar specifieke vrijstelling voor te hebben, dan krijg je een forse boete van de Belastingdienst als je gepakt wordt.