Bent u niet ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) in Nederland? Dan mag u maximaal 6 maanden per jaar in Nederland rijden in uw auto met buitenlands kenteken. U heeft dan recht op een vrijstelling op basis van internationaal recht. Deze vrijstelling hoeft u niet aan te vragen.
Als u in Nederland woont en ingeschreven staat in de Basisregistratie Personen dan moet u uw auto bij de RDW laten registreren. Dit betekent dat u het kenteken laat overzetten naar een Nederlands kenteken. Ook moet u belasting op personenauto's en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen.
Heeft u uw voertuig geëxporteerd, dan mag u het voertuig binnen 14 dagen na export vanuit Nederland naar het buitenland (of naar een haven) rijden.
Een Duits kenteken is een kenteken van een voertuig uit Duitsland. Het bestaat uit cijfers en letters. Het kenteken begint met een lettercode die de plaats van registratie aangeeft (vaak een district). Overheidsinstanties hebben soms een eigen letter, zoals de Y (Bundeswehr).
u verkoopt uw voertuig met Nederlands kenteken en koopt hiervoor in de plaats een (nieuw of tweedehands) voertuig met Duits kenteken; u laat uw voertuig keuren bij een “TÜV-station” en vraagt na goedkeuring een Duits kenteken aan.
Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
De Kfz-Steuer bedraagt voor de meeste auto's tussen €100,- en €300,- op jaarbasis. Dat is beduidend minder dan in Nederland, waar gemiddeld €450,- per jaar aan wegenbelasting wordt betaald.
Duitse kentekens zijn niet gebonden aan het voertuig, maar persoonsgebonden aan de bestuurder. Als een auto dus wordt verkocht, dan gaat het kenteken niet mee naar de volgende eigenaar. De nummerplaat bestaat uit een code van letters en cijfers. Allereerst komt de lettercode van de Landkreis, ook wel Kreis genoemd.
De prijs van het 5-daags kenteken bedraagt 180 euro + 15 euro verzendkosten. Hiervoor krijgt u het 5-daagse kentekenbewijs, fysieke kentekenplaten en een WA-verzekering met groene kaart.
In Duitsland hoor je twee documenten bij je auto te hebben, namelijk een Fahrzeugbrief (groot, groen formulier met alle data van de auto en die van de eigenaar). Deze bewaart de eigenaar in de regel thuis. En een Zulassungsbescheinigung (klein document met alle voertuiggegevens).
Doppelkarte regelen, via internet (40 eur) of ter plaatse bij de Schildermacher of het ADAC kantoor (beide ca 80 eur) Nummertje trekken bij het Strassenverkehrsamt voor Ausfuhrkennzeichen, kosten ca 30 eur voor 14 dagen (kan ook voor 9 dagen of juist langer, let alleen op dat je Doppelkarte dezelfde periode geldig is)
Kortom, het is mogelijk om een auto op naam te zetten met een buitenlands rijbewijs. Je moet in alle gevallen wel in de Basisregistratie Personen staan en een uittreksel BRP meenemen. Verkoop je de auto aan iemand die in het buitenland is ingeschreven? Dan gelden de regels van export en moet je de auto uitvoeren.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
De werking van een auto leasen in Duitsland
Het is mogelijk om zowel zakelijk als privé een auto in het buitenland te leasen. Je kunt dan ook terecht bij een van de vele Duitse autodealers voor het afsluiten van een leasecontract. Een mogelijkheid is het rijden van een auto met een buitenlands kenteken in Nederland.
Hierbij verzorgen wij zelf de gehele importkeuring en stellen een dossier op voor de RDW keurmeesters. Bij ons kunt u het voertuig versneld laten keuren zónder wachttijd. Hierdoor hebben we personenauto's met een volledige typegoedkeuring gemiddeld met een week op Nederlands kenteken.
In Duitsland: alleen bedrijfsauto's mogen met een Nederlands handelaarskenteken in Duitsland rijden. Deze bedrijfsauto's mogen daar alleen rijden in verband met opbouw, ombouw of herstelwerkzaamheden die daarmee te maken hebben.
Het duurt hierna over het algemeen vijf tot zeven werkdagen voordat het kentekenbewijs wordt afgegeven door de RDW. U ontvangt altijd de laatste cijfer / letter combinatie uit de dan geldende kentekenreeks bij het importeren van een auto (tenzij het een herinvoer betreft).
Het Duitse 5-daags kenteken ook wel het kurzzeitkennzeichen genaamd, is zoals de naam al zegt voor 5 dagen geldig. Met dit tijdelijke kenteken kunt u de auto zelf ophalen en overrijden naar Nederland. Met dit tijdelijke kenteken bent u WA verzekerd in heel Europa, dus ook in Nederland.
Een H-kenteken wordt afgegeven voor historische voertuigen die in Duitsland geregistreerd staan. U komt als Nederlands ingezetene daar helemaal niet voor in aanmerkingen. Vanaf een leeftijd van 30 jaar wordt in Duitsland zo'n kenteken afgegeven en ook met de H op de kentekenplaat als zodanig te herkennen.
Voordat je met een in Duitsland gekochte auto de Nederlandse weg op mag moet deze auto worden ingevoerd en van een Nederlands kenteken worden voorzien. Dit regel je bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Voor het verkrijgen van een Nederlands kenteken moet je onder andere een keurrapport overleggen van de TUV.
Een Ausfuhrkennzeichen kost rond de 40 euro. Daarna kun je kentekenplaten behorende bij het Ausfuhrkennzeichen laten maken bij de Kfz Zulassungsstelle. Reken op ongeveer 30 tot 40 euro voor het laten maken van de kentekenplaten.
Wonen in Duitsland, betekent emigreren naar Duitsland. U blijft Nederlands staatsburger, maar bent in Duitsland belastingplichtig. Een belangrijke uitzondering hierop wordt gevormd door de inkomstenbelasting, althans als u in Nederland blijft werken. Verhuizen naar Duitsland biedt veelal economische voordelen.
Wanneer u in Duitsland woont en in Nederland werkt, dan betaalt u loonbelasting in Nederland. U bent ook sociaal verzekerd in Nederland. (Let wel, hierop bestaan uitzonderingen.) Als inwoner van Duitsland houdt u ook bepaalde rechten in Duitsland.
De goedkoopste autoverzekering voor testpersoon twee is een verzekering in Nederland. Zij betaalt hier een premie van € 28,10 per maand. In Duitsland betaalt persoon twee € 18,23 per maand meer voor de goedkoopste autoverzekering en in Frankrijk € 3,07 per maand meer.