Wettelijke garantie: recht op goed product
Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere. Is het probleem met het product uw schuld? Dan heeft u geen recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld.
Dat betekent dat een garantietermijn 'redelijk' moet zijn. En dat betekent ook dat als je leverancier twee jaar garantie geeft op je wasmachine, en je wasmachine na drie jaar stukgaat, je toch reparatie of vervanging mag verwachten van je leverancier.
De wettelijke garantie bedraagt twee jaar en begint te lopen vanaf het ogenblik dat je de winkel buiten stapt met het product onder je arm of vanaf het ogenblik waarop het je wordt geleverd. In de praktijk doen verkopers jammer genoeg dikwijls moeilijk.
Je kan altijd een verzoek tot garantie bij ons aanmelden maar onderstaande schadevormen vallen in de regel niet onder de wettelijke- of fabrieksgarantie: Normale slijtage van het product. Schade door impact. Schade ontstaan door incorrect gebruik, misbruik of verwaarlozing.
Er staat niet in de wet hoelang een reparatie precies mag duren. Dit moet een redelijke tijd zijn. Wat een redelijke tijd is, verschilt per product. Bij ingewikkelde technische producten zal het repareren langer duren dan bij een simpel product.
Bij de aankoop van een nieuwe wagen is de verkoper verplicht je minstens 2 jaar garantie te geven. Als je de wagen tweedehands bij een handelaar koopt, heb je recht op een minimale garantietermijn van 1 jaar. Onthoud vooral dat handelaars niet alle defecten dekken in hun garantie.
Koopt u een nieuw product, dan hebt u als consument wettelijk recht op 2 jaar garantie. Gaat het om een tweedehandsgoed, dan legt de verkoper de garantie meestal vast op de wettelijke minimumtermijn van één jaar. Doet hij dit niet, dan hebt u wettelijk recht op 2 jaar garantie.
U kunt het recht op wettelijke garantie van een consument niet afkopen of met teksten op de koopovereenkomst uitsluiten. Wat u verkoopt moet dus wettelijk aan de koopovereenkomst en de redelijke verwachtingen voldoen.
Soms verkopersgarantie of fabrieksgarantie
Bij de aankoop van een product krijgt of koopt u soms extra garantie van de verkoper of fabrikant. Met deze garantie belooft de verkoper of fabrikant dat het product een bepaalde tijd goed werkt. De verkoper of fabrikant kiest zelf de voorwaarden van zijn garantie.
Volgens een Europese richtlijn is de minimale wettelijke garantieperiode twee jaar. Dit betekent dat u er dus vanuit mag gaan dat een product bij normaal gebruik tenminste twee jaar goed te gebruiken moet zijn.
De garantie is bedoeld om u als consument te beschermen, zodat u van een deugdelijk product kunt genieten. Om aanspraak te kunnen maken op de garantie, dient het product normaal gebruikt te worden, zoals redelijkerwijs mag worden verwacht.
Verkopersgarantie. Verkopersgarantie is extra garantie die de verkoper van het product geeft, bijvoorbeeld de winkel of webwinkel.
Veel tv-fabrikanten geven standaard 2 jaar garantie op hun tv's. Maar ook na 2 jaar heb je bij een spontaan defect misschien recht op gratis reparatie of vervanging van je tv. Zoek hiervoor altijd contact met de verkoper, want daar heb je een koopovereenkomst mee.
Dit is een contractuele (geen wettelijke) garantie die niet verplicht is. De verkoper/fabrikant is derhalve vrij om de voorwaarden van die garantie te bepalen. U moet hen raadplegen om te weten te komen wat de garantie dekt en voor hoe lang.
Het product dat u kocht, moet goed zijn. Zo niet, dan moet de verkoper het product repareren, een nieuw product geven of uw geld teruggeven. Dat is uw wettelijke garantie.
Het enige verschil tussen garantie door de verkoper en fabrieksgarantie is de persoon die iets garandeert. In geval van fabrieksgarantie kunt u de fabrikant aanspreken. Is het een garantie afgegeven door de verkoper dan moet u de verkoper aanspreken.
Wat levenslange garantie inhoudt verschilt per merk. Het ene merk ziet het als een garantie die duurt zolang de initiële koper nog leeft. Een ander vindt levenslang eigenlijk onbeperkt. Het meest gebruikelijk is echter de opvatting dat de garantie net zo lang duurt als de te verwachten levensduur van een product.
Met BOVAG Omruilgarantie kun je jouw voertuig omruilen als je er niet tevreden mee bent. De BOVAG Omruilgarantie geeft je het recht om jouw voertuig eenmalig binnen twee weken na aflevering, en na maximaal 750 gereden kilometers, om te ruilen. Bij een motor is de grens maximaal 500 kilometer.
Het garantie-proces
Als een product dat jij verkoopt niet doet wat de koper ervan mag verwachten, moet je dit zonder overlast oplossen. Dit betekent dat de kosten van de retour naar jouw webwinkel, de reparatie en de verzendkosten van het leveren aan de klant allemaal voor jouw rekening zijn.
Conformiteit is wat ook wel wettelijke garantie genoemd wordt. Consumenten mogen een redelijke verwachting hebben van de kwaliteit van een product. Die verwachting mag gebaseerd worden op meerdere zaken, zoals het merk, de slogan van het merk, de prijs van het product en mededelingen van de verkoper.
Bovendien krijgt uw auto hierbij een kleine onderhoudsbeurt, nieuwe APK en wordt de distributieriem gecontroleerd. De prijs van pakket A met standaard garantie van 3 maanden is € 299,-. De prijs van pakket B met Bovag/Autotrust uitgebreide garantie van 6 maanden is € 499,-.
Een goedkope Android-tablet heeft mogelijk een verwachte levensduur van 2 jaar, maar van een dure iPad of Windows-tablet kun je best verwachten dat deze langer goed functioneert dan 2 jaar. Hoewel de maximum garantietermijn voor een tablet vastligt lijkt ons alles boven de 3 jaar onwaarschijnlijk.