Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed.Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
Brandstoffabrikant BP geeft daar richtlijnen over: in een afgesloten container en een bewaartemperatuur van 30 graden blijft brandstof 3 maanden goed. Bij een bewaartemperatuur van 20 graden is dat meteen 6 maanden.
U vraagt wat de houdbaarheid is van diesel in de tank van uw camper. Dat is 'n beetje lastig te voorspellen omdat dit afhankelijk is van de hoeveelheid aanwezig vocht waardoor er vervelende bacterië en schimmel groei kan ontstaan. Een verschil is ook de hoeveelheid diesel in de tank gedurende één jaar.
Goed om te weten: rode diesel blijft lang zichtbaar in de tank. De kleurstof kan namelijk in de tank achterblijven. Ook als je een tijdje geleden goedkoper hebt getankt en nu gewoon weer witte diesel tankt, kan het dus voorkomen dat je gepakt wordt voor het tanken van rode diesel.
Van 98 naar 102
Al deze premium 98- en 102-benzines zonder ethanol zijn minstens een jaar houdbaar.
Zes maanden. Moderne brandstofsystemen van de laatste generaties auto's zijn gesloten en de brandstof kan dan nagenoeg niet verdampen. Ook kan er bijna geen oxidatie optreden, zelfs niet als de tank niet volledig of maar voor een kwart gevuld is.
Voor auto's die op diesel rijden en jonger zijn dan 40 jaar gelden de nieuwe verkeersregels voor milieuzones. Afhankelijk van de hoeveelheid schadelijke uitstoot van het voertuig (de emissieklasse) mogen zij wel of niet een milieuzone inrijden. U checkt de emissieklasse van uw voertuig via de Milieuzonecheck.
Allesinds tzal niet de kleurstof zijn die schadelijk is aan een motor. Als je met een moderne motor met rode Diesel gaat rijden dan gaat je dat na een tijdje meer kosten dan op de normale Diesel die te rijden. Een moderne Diesel kan daar vrij slecht tegen.
Door aardolie te destilleren ontstaan er verschillende bijproducten zoals smeerolie, asfalt, stookolie, diesel, kerosine, benzine en gas. Door de ruwe olie te verhitten worden de lichtere bestandsdelen gescheiden van de zwaardere deeltjes. Elke stof in ruwe olie heeft haar eigen kookpunt.
Je neemt een bak/pot of iets dergelijks met onderin een fijnfilter,deze bak/pot vul je met HOUTSKOOL,hieroverheen giet je de rode gasolie welke door het houtskool wordt ontdaan van zijn rode kleur,het houtskool absorbeert de kleurstof.
Diesel kan wel verouderen, maar eigenlijk alleen als er een open verbinding is naar de lucht.
Een brandstof jerrycan voor benzine of diesel moet een speciaal keurmerk hebben, het kunststof (HDPE) moet aan strenge veiligheidseisen voldoen. Anders is de kans aanwezig dat ze uiteindelijk gaan lekken, dit kan tot gevaarlijk (explosie) gevaar leiden.
De bovengrondse opslag van diesel tot 300 liter is een verpakking. Vanaf 300 liter is er altijd een certificaat nodig. Maar dan kan het een opslagtank, een mobiele tank of een intermediate bulk container (IBC) zijn. Velen gebruiken deze begrippen niet zoals het Activiteitenbesluit ze bedoelt.
Gebruik dan eerst Bardahl Diesel Anti Bacterie (DAB) . DAB verwijdert bacteriën uit de diesel. Dit is een doeltreffende biocide speciaal ontwikkeld om bacteriën uit de dieselbrandstof te verwijderen. Is de brandstof weer schoon, vrij van vocht en bacteriën dan kunt u overschakelen op Bardahl BDC.
De brandstof was nog geschikt om mee te rijden. Bewaar je benzine in een kunststof jerrycan of in de tank van een motorfiets of auto, dan gaat het minder lang goed. Het blijkt dat benzine snel aan kwaliteit verliest en onbruikbaar wordt.
Als de jerrycan goed afgesloten is, goed in de auto is bevestigd en wat ruimte heeft (lucht) om te kunnen uitzetten in inkrimpen, dan is er geen direct risico. Maar helemaal risicoloos is het niet, bijvoorbeeld als de auto betrokken raakt bij een ongeval.
Het gaat om chauffeurs die hun brandstoftank hebben gevuld met stookolie, roodgekleurd, in plaats van diesel te tanken aan de pomp (goudgeel). De verleiding is groot, gezien de dieselprijs aan de pomp (1,46-1,61 euro per liter), om stookolie te kiezen aan 0,77 euro per liter.
Biobrandstoffen zijn in Nederland over het algemeen iets duurder dan fossiele brandstoffen. De prijs is echter afhankelijk van de leverancier en de soort biobrandstof. HVO-biodiesel kost ongeveer € 0,20 tot € 0,25 per liter meer dan gewone diesel. De 20% variant is 4 tot 5% duurder per liter.
De zogenoemde MicroFueler sluit je thuis aan op het stopcontact en je gooit er vervolgens gist in en bijvoorbeeld suiker of granen. Overgebleven alcohol kan ook, maar ook zaken als groenafval of de schilletjes van amandelen of pistachenoten. Hou je het apparaat goed gevoed, dan komt er zo'n 19 liter per dag uit.
De kleur van mazout of huisbrandolie is rood. Deze rode kleur heeft deze stookolie niet van nature en wordt dus toegevoegd. Mazout heeft gelijkwaardige eigenschappen als diesel maar is niet precies hetzelfde. Mazout heeft een zwavelgehalte van 1000 ppm en diesel 10 ppm.
Alleen de auto's met een dieselmotor kunnen rijden of frituurolie. Je kan naast pindaolie of frituurolie ook best slaolie of zonnebloemolie gebruiken. Alleen het nadeel van deze oliën is dat de motor na een tijdje verstopt raakt en het dan niet meer doet.
Dieselvoertuigen die meer dan 10 jaar oud zijn, zullen uiteindelijk verdwijnen. Meer dan het einde van de diesel, betekenen deze lage-emissiezones vooral dat je niet langer tientallen jaren met hetzelfde voertuig zal kunnen blijven rijden.
Het dieselvoertuigen verbod in Frankfurt is ingevoerd op 1 Februari 2019. Voertuigen met een dieselmotor met de emissienorm Euro 1 t/m Euro 4, en benzinevoertuigen met de euronorm 1 en 2 hebben een rijverbod binnen de zone. Het dieselverbod zal gelden over de gehele milieuzone van Frankfurt.
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.