Volgens Pirelli is het cruciaal dat geen enkele coureur de harde band langer rijdt dan 26 ronden. De mediumband gaat volgens Pirelli twee ronden langer mee en de zachte compound mag maar 15 ronden gebruikt worden per set.
Een hardere band gaat langer mee, maar is niet zo snel als een zachte band. Met het zachte rubber kan een coureur rapper in de rondte gaan, daarentegen slijt die band wél snel.
Een aantal voorbeelden van onderdelen zijn: het stuur (± 55.000 euro), een setje banden (1.500 tot 2.000 euro), een hydraulisch systeem (160.000 tot 200.000 euro), transmissie (± 210.000 euro), koelsysteem (± 180.000 euro) en het hele bodywerk van de Formule 1-auto, meestal gemaakt van het lichtgewicht materiaal carbon ...
Naast de droogweerbanden en tussenbanden zijn er ook nog regenbanden (blauwe kleur). Als het zeikt van de regen, is het verstandig om deze banden met profiel onder de auto te leggen voor maximale grip. Belangrijke regel: elke race moet je minimaal 2 soorten banden kiezen.
Er zit geen limiet op hoe vaak een coureur DRS mag gebruiken, al is dit in andere takken van autosport (DTM) wel het geval geweest. In de kwalificatie of vrije trainingen is de coureur vrij om zijn DRS te activeren binnen de aangewezen DRS-zones. DRS kan alleen gebruikt worden in DRS-zones.
Gezien het grote snelheidsverschil vooral op circuits met lange rechte stukken, is het inhalen bij gebruik van DRS eigenlijk geen kunst meer. Uitremacties zijn niet nodig omdat er eenvoudig met 10 tot 15 km verschil ingehaald kan worden -ver- voor de bocht.
Dankzij het Drag Reduction System (DRS) is het dus mogelijk om de luchtweerstand te verlagen. Minder luchtweerstand zorgt ervoor dat de auto minder kracht tegen zich heeft werken en daardoor harder kan rijden. Gemiddelde kan een Formule 1-auto 12 kilometer per uur harder rijden met een actieve DRS.
Belangrijk om te weten is dat de drie kleuren de volgende eigenschappen hebben: Rode band: dit is de meest zachte band (de 'soft'). Op deze band kan je het hardst rijden, maar deze slijt ook het snelst. Ideaal dus voor een vliegend rondje in de kwalificatie!
De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
Hoeveel liter benzine kan er in een Formule 1-wagen
De tanks bevatten aan de start van de race zo'n 135 tot 145 liter benzine. Doordat het verbruik van een Formule 1-auto op 75 liter per 100 kilometer ligt zijn de coureurs ver voor de start al bezig met hoe ze zo zuinig mogelijk om kunnen gaan met hun brandstof.
Op de officiële tijdwaarneming kunnen fans, verslaggevers en teams de sectortijden volgen. Deze zijn gekoppeld aan kleuren: een 'paarse sector' betekent dat de coureur de snelste tijd van alle deelnemers heeft gereden in die betreffende sector in de huidige sessie.
De reden waarom Lewis Hamilton voor een knalgele helm heeft gekozen, is omdat de Brit de fans een handje wil helpen. Op deze manier kunnen de auto's van ploegmaat George Russell en die van Hamilton beter uit elkaar worden gehouden.
Zo kan een Formule 1-bolide dankzij de intermediate-banden van Pirelli maar liefst 150 liter water per seconde verwerken. Ter vergelijking, een normale straatauto kan circa 40 liter per seconde wegwerken.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar.
De meest opvallende verandering aan de voorkant van de auto is echter de introductie van spatbordjes, al is dat uiteraard niet hun functie. Een ronddraaiend wiel creëert op hoge snelheid veel turbulente lucht en dit is één van de manieren om die turbulentie iets te doen laten afnemen.
In het uitlaatsysteem van de auto kunnen temperaturen van 1000 °C worden bereikt. Op snelheid zuigt het koelsysteem ongeveer 650 liter lucht per seconde door het systeem. Het brandstofverbruik ligt op een kleine 50 liter per 100 kilometer. In alle auto's bevindt de motor zich tussen de coureur en de achteras.
Als een autoband te hard is opgepompt, dan wordt de band als het ware bol. Het gevolg: Geen optimaal contact. Verhoogde slijtage in het midden van de band.
Een te lage of te hoge bandenspanning verhoogt de kans op klapbanden. Door een te lage bandenspanning is je auto minder goed in staat onregelmatigheden in het wegdek op te vangen. Door een te lage of te hoge bandenspanning verslechtert je wegligging. Bij de juiste bandenspanning is het stuurgedrag optimaal.
Helaas bleek de combinatie van BMW en Williams niet in staat om een wereldtitel te winnen. In 2005 kocht BMW zich daarom in bij het Zwitserse Sauber. Dat werd het BMW Sauber F1 Team. Ook die combinatie leidde uiteindelijk niet tot het winnen van kampioenschappen en in 2009 trok BMW de stekker uit het Formule 1-project.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Ook in de regen mag DRS niet gebruikt worden, omdat de auto in natte omstandigheden extra neerwaartse druk nodig heeft om niet van het asfalt te glijden. Daarnaast rijden coureurs in geneutraliseerde fases altijd in een langzamer tempo en dus is extra topsnelheid niet nodig.