Meestal zal het koudemiddel iedere 3-4 jaar weer aangevuld moeten worden. Van een goed onderhouden airco mag je dan ook in alle redelijkheid een levensduur van tenminste 10 jaar verwachten.
De gemiddelde prijs van alleen een aircopomp ligt om en nabij de vijfhonderd euro, exclusief de arbeidskosten. Uiteraard is deze prijs merkafhankelijk en type-afhankelijk. Al met al kunt u als richtlijn rekenen op een all-in prijs van rond de achthonderd euro.
Motorschade zal dat niet opleveren want de pomp wordt aangedreven door de multiriem. Schade aan de multiriem kan wel ontstaan en kan een pechsituatie opleveren omdat de dynamo dan ook niet meer wordt aangedreven.
Airco bijvullen kosten
U bent gemiddeld tussen € 100,- en € 200,- kwijt aan kosten voor het bijvullen van uw auto airco. Vaak kunt u het bijvullen van uw airco ook combineren met een airco onderhoudsbeurt. Hier wordt uw airco helemaal nagekeken, gereinigd en onderhouden. Ook wordt het koudemiddel bijgevuld.
In het aircosysteem van uw auto zit een zogenaamd 'koudemiddel'. Dit middel kan verdampen of langs rubbers in de auto weglekken. Jaarlijks daalt het peil van het koudemiddel tussen de 8 en 10%. Hierdoor ontstaat er drukverlies waardoor de airco in de auto minder goed koelt.
Kijk de airco regelmatig na
Het is verstandig je airco elk jaar te laten nakijken en om het jaar te laten bijvullen. In de regel is meer onderhoud door de vakman niet vaker nodig dan eens in de 5 jaar. Laat regelmatig de interieur-/pollenfilters vervangen, bijvoorbeeld tijdens het uitvoeren van een grote beurt.
Als de airco veel minder koelt dan gebruikelijk, dan kan het zijn dat de druk is weggevallen door te weinig koelingsvloeistof. Bijvullen verhelpt het probleem. Normaliter gebeurt dit als onderdeel van het onderhoud en kost tussen de € 80- en € 120.
Koelvloeistof probleem
Een airco heeft om te kunnen koelen koelvloeistof nodig. Dit koelmiddel zorgt voor de koeling van de warme lucht. Als er te geen of weinig koelvloeistof in zit dan kan de airco niet voldoende meer koelen. Je airco bijvullen is dan de beste optie.
De aircopomp is de compressor van de airconditioning. Wat doet het? De aircopomp wordt via een riem door de motor aangedreven. Hij zorgt ervoor, dat het dampvormige koelmiddel in de airco wordt samengeperst tot vloeistof.
Als de airco compressor niet meer naar behoren functioneert, is reviseren of vervangen mogelijk. De specialisten van Auto Elect B.V. kunnen uw airco compressor reviseren en weer opleveren als nieuw. De revisie gebeurt met de uiterste zorg en uitsluitend originele onderdelen om de kwaliteit te waarborgen.
Het vervangen van de compressor is een dure reparatie, het kan je wel €1000,- gaan kosten. Dit komt omdat ook het complete aircosysteem doorgespoeld moet worden. Een andere reden van een defecte airco kan de verdamper zijn. Ook het vervangen van dit onderdeel kost je redelijk wat geld, namelijk rond de €800,-.
Het is normaal dat de airco van de auto condensvocht lekt. Dit ontstaat wanneer het aircosysteem vocht onttrekt uit de lucht. Wanneer uw auto echter airco vloeistof verliest is dit wel gevaarlijk. Laat dan uw auto airco zo snel mogelijk repareren door een erkende vakgarage.
Airconditioners werken met koelvloeistof. Deze vloeistof onttrekt de warmte uit de lucht binnen en geeft dit af aan de buitenlucht. Eigenlijk is de werking te vergelijken met die van een koelkast.
Een airco werkt verkoelend dankzij koelvloeistof. Deze vloeistof verdampt echter doorheen de tijd, waardoor de airco steeds minder efficiënt koelt. Wanneer je airco over te weinig koelvloeistof beschikt, moet deze bijgevuld worden.
Een condensor kost tussen de 60 en 100 euro, afhankelijk van de auto - tenminste als je kwaliteitsproducten koopt en bij Carpardoo bestelt. Een origineel reserveonderdeel kost meestal twee keer zoveel.
Airco's moeten gemiddeld één keer in de twee jaar bijgevuld en opnieuw gevacumeerd worden. Laat je airco bijvullen door een STEK-gecertificeerde monteur. Het is bij wet verboden om je airco zelf bij te vullen. Groot onderhoud kost je gemiddeld € 170.
Een te groot temperatuurverschil tussen binnen en buiten kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals verkoudheid. Het advies is om het temperatuurverschil tussen binnen en buiten niet groter dan 6 °C in te stellen. Een paar graden koelen is voldoende, het verbetert het leef- en werkklimaat al enorm.
Airco zelf bijvullen? Je aircosysteem zelf bijvullen en vacumeren is bij wet verboden. Het is een bijzonder complexe taak die enkel door een erkende aircospecialist kan en mag worden uitgevoerd.
Om fouten in het airconditioningsysteem op te sporen, controleer je eerst de functies en de systeemdruk. Schakel de compressor in, controleer of de stekker goed vast zit en of er spanning is. Is de aandrijfriem goed en op de juiste manier en spanning gemonteerd? Inspecteer de pomp visueel op lekkage.
Zoals de grootte van je slaapkamer en de capaciteit van je airco. Heb je een goede split-unit airco, dan kun je in het algemeen de airco een uurtje of anderhalf voordat je gaat slapen aanzetten. Dan is het lekker koel als je wilt gaan slapen, mits je de airco automatisch laat koelen.
De meeste airco's hebben een afvoerbak voor het condenswater en een systeem van pvc-buizen waarmee het water kan afgevoerd worden. Sommige inbouwtoestellen beschikken over een afvoerpomp om het condenswater hogerop in het vals plafond te pompen en dan via zwaartekracht naar de riolering af te voeren.
Op den duur zal de koelvloeistof in uw airco opraken en hierdoor zal het apparaat minder verkoelend werken. Des ondanks dat het systeem gesloten is, zal er drukverlies ontstaan en er zullen gassen ontsnappen uit het systeem.
De stank van de airco wordt veroorzaakt door bacteriegroei op het raster van de verdamper. De airco haalt vocht uit de lucht en daarna loopt het vocht langs de verdamper via de afwatering naar buiten. Het vocht en de temperatuurverschillen zorgen ervoor dat de verdamper een kweekbak wordt van bacteriën.