Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Een typisch teken van een distributieketting die moet worden vervangen, zijn opzwepende en ratelende geluiden van de motor. Daarnaast kunnen minder vermogen en foutmeldingen van de uitlaatgasreiniging ook een indicatie zijn. Dit is het gevolg van het feit dat de timing op de kleppen niet precies is.
De kosten voor het laten vervangen van een distributieketting zijn afhankelijk van het model en type van uw auto. Meestal lopen ze uiteen van zo'n 700 tot 1500 euro. Goedkoper kan soms, maar 3000 euro is ook goed mogelijk, wanneer u een auto heeft waarbij het hele blok uit elkaar moet om de ketting te vervangen.
Voor een ketting is geen preventieve vervanging in het onderhoudsschema opgenomen. In principe hoef je je bij een auto met een distributieketting dus geen zorgen te maken over kostbare vervanging.
De oorzaak van een gebroken distributieketting ligt vaak bij een slecht werkende kettingspanner. Doordat de ketting spanner niet goed zijn werk doet zal de ketting gaan klapperen en daardoor eerder breken. Een slechte kettingspanner is hoorbaar tijdens het starten van de auto.
Een versleten distributieketting kenmerkt zich altijd door een ratelend geluid dat te horen is. Het geluid zal te horen zijn bij het starten van de motor en het stationair draaien. Bij extreme slijtage zal het door hoorbaar blijven en wordt het echt tijd om de ketting te laten vervangen.
De volgende symptomen wijzen op een uitgerekte distributieketting: Onregelmatig draaien van de motor door een foutieve kleptiming (de kleppen openen en sluiten niet meer op het juiste moment) Het motorstoringlampje (MIL) kan gaan branden.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 6 en 12 uur
Een distributieketting of distributieriem drijft de nokkenas aan die vervolgens weer de in en uitlaat kleppen bedienen.
Een versleten distributieketting kan te lang worden, breken en verspringen. Als de distributieketting bij een draaiende motor verspringt of breekt, is er schade aan de motor omdat de zuigers de kleppen raken. Het is dus van het grootste belang dat u de auto tijdig laat repareren.
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
Meestal dien je de distributieriem te vervangen tussen de 60.000 en 150.000 kilometer. Een heuse kilometerstand die ook meteen de waarde van je wagen doet dalen.
Distributieketting vervangen BMW kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.
Onze aanbeveling is om de vervangingsintervallen van de fabrikant in acht te nemen en de V-snaar regelmatig te controleren. Als de V-snaar ouder is dan 5 jaar of meer dan 60.000 - 80.000 kilometer heeft, dan moet je hem in de gaten houden.
De distributieriem is een essentieel onderdeel van de motor. Deze zorgt namelijk voor een optimale samenwerking tussen de krukas en de nokkenas. Wanneer de distributieriem niet tijdig wordt vervangen, kan deze breken, waardoor de motor vastloopt.
+ Een distributieketting is duurzaam omdat deze in principe niet vervangen hoeft te worden. – Een distributieketting maakt wat meer geluid dan een distributieriem. – Door slijtage van de ketting waardoor de werking van de kleppen niet meer optimaal is qua timing.
De kosten van het vervangen van een distributieketting zijn verschillend. De kosten variëren van 625 euro tot 1500 euro.
Gemiddeld gaat een riem ongeveer 35.000 km mee. De Gates riem is er in twee uitvoeringen. De Gates Original riem (ook wel CDC of Mudport genoemd) en sinds begin 2012 ook de Gates CenterTrack riem (ook wel CDX genoemd).
Riemaandrijving is duur. Een complete set tandwielen (voor en achter) plus riem kost ongeveer 250 euro. Een ketting en cassette heb je al voor 70 euro. Een los kettingblad kost ongeveer 80 euro.
Distributieketting vervangen BMW 1 Serie kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.
Een distributieketting wordt gesmeerd door motorolie in het motorblok, waar een distributieriem werkt in een droge omgeving en dan ook tegen het motorblok is aangebouwd. Een riem wordt gespannen door spanrollen, terwijl een ketting een automatische (hydraulische) spanner heeft en strak om de tandwielen ligt.
Levensduur distributieketting
Een distributieketting dient een autoleven lang mee te gaan. Het is een gegeven dat er zich veel problemen voordoen met de distributieketting van een Audi (2009 - 2012) (t)fsi 1.4/1.8/2.0.
Distributieketting vervangen Volkswagen Polo kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.