Uw chauffeurs mogen per week maximaal 56 uur rijden en per twee weken maximaal 90 uur rijden. Indien nodig kunt u de werkweek verlengen tot maximaal 60 uur. Dit kan alleen als uw werknemers over een periode van 4 maanden gemiddeld niet meer dan 48 uur per week werken.
Dubbelbemande taken
De maximale rijtijd in de meest ideale situatie is 20 uur, vóór de verplichte dagelijkse rust van de chauffeurs. 20 uur is alleen mogelijk als beide chauffeurs in aanmerking komen om 10 uur te rijden (de verlengde dagelijkse rijtijd).
Een normale wekelijkse rusttijd is een periode van rust van ten minste 45 uur. Een verkorte wekelijkse rusttijd is een periode van rust van minder dan 45 uur die kan worden bekort tot minimaal 24 achtereenvolgende uren.
De maximale dagelijkse rijtijd is 9 uur; deze kan maximaal 2 keer per week worden verlengd tot 10 uur.
Vrijstelling code 95 vervallen
Uw rijbewijs met code 95 is sinds 1 december 2020 niet meer geldig als u geen nascholing heeft gedaan en geboren bent vóór 1 juli 1955. Heeft u code 95 nodig om beroepsmatig te rijden? Volg dan zo snel mogelijk de benodigde nascholing en vraag een nieuw rijbewijs aan.
De zuivere rijtijd, dus de tijd dat de chauffeur achter het stuur in een rijdende touringcar deelneemt aan het verkeer, bedraagt maximaal 9 uur per dag. Deze rijtijd mag twee keer per week verlengd worden tot 10 uur per dag. In één week mag een chauffeur maximaal 56 uur rijden en per twee weken maximaal 90 uur.
Het bruto salaris van een Vrachtwagenchauffeur ligt volgens de CAO beroepsgoederenvervoer 2021/2022 tussen de €1966 en €3015 bruto per maand. Hierbij geldt wel dat men extra betaald krijgt voor overwerk, werk in het buitenland, werk in het weekend, enzovoorts.
Staffelpauzes werken niet in praktijksituaties. Laad- en loslocaties zijn tijdgebonden. Een chauffeur kan hierdoor vaak zijn wagen niet 2 uur aan de kant zetten. Een dag heeft 24 uur en je bent verplicht om minimaal 9 uur aaneengesloten rust te hebben genoten.
EIGEN RIJDER VERDIENT GEMIDDELD € 47.500
Op basis van dat onderzoek wordt gesteld dat het jaarsalaris van eigen rijders 11,9 procent lager zou liggen dan wat zij als een chauffeur in loondienst zouden hebben verdiend. “In de beleving van de eigen rijder is het financieel resultaat een stuk positiever”, stelt NIWO.
Wie een voertuig met een tachograaf bestuurt, is verplicht om een bestuurderskaart te gebruiken. Rijden zonder een bestuurderskaart is dus niet toegestaan en kan leiden tot een forse tachograaf boete.
Niet alleen rijden is werk, maar ook andere werkzaamheden, zoals laden en lossen. Als u meer dan 6 uur achter elkaar (onafgebroken) werkt, moet u ook een pauze nemen: Werkt u tussen de 6 en 9 uur onafgebroken op een dag? Dan moet u minstens 30 minuten pauze nemen.
Na een werkdag mag u minimaal 11 aaneengesloten uren niet werken. De rustperiode van 11 uur mag eens in de 7 dagen ingekort worden tot minimaal 8 uur. Maar dit mag alleen als het nodig is voor het werk. Standaard is er een wekelijkse rust van 36 uur aaneengesloten in elke periode van 7 maal 24 uur.
In de Arbeidstijdenwet (ATW) is er geen maximale leeftijdsgrens voor het werken in een nachtdienst. Feitelijk kan iedere werknemer vanaf 18 jaar en ouder altijd nachtdiensten draaien. Maar er is wel vrijstelling mogelijk voor werknemers die gezondheidsklachten krijgen door nachtdiensten en voor zwangere vrouwen.
Hoe lang en hoe vaak pauze
Voor uw pauzes gelden de volgende regels: Als u langer dan 5,5 uur werkt, heeft u volgens de wet recht op minimaal 30 minuten pauze. U mag de pauze splitsen in 2 keer een kwartier. Als u langer dan 10 uur werkt, heeft u volgens de wet recht op 45 minuten pauze.
Regels voor pauzes en rusttijden
Als u minder dan 5,5 uur per dag werkt, heeft u geen wettelijk recht op pauze, al kunt u die vaak wel nemen in overleg met uw manager. Werkt u dagelijks langer dan 5,5 uur, dan heeft u een pauze van minimaal 30 minuten. U kunt deze pauze splitsen in 2 pauzes van 15 minuten.
De Arbeidstijdenwet bevat geen voorschriften over het maximale aantal te werken weekenden per jaar. De Arbeidstijdenwet bevat wel regelgeving met betrekking tot zondagarbeid: Op zondag wordt geen arbeid verricht, tenzij het tegendeel is bedongen en uit de aard van de arbeid voortvloeit (zoals in de gezondheidszorg).
Elke vrachtwagenchauffeur in het beroepsgoederenvervoer moet in het bezit zijn van een verklaring van dienstbetrekking. Deze wordt ook wel de werkgeversverklaring genoemd. Een transportondernemer is verplicht deze verklaring te geven aan alle chauffeurs die bij de ondernemer in loondienst zijn.
In iedere twee weken moet een chauffeur tenminste twee wekelijkse rusttijden nemen. Een week duurt van maandag 00:00 uur tot en met zondag 24:00. Een wekelijkse rusttijd die in twee weken valt (bijvoorbeeld een rust van zaterdag tot en met maandag), mag maar in één van de twee weken meegeteld worden.
Een buitenlandse chauffeur die in Zweden onderweg is, verdient gemiddeld een netto maandloon van 14.868 Zweedse kroon – 1.593 euro. Een Zweedse chauffeur heeft een netto maandloon van 21.999 kroon – 2.357 euro.
Salaris chirurg
Ter indicatie: als beginnend afgestudeerde in dienst van een algemeen ziekenhuis verdien je, conform de Arbeidsvoorwaarden Medisch Specialisten (AMS), per jaar een bruto salaris van ongeveer € 70.000,- voor een 45-urige werkweek. Het salaris kan oplopen tot zo'n € 130.000,-.
Zo kan de nachttoeslag voor ééndaagse nachtritten oplopen tot € 21,28 per nacht. Dit was voor iedereen gelijk. Intussen is dit veranderd in een vergoeding van 19% van het uurloon. Dat houdt in dat er nu verschillen kunnen optreden per chauffeur.
Op zondagen in de zomer van juni tot en met september geldt een rijverbod van 07.00 tot 24.00 uur. Op feestdagen en zaterdagen geldt een rijverbod, doorgaans vanaf 07.00 of 16.00 tot 23.00 of 24.00 uur, dit is per feestdag en zaterdag verschillend.
Rusttijden EU
Minimale wekelijkse rust: 45 uur ononderbroken, mag eenmaal per twee weken worden verkort tot 24 uur; moet voor het einde van de derde week gecompenseerd zijn.