Gemiddeld gaat een Xenon lamp 2000 uur mee.
Moet je een Xenon lamp af-fabriek vervangen, houd dan rekening met 200-250 euro. Xenon af-fabriek lampen, maten zoals D1S en D2S zijn duurder in aanschaf en daar komen de montagekosten nog bij. LED lampen zijn het duurst om te vervangen, 200-300 euro is geen uitzondering.
LED is ten opzichte van xenon nog efficiënter, de led chips genereren bij laag vermogen enorm veel licht en worden bij met een goed koelsysteem niet warmer dan 100 graden bij een omgevingstemperatuur van 40 graden. We krijgen regelmatig vragen over de warmteontwikkeling, of de leds niet te warm worden.
Wettelijk is 8000K de hoogst toegestane K waarde. Daarboven wordt het licht te blauw. Een van de APK-eisen is namelijk dat het licht overwegend geel of wit van kleur is. Dus hoe hoger de K-waarde van je xenonverlichting, hoe blauwer het licht.
De levensduur is van diverse factoren afhankelijk, gewone halogeenlampen hebben een gemiddelde gebruiksduur van ruim 1000 uur. Bij sommige auto's worden de lampen altijd aangezet door het contact, (Volvo) bij andere zul je zelf de schakelaar moeten bedienen zodat ze minder branduren mee maken.
Hoe herken je xenon verlichting? Xenon lampen herken je bijvoorbeeld aan het heldere, fellere licht en de eventuele aanwezigheid van diverse kleuren die voor halogeen lampen niet beschikbaar zijn.
Xenon verlichting heeft een aantoonbaar langere levensduur dan halogeen verlichting. Daarnaast is Xenon efficienter dan halogeen, doordat ze minder energie verbruiken en meer licht geven.
Juridische bepalingen waarbij u bij aanschaf op dient te letten. Met betrekking tot de regelgeving voor lichtsterkte zijn er geen specifieke waarden voor LEDs, maar alleen voor traditionele gloeilampen. Een H1-gloeilamp mag maximal 1150 lumen bereiken, terwijl een H8-peer ongeveer bij 800 lumen ligt.
Ben je op zoek naar LED Lampen voor je auto ter vervanging van traditionele halogeen lampen? Er is momenteel een heel goed alternatief leverbaar in LED voor de traditionele halogeen lampen. Voor zowel de H7 als de H4 halogeen lampen heeft Autoprofi LED verlichting beschikbaar in verschillende kleuren.
Kwaliteitsprijswinnaar – De Xenarc Night Breaker Unlimited koplamp is door autotijdschriften gekozen als de best presterende HID koplamp op de markt.
Xenonverlichting heeft veel voordelen ten opzichte van traditionele halogeenverlichting: Tot wel 200% meer lichtopbrengst. Langere levensduur, tot wel 5x langer dan halogeen. Minder stroomverbruik (35 watt tegenover 55 watt), en dus minder belastend voor je accu.
Q2: Welke H7 lamp geeft het meeste licht? Verschillende onderzoeken en studies hebben ondertussen aangetoond dat de Osram 64210NBL-HCB Night Breaker en de Narva H7 Range Power 50+ gloeilamp één van de betere opties zijn binnen het segment van de H7 lampen.
Wegenwacht bellen kan
Wie in het donker of bij slecht zicht te maken krijgt met een kapotte lamp, kan ook de Wegenwacht bellen. Twijfel over de montage? Neem ook dan gerust contact op met de Wegenwacht.
Nee, de Wegenwacht komt niet naar je toe als je een lamp (of ander onderdeel) wilt laten vervangen. Bezoek in dat geval je garage.
Led verlichting voor de auto is een stuk zuiniger en duurzamer dan de traditionele halogeen koplampen. Dat wil zeggen dat led verlichting voor de auto een stuk langer meegaat en uiteindelijk zelfs goedkoper is. Let wel op dat u de juiste fitting led verlichting koopt voor uw auto!
aan stroom door gaat en warmte vrij komt. Bij te sterke lampen zou de bedrading kunnen smelten en verders de fittingen en de lamp oververhit kunnen raken.
Ten opzichte van standaardlampen levert de WhiteVision ultra een winst op van tot zestig procent meer licht. De H7-toepassing is goed voor 350 branduren, in het geval van H4 geldt zelfs 540 uur.
Levensduur: een xenon lamp houdt het in de regel een autoleven lang uit, in ieder geval veel langer dan 100.000 kilometer. Daartegenover staan echter volgende nadelen: Kosten: xenon kost geld. Een ombouwkit kost ongeveer 1500 euro.
Het verschil in rendement is enorm. Een ledlamp kan met zo'n 15% van de energie net zoveel licht maken als een ouderwetse gloeilamp en is ook 8 tot 10 keer zuiniger dan de halogeenlamp. Ten opzichte van de halogeenlamp is led dus veel energiezuiniger maar in aanschaf wint de halogeen lamp fors.
De H1 autolamp heeft maar 1 gloeidraad en wordt buiten de koplamp bijvoorbeeld ook voor mistlampen gebruikt. De H4 autolamp heeft daar in tegen twee gloeidraden en is de meest voorkomende autolamp voor dim en grootlicht. Een H7 autolamp is eigenlijk een doorontwikkelde H4 lamp.
H4 en H7 hebben andere fittingen en kunnen niet uitgewisseld worden. Een H7 lamp past niet in een koplamp geschikt voor H4, en andersom.
Verschil tussen H4 of een H7 lamp
De H4 lamp heeft namelijk twee gloeidraden waar de H7 lamp er één heeft. De H4 lamp heeft een gloeidraad voor dimlicht en een voor grootlicht. Als je grootlicht gebruikt, dan gaat de gloeidraad voor dimlicht even uit. Het is nog altijd de meest populaire lamp voor een auto.
In een Xenon lamp wordt het licht niet opgewekt doormiddel van een gloeidraad, maar door een speciaal gas. In deze lamp zitten twee electrodes waartussen een vlamboog ontstaat. De vlamboog wordt gecreerd, doordat er op de electrodes een hoogspannning (ongeveer 23.000 Volt) wordt gezet.