U kunt een navorderingsaanslag krijgen binnen 5 jaar na het einde van het belastingtijdvak (meestal het kalenderjaar) of binnen 5 jaar na afloop van het tijdstip waarop uw belastingschuld is ontstaan.
Tot wanneer terugvragen? U kunt tot 5 jaar na afloop van een jaar aangifte doen, en zo belasting terugvragen.
Concreet blijft de basistermijn drie jaar. Dat betekent dat de fiscus de aangiftes van de voorgaande drie jaar kan controleren als er een onregelmatigheid opduikt en een (bijkomende) belastingaanslag kan opleggen voor die voorgaande jaren. Voor aangiftes die te laat of niet ingediend zijn, wordt de termijn vier jaar.
Een definitieve aanslag is normaal gesproken een definitieve afsluiting van een fiscale periode. Dit is - evenzo als in het normale leven - soms echter niet zo. De Belastingdienst kan terugkomen op een definitieve aanslag via een navorderingsaanslag, bijvoorbeeld na een boekenonderzoek.
Verjaring van een belastingaanslag vindt plaats 5 jaar nadat de betaaltermijn is verstreken. Dit geldt voor alle belastingen, dus zowel voor de aangifte als aanslagbelasting.
Als een belastingplichtige een aanslag krijgt die overduidelijk foutief is, dan mag de Belastingdienst op een later moment alsnog deze aanslag aanpassen. Er is sprake van een kenbare fout als er ten minste 30% verschil zit tussen de geheven belasting en wat de belastingplichtige eigenlijk had moeten betalen.
U kunt een navorderingsaanslag krijgen binnen 5 jaar na het einde van het belastingtijdvak (meestal het kalenderjaar) of binnen 5 jaar na afloop van het tijdstip waarop uw belastingschuld is ontstaan. Herstellen wij een fout in een belastingaanslag?
Deadlines voor naheffing en navordering
Voor het opleggen van een navorderingsaanslag geldt in principe een termijn van vijf jaar. Deze termijn wordt verlengd met de duur van het verleende uitstel. Soms kan er echter een afwijkende termijn gelden. Zo is de navorderingstermijn bij een kenbare fout beperkt tot twee jaar.
Een definitieve aanslag krijgt u uiterlijk binnen 3 jaar. Deze termijn start op 1 januari na het jaar waarover u aangifte doet. U doet vóór 1 mei 2022 aangifte inkomstenbelasting over 2021. Uw definitieve aanslag 2021 krijgt u uiterlijk op 31 december 2024, maar meestal eerder.
De belastingcontrole zelf is vrij kort. Het duurt meestal een dag. In de weken daarna kan de controleur contact met je opnemen als hij nog vragen heeft. Deze vragen mogen de uitoefening van je beroepsactiviteit echter niet in de weg staan!
De normale onderzoekstermijn om het bedrag van uw inkomsten na te gaan, is 3 jaar. Deze termijn begint te lopen op 1 januari van het jaar van de belastingheffing waarvoor de belasting verschuldigd is. Voorbeeld: Voor het aanslagjaar 2019 (inkomsten 2018), zal deze termijn op 31/12/2021 verstrijken.
Zo kan de fiscus, bij een aantoonbaar vermoeden van fraude, inzage krijgen in het bedrag op een bepaalde rekening. De regeling moet het de fiscus makkelijker maken om de saldi van rekeningen te bekijken bij vermoedens van onder meer fraude en witwassen, en bij het invorderen van fiscale schulden.
We streven er naar om alle mensen die vóór 1 april aangifte hebben gedaan, vóór 1 juli een bericht te sturen over de afhandeling van hun aangifte. Helaas is dat proces vertraagd. Houd de website van de Belastingdienst in de gaten voor meer informatie.
Dan krijgt u een verzuimboete van € 385. Doet u vaker te laat aangifte, dan kan deze boete zelfs oplopen tot € 5.514. Daarnaast kunnen wij de uitbetaling van uw toeslagen en uw voorlopige aanslag inkomstenbelasting stopzetten.
Heeft u niet genoeg geld om uw aanslag te betalen? Dan kunt u (gedeeltelijke) kwijtschelding van uw belastingschuld krijgen. De Belastingdienst berekent daarvoor uw inkomsten en uitgaven. Bij de Belastingdienst kunt u zelf uitrekenen of u kwijtschelding kunt krijgen.
Hoe lang bewaart u uw administratie? U bent verplicht uw administratie 7 jaar te bewaren. Gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet u 10 jaar bewaren.
Bij opzet bedraagt de boete 50% van de belasting die u opzettelijk hebt verzwegen. Bij grove schuld is dat 25%. Hebt u opzettelijk of met grove schuld inkomen uit sparen en beleggen niet of onjuist aangegeven (box 3 inkomen)? Dan is de boete 150% van de belasting die u opzettelijk hebt verzwegen.
U bent verplicht informatie te geven als wij daarom vragen. Daarbij gaat het alleen om informatie die van belang kan zijn voor uw eigen belastingheffing. Hebt u bijvoorbeeld nog bankafschriften en bonnetjes? Dan moet u het mogelijk maken dat wij deze inzien.
Bent u als particulier of ondernemer niet in staat om uw belastingaanslag te betalen? Dan kunt u om kwijtschelding vragen. Of u kwijtschelding krijgt, hangt af van uw persoonlijke situatie. Zoals uw inkomen, wat u moet betalen aan anderen, wat u bezit (zoals een auto) en hoe u woont.
U kunt zomaar de Belastingdienst, Douane of Mareschaussee tegenkomen. Zij voeren vaak onaangekondigde controles uit op vliegvelden om openstaande belastingschulden en boetes te innen. U mag namelijk niet met schulden het vliegtuig instappen.
Naheffing en navordering zijn fiscale begrippen waarmee men het achteraf vorderen van te weinig betaalde belasting bedoelt. Het gaat om een vergelijkbaar verschijnsel, alleen bij aangiftebelastingen heet het naheffing en bij aanslagbelastingen navordering.
Kwijtschelden van schulden
U kunt uw schuldeisers vragen uw schulden kwijt te schelden. Alleen uw schuldeisers kunnen hierover beslissen.
Wanneer verjaart een schuld? Schulden kunnen verjaren als de kredietgever de schuld een aantal jaar niet opeist. Dat wil zeggen dat u geen verzoek om betaling of een aanmaning krijgt. De termijn gaat in op het moment dat de schuld ontstaat of op het moment dat een betalingstermijn is verstreken.
Het afkopen van de schulden kan eigenlijk met elke partij zoals crediteuren, belastingschuld of persoonlijke leningen zoals een hypotheek. Het afkopen betekend letterlijk dat u een éénmalig bedrag betaald aan de schuldeiser dat niet de volledige schuld bedraagt maar wel voldoende is voor de schuldeiser.