Bent u niet ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) in Nederland? Dan mag u maximaal 6 maanden per jaar in Nederland rijden in uw auto met buitenlands kenteken. U heeft dan recht op een vrijstelling op basis van internationaal recht. Deze vrijstelling hoeft u niet aan te vragen.
Een Nederlands exportkenteken is maximaal twee weken geldig vanaf de dag dat het voertuig voor export is verklaard, mits de apk die gehele periode nog geldig is. Een Zollkennzeichen is verkrijgbaar met een korte of lange looptijd, variërend van 15 dagen tot en met 12 maanden.
Dit kan gedurende een periode van maximum één maand. In dat geval moet u in de wagen een schriftelijke toelating van de buitenlandse eigenaar bewaren. De eigenaar moet in dit document verklaren dat hij het voertuig gratis ter beschikking stelt, voor een vastgestelde periode, met einddatum.
Het is voor jou als Nederlander illegaal om met een buitenlands kenteken te rijden. Dus als jij een Duitse auto leent zonder daar specifieke vrijstelling voor te hebben, dan krijg je een forse boete van de Belastingdienst als je gepakt wordt.
Als Nederlander mag je in Nederland niet in een auto met buitenlands kenteken rijden, tenzij je (tijdelijke) vrijstelling via de douane hebt geregeld. Dat heeft alles te maken met de belastingplicht. Voor iedereen die buiten Nederland woont, geldt vrijstelling op basis van het internationaal recht.
Rijden met Nederlandse kentekenplaten in Spanje
Bent u geen resident dan kunt u met uw Nederlandse kenteken 6 maanden rijden in Spanje. Sommige Nederlandse verzekeringsmaatschappijen hebben beperkingen als u met uw auto langer in het buitenland verblijft.
Indien u dus niet van plan bent om te verhuizen naar Spanje, is een Belgische nummerplaat in orde. Als er evenwel vermoedens zijn dat u langer dan 182 dagen per jaar in Spanje rondrijdt met een Belgische nummerplaat, kan de Spaanse politie de wagen in beslag nemen.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
De Kfz-Steuer bedraagt voor de meeste auto's tussen €100,- en €300,- op jaarbasis. Dat is beduidend minder dan in Nederland, waar gemiddeld €450,- per jaar aan wegenbelasting wordt betaald.
Een Duits kenteken is een kenteken van een voertuig uit Duitsland. Het bestaat uit cijfers en letters. Het kenteken begint met een lettercode die de plaats van registratie aangeeft (vaak een district). Overheidsinstanties hebben soms een eigen letter, zoals de Y (Bundeswehr).
Buitenlanders mogen hun auto in Turkije houden tot het einde van hun verblijf, op voorwaarde dat dit niet langer duurt dan 730 dagen. Buitenlanders zonder verblijfsvergunning krijgen in totaal 90 dagen in 180 dagen.
We hebben begrepen dat een auto met Nederlands kenteken niet langer dan 183 dagen per jaar in Portugal mag verblijven (cumulatief).
Als u de auto naar België importeert, zult u de Belgische BTW van 21% moeten betalen. Voor tweedehandsauto's moet men een onderscheid maken tussen een aankoop bij een particulier (geen BTW verschuldigd) of bij een professionele verkoper (BTW inclusief).
Bent u niet ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) in Nederland? Dan mag u maximaal 6 maanden per jaar in Nederland rijden in uw auto met buitenlands kenteken. U heeft dan recht op een vrijstelling op basis van internationaal recht. Deze vrijstelling hoeft u niet aan te vragen.
De prijs van het 5-daags kenteken bedraagt 180 euro + 15 euro verzendkosten. Hiervoor krijgt u het 5-daagse kentekenbewijs, fysieke kentekenplaten en een WA-verzekering met groene kaart.
De kosten voor het exporteren van een auto zijn €10,60. Dit betaalt u bij de RDW. Daarnaast zijn er nog andere kosten waar u rekening mee moet houden, bijvoorbeeld als u met een auto met exportkenteken de openbare weg op gaat. U heeft dan een geldige autoverzekering met minimaal een WA-dekking nodig.
Wonen in Duitsland, betekent emigreren naar Duitsland. U blijft Nederlands staatsburger, maar bent in Duitsland belastingplichtig. Een belangrijke uitzondering hierop wordt gevormd door de inkomstenbelasting, althans als u in Nederland blijft werken. Verhuizen naar Duitsland biedt veelal economische voordelen.
Op dit moment krijgen bijvoorbeeld Polen nog geen aanslag voor de motorrijtuigenbelasting, omdat ervan wordt uitgegaan dat zij die al in hun land van herkomst betalen.
Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands kenteken niet door een Nederlandse verzekeraar kan worden verzekerd.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Het is toegestaan voor jezelf of voor een partner een 2de auto op eigen naam te verzekeren. En dat kán soms goedkoop dankzij een gezinsregeling oftewel tweede gezinsautoregeling. Wat daarentegen NIET mag is de auto van jouw kind op eigen naam verzekeren. Je zoon of dochter zal zélf een autoverzekering moeten afsluiten.
Kan je een auto op naam zetten zonder rijbewijs? Om maar direct met de deur in huis te vallen: ja, het is mogelijk om een auto op naam te zetten zonder rijbewijs. Als koper van een auto heb je alleen een geldig identiteitsbewijs nodig. Daarnaast moet je minimaal 18 jaar zijn en in Nederland wonen.
Alles opgeteld moet je dus rekenen dat het inschrijven van je auto in Spanje ongeveer 600 tot 650 euro kost. Dit is inclusief bijstand van een advocaat én iemand die voor jou naar de technische controle gaat.
Spanje is lid van de Europese unie waardoor u geen invoerheffingen bij het importeren van een auto hoeft te betalen. De rest BPM en BTW moet echter wel betaald worden. Dit komt doordat in Nederland auto's anders worden belast dan in Spanje.
Er zijn in Spanje zes autokeuringsstations waar men met een voertuig met een Nederlands kenteken terecht kan voor een Spaanse ITV-keuring die dan ook geldt voor de Nederlandse APK-keuring. Bij goedkeuring wordt het voertuig online afgemeld bij de RDW en ontvangt men een Nederlands APK-rapport.