Ze haalden maximaal 13 kilometer per uur. Dieselmotoren stuwden de U-boot voort aan het oppervlak, waar hij doorgaans verbleef. Hier haalde hij 33 kilometer per uur. Accu's voorzagen de elektromotoren van energie, en dankzij de snuiver kregen de dieselmotoren lucht, waardoor ze ook onder water de accu's konden opladen.
Hierdoor kunnen onderzeeboten met AIP veel langer onder water blijven. Zo kunnen de Duitse subs meer dan 3 weken beneden blijven, zonder te snuiveren.
Hierdoor kunnen kernonderzeeboten maandenlang onder water blijven en hebben ze een bijzonder grote actieradius. Als gevolg van de hogere geluidsproductie zijn de kernonderzeeërs wel makkelijker op te sporen dan gewone onderzeeboten.
Moderne onderzeeboten kunnen in ieder geval dieptes van enige honderden meters bereiken; van de Russische militaire onderzeeboot Komsomolets (circa 1989) is bekend dat het diepterecord op 1000 m lag.
Ook zijn de Nederlandse onderzeeboten een belangrijke nichecapaciteit voor de NAVO en de EU. Het heeft meerwaarde omdat het zeldzaam is. Bij de Nederlandse onderzeeboten is dat vanwege hun specifieke eigenschappen, zoals het kunnen opereren in relatief ondiep water.
De Typhoon-klasse onderzeeër is 's werelds grootste onderzeeër ooit gebouwd. Het is een door kernenergie aangedreven ballistische duikboot, ontworpen en gebouwd door de Sovjet-Unie die onder water raketten kunnen afvuren.
De zes Type 212A onderzeeboten (of in het Duits: Klasse 212A) vormen de Duitse onderzeebootvloot. De middelgrote onderzeeboten zijn conventioneel voortgestuwd en voorzien van Air Independent Propulsion (AIP).
De Russische marine heeft 79 schepen van de omvang van een fregat en groter, waaronder een vliegkampschip, vijf kruisers, dertien jagers en 52 onderzeeërs. Met uitzondering van een klein aantal aanvals- en kruisrakettenonderzeeërs werden vrijwel alle gevechtsschepen gebouwd tijdens de Koude Oorlog.
Het is de Egyptische Ahmed Gabr gelukt om het wereldrecord SCUBA-duiken te vernietigen. Hij dook daarvoor naar een diepte van maar liefst 332,35 meter. De heenreis duurde twaalf minuten. De terugreis bijna vijftien uur.
De vloot heeft 11 ballistische onderzeeërs, waarvan 4 in reserve. Verder 22 tactische onderzeeërs: 16 kernaangedreven kruisraketonderzeeërs en 6 aanvalsonderzeeërs.
Rusland. Met de hete adem van de Chinezen in de nek heeft Rusland nog altijd het op één na machtigste leger ter wereld. Het telt de meeste tanks, de meeste vliegtuigen na de VS, en de meeste duikboten na de VS en China.
"Er is geld gereserveerd, en we zullen uiteindelijk kijken hoeveel boten we daarvoor kunnen kopen." Een onderzeeboot kost volgens deskundigen ongeveer 800 miljoen euro per stuk.
De Amerikaanse wetenschapper en miljonair Victor Vescovo is met een mini-onderzeeër naar het diepste punt van de Stille Oceaan gedoken. Hij dook op 28 april naar 10.928 meter in de Marianentrog, 16 meter dieper dan het vorige record.
Sinds de Koude Oorlog zijn er wel zeven Russische kernonderzeeërs gezonken. Het wellicht bekendste ongeval vond plaats in 2000, toen de Koersk met 118 bemanningsleden ten onder ging. De onderzeeër is in 2001 onder grote belangstelling van de media van de zeebodem gehaald.
De Nederlandse diesel-elektrische onderzeeboten moeten om de zoveel tijd vlak onder het wateroppervlak gaan varen om hun snuivermast omhoog te kunnen schuiven. Via die mast kan zuurstof voor de bemanning en voor de dieselmotoren worden aangezogen. De diesels laden dan de batterijen op die voor de voortstuwing zorgen.
De Typhoon-klasse is een type kernaangedreven onderzeeër ingezet door de Sovjet Marine in de jaren 1980. Met een verplaatsing van 26.000 ton zijn de Typhoons de grootste onderzeeërs ooit gebouwd.
In 2014 dook een Egyptische man naar een diepte van 332 meter, een nieuw record in het Guinness World Record voor de diepste ooit geregistreerde duik. De duik duurde 12 minuten om naar beneden te gaan, maar 15 uur om te stijgen om decompressieziekte te voorkomen.
Het diepste punt is de Challengerdiepte: zo'n 10.925 meter. Die bevindt zich in de Marianentrog, een 2.500 km lange kloof in de zeebodem bij eilandengroep de Marianen.
Mogelijk kunnen zij door een grotere milt tot uitzonderlijke dieptes van maar liefst 70 meter duiken zonder zuurstof, bericht het RadboudUMC. Van oudsher leven zij van de visvangst. Een groot deel van het volk brengt meer dan 60 procent van zijn werkdag onder water door.
De Yamato, in het geheim gebouwd, moest hét verrassingswapen van Japan worden: het grootste slagschip ooit gebouwd. Twee keer groter dan Amerikaanse rivalen, met een bereik van 40 kilometer dankzij de grootste kanonnen ooit op een schip. Het schip werd echter nooit de strijd in gestuurd.
Alleen de Verenigde Staten hebben meer vliegdekschepen in hun vloot. Dat land heeft er elf. Op de derde plek staat het Verenigd Koninkrijk met twee schepen. China had al twee vliegdekschepen.
1. Noord Korea: 967 Schepen. Noord Korea kan de strijd aangaan met een marine die 967 marine-eenheden sterk is, waaronder 10 fregatten, twee korvetten, 86 onderzeeërs, 438 patrouillevaartuigen en 25 mijnenoorlogsschepen.
Zo beschikte de Chinese marine in 1990 niet over moderne jagers, fregatten of onderzeeboten. In 2018 telde de Chinese vloot onder meer al ongeveer 25 moderne jagers, meer dan 40 moderne fregatten en iets minder dan 50 moderne onderzeeboten.
De zes onderzeeboten van de Barracudaklasse zijn de nieuwste onderzeeboten van de Franse marine. De eerste, FS Suffren, is in 2020 in dienst gesteld. De Barracudaklasse bestaat uit nucleaire 'aanvalsonderzeeboten' (SSN).
De kosten van het vliegdekschip van 100.000 ton worden geschat op 17,3 miljard dollar, omgerekend ruim 15 miljard euro.