Runflat banden (of anti lek banden) bieden uitkomst. Op deze banden kun je met “een lekke band” maximaal 80 kilometer doorrijden. Ook als er weinig of helemaal geen bandenspanning meer is.
Met run-flat-banden kan je bij een lekke band of verlies aan bandenspanning blijven doorrijden, bijvoorbeeld tot aan een garage of een veilige plaats waar de band kan gewisseld worden. Je moet in dat geval wel je snelheid aanpassen naar maximum 80 km en mag er niet verder dan 80 km mee rijden.
Wanneer kun je wel doorrijden? Als je binnen de bebouwde kom rijdt, waar je maximaal 50 km per uur mag, kun je in principe nog wel met een zachte band doorrijden totdat je thuis of bij een garage bent. Met een platte band doorrijden is absoluut niet aan te raden, want hiermee kun je de velg beschadigen.
Er is geen verplichting om runflatbanden te monteren. Zelfs als uw auto af fabriek met runflatbanden is geleverd, hoeft u geen runflatbanden te laten monteren wanneer u ze door nieuwe banden vervangt. Als u niet langer met runflat banden wilt rijden, moet u alle vier de banden vervangen.
Er is geen vaste codering of kleurcode waaraan runflat banden te herkennen zijn. Alle fabrikanten geven de band een eigen naam. Dunlop gebruikt DSST, GoodYear noemt het EMT, Bridgestone koos voor RFT, Continental bedacht SSR en Michelin gebruikt de naam ZP om er maar enkele te benoemen.
Uit veiligheidsoverwegingen raadt het merendeel van de fabrikanten de reparatie van runflat banden af. Onze experts denken er net zo over. Bij een lekke band raden we aan de lekke runflat band te vervangen door een nieuwe band in plaats van deze te laten repareren.
1 inch is 2,54 cm. 91: Dit getal geeft het draagvermogen (Load Index) van een band aan. Dit is het maximale gewicht dat de banden mogen dragen. In de tabel hieronder staat welke getallen overeenkomen met het maximum aantal kilo's.
Runflat banden hebben versterkte zijkanten die het gewicht van de auto kunnen dragen, ook als de lucht uit de band is. De band werkt in combinatie met een ingebouwd waarschuwingssysteem (TPMS) in je auto. Is de band lek, dan verschijnt op je display een waarschuwing.
Als een autoband de eigenschap “Runflat/RFT” heeft betekent dit dat de autoband een versterkte zijwang heeft, die het gewicht van de auto voor een bepaalde afstand kan dragen als er geen lucht meer in de band zit.
Daarbij wordt het ventiel vernieuwd en het wiel gebalanceerd. Reken op kosten die rond de € 100,00 voor vier banden of wielen komen. Je kunt er ongeveer € 10,00 onder of boven uitkomen.
Altijd wanneer u pech heeft kunt u een beroep doen op de Wegenwacht, dus ook wanneer u een lekke band heeft. De Wegenwacht zal kijken waar u op dat moment het best mee geholpen bent. Vaak kan de band gerepareerd worden, we spreken dan van een tijdelijke reparatie. Een definitieve zal in de garage moeten plaats vinden.
Reparatiekits worden het meest gebruikt als vervanging van het reservewiel. Het is een pakketje dat weinig plek inneemt. Met zo'n kit kun je je lekke band – met een klein lek – zelf herstellen door er een vloeistof in te spuiten via het ventiel. Grote lekken of schade aan de velgen kun je er niet mee herstellen.
Rijden met een thuiskomer is beperkt. Je mag maximaal 80 km/u en de band is niet gemaakt om daarop half Europa door te rijden. Dat zou je ook niet willen, want door de maat en de afwijkende breedte moet je rekenen op een ander rijgedrag.
Wegenwacht Reservewiel
Het gele wiel van de Wegenwacht vervangt de lekke band met velg en is een noodreparatie waarmee de leden in een mum van tijd weer met hun eigen auto verder kunnen. In de bijgeleverde bandenhoes kunnen ze het gele wiel gratis terugzenden naar de ANWB of hun garage vragen dit te verzorgen.
Meest gebruikte bandenmaten voor de BMW X1 zijn:
225/50 R17.
Codering FP (Fringe Protector) - velgrandbescherming, Codering FR (Felgen Ripen) - een ring die de velg beschermt.
De maten van een autoband zijn altijd op de zijkant van de band zelf te vinden. Bekijk dus één van je huidige autobanden om de juiste maat te checken. De maat van de band begint met een getal van 3 cijfers, vervolgens nog 2 cijfers en de zogenoemde R 2 cijfers.
Alle banden (inclusief reservebanden) die meer dan tien jaar oud zijn, moeten uit de handel worden genomen en worden vervangen door nieuwe banden. Controleer de fysieke leeftijd van een autoband door de markeringen op de flank van de band te controleren aan de hand van het "DOT"-symbool.
Versterkte of EXTRA LOAD-banden (XL-banden) zijn bestemd voor zware voertuigen of voertuigen met een krachtige motor. De zijwanden van versterkte banden zijn harder dan die van klassieke banden, die "SL-banden" worden genoemd (SL = "Standard Load").
15 inch staat voor de velgdiameter. 5 inch voor de bedbreedte van de velg. J staat voor de hoorncode (vorm van velgbed).
Ze zijn ook niet berekend op hoge snelheden, daarvoor zijn ze te klein. En er zijn nog een heleboel andere redenen. Daarom wordt er aangeraden er niet sneller mee te rijden dan 80 per uur. Het heet ook thuiskomer zodat jij enkel van de plaats van waar je platte band had naar huis of naar de garage kon rijden.
De band is smaller en heeft een kleinere diameter omwille van ruimte- en gewichtsbesparing. In het instructieboekje staat dat de snelheid bij gebruik van een noodwiel maximaal 80 km/h is. Verder wordt er vermeld dat het wiel uitsluitend mag worden gebruikt gedurende de korte tijd die nodig is om het wiel te repareren.
Dit wiel is bedoeld als thuiskomer. Het kan na montage gebruikt worden om met maximaal 80 km/u naar een veilige plek te rijden. Belangrijk om te vermelden is dat een reservewiel groter of kleiner kan zijn dan de inchmaat die je op dat moment onder de auto hebt.
Een auto bandenreparatie is handiger? Eens in de 2 a 3 jaar zal het setje vervangen moeten worden. Gemiddelde prijs is € 35. Een reservewiel/thuiskomer kost circa € 55.
In Frankrijk is het niet verplicht een reservewiel in de auto te hebben. In Spanje is het wel verplicht een reservewiel (en de juiste uitrusting om een band te kunnen verwisselen) óf een bandenreparatieset in de auto te hebben. (Dat is echter niet nodig als de auto rijdt op run-flat tires.)