Uiteraard zal de levensduur van de zeem met de kwaliteit daarvan en het aantal gereden kilometers te maken hebben. Zelf rijd ik ca.4000 Km per jaar. Ik heb een broek van het Marco Polo team waar ik nu 2 jaar in rijd en ben daar echt wel tevreden over.
Deze Assos Equipe RS S9 heeft de top-zeem van Assos: De S9 zeem. Natuurlijk betaal je deels voor 'de naam' maar hij is dan ook echt heel erg fijn! Hij is dan wel een stuk duurder maar je fietst heerlijk en dagenlang zonder zadelpijn met deze RS S9 van Assos.
Door de zeem in de fietsbroek is het erg belangrijk om deze direct na gebruik te wassen. De zeem wordt bij niet wassen namelijk een brandhaard van bacteriën, wat weer kan leiden tot irritatie aan de huid. Ook achtergebleven wasmiddel resten kunnen tot huidirritatie leiden, dus goed uitspoelen die broek.
De zeem in je fietsbroek is bedoeld om direct op de huid te zitten en schuren te voorkomen, en hij bestaat uit stoffen die vocht afvoeren en snel drogen. Als je ondergoed draagt, zijn er meer naden die schuren en stof die vocht vasthoudt, dus laat dat ondergoed maar uit.
Het UMA GT C2 zeem biedt goede ondersteuning tijdens middellange en lange ritten. Het gebruikte Type. 429 materiaal is flexibel en heeft een hoog ademend vermogen.
Zadelpijn is eigenlijk niets anders dan een teken dat de druk op je zitvlak te hoog is. Pijn verminderen betekent druk verminderen. De meest efficiënte manier is afvallen. Dat heeft vrij snel effect omdat de extra kilo's zich meestal bij de buik of heupen ophopen.
Voorstanders van het dragen van een onderbroek onder een fietsbroek noemen hygiëne als het belangrijkste voordeel. Draag je ondergoed – mits deze niet van katoen is – dan is dit een stuk frisser dan wanneer je geen ondergoed draagt. Vooral als je een fietsbroek met zeem draagt, kan het nogal onhygiënisch worden.
1 Doe geen onderbroek aan onder een wielrenbroek
Een onderbroek gaat schuiven, wordt klam en je kan op de naden zitten. Allemaal redenen waardoor je ernstige huidproblemen kan krijgen. Denk aan schuurplekken, abcessen en andere ongemakken.
De oplossing is simpel: een broek zonder bretels.. Maar omdat wij bretels eigenlijk veel beter vinden zitten, hebben we een andere optie: de 'plasbroeken'. Van shorts met een rits of verstelbare bretels tot shorts met bretels die niet helemaal vast zitten!
Assosbroeken gaan bij mij tot 3 jaar mee, ik draag ze minstens 1 x per week. Ik heb ook veel van die goedkope teambroeken, na een paar keer wassen is daar het beste al vanaf. Heel verschillend dus. Bij Assos is het niet de zeem die het begeeft, maar het lycra van de broek.
Wanneer de fietsbroek te ruim is kan de zeem gaan schuiven en de stof gaan schuren. De bretels mogen een klein beetje te strak zitten als je rechtop staat, maar als je in de fietshouding staat of zit moeten ze strak maar comfortabel aansluiten.
Een fietsshirt moet dus een aansluitende pasvorm hebben op het lichaam. Het shirt mag hierbij best wel een strak zitten. Het shirt mag daarentegen niet te klemmend aanvoelen. Om de juiste pasvorm te vinden, moet fietskleding altijd in een fietshouding worden gepast.
Je draagt de onderbroek met zeem gewoon zonder je reguliere ondergoed. Je gaat dus gewoon met je blote bips op de zeem zitten. Er overheen kun je alles dragen wat je zelf maar fijn vindt zitten. Je outdoorbroek of misschien met een short of spijkerbroek.
Zeem: De HP07 zeem voor mannen is speciaal ontworpen door Rogelli voor de korte afstand voor een periode van maximaal 2 uur. De zeem bestaat uit meerdere lagen, die een thermo regulerende werking hebben voor een maximum aan comfort.
Een bibshort is een fietsbroek met bretels. De bibshort is veruit de populairste fietsbroek onder fietsers, omdat het voorkomt dat er een strakke band om de buik zit en de bretels er voor zorgen dat de fietsbroek niet afzakt.
Vroeg in de koers is het nog het simpelst: even langs de kant stoppen en een plasje doen. Is de koers in volle gang maar móét je echt heel nodig, dan is het al rollend mogelijk om te plassen via de onderkant van je broekje.
Plassen vanaf de fiets
Als ze echt heel hard aan het fietsen zijn, stoppen ze niet en plassen ze soms gewoon van de fiets af in de bosjes. Ze laten zich dan door een ploeggenoot vooruit duwen. Maar ze mogen niet zomaar plassen als er publiek langs de kant staat, dan krijgen ze een boete.
Een bib short is in feite hetzelfde als een normale fietsbroek, maar heeft geen strakke band rondom de buik en heeft als fijne toevoeging bretels waar de broek dus aan vast zit.
Dus: beter wel of geen onderbroek dragen? Kortom: je kunt met een gerust hart elke dag een onderbroek blijven dragen, want met commando gaan verbeter je de gezondheid van je vagina eigenlijk niet. Geen onderbroek dragen kan bovendien een bepaald beschermlaagje tussen je vagina, vulva en kleding weghalen.
Op dat vlak doe je bij Rogelli een uitstekende zaak. En je krijgt er ook nog eens degelijke kwaliteit voor terug. Ik verwacht nu niet dat in de nabije toekomst een world tour team met het merk zal rijden maar het merk heeft zeker zijn plaats in de (top)sportwereld.
Urenlang fietsen zonder fietsbroek kan een pijnlijke aangelegenheid zijn. Een gewone, katoenen broek houdt zweet vast en gaat schuren en irriteren. Bovendien is voorovergebogen op een smal, keihard zadel zitten een aanslag op je schaamstreek en krijg je ongetwijfeld last van zadelpijn.
Wat is een goede fietsonderbroek? Een goede fietsonderbroek heeft een zeem en is gemaakt van ademend materiaal. De reden dat veel mensen last van zadelpijn hebben is omdat ze tijdens het maken van langere fietsritten hun normale onderbroek dragen.
Met een mountainbike broek heb je minder kans op schuren en pijn omdat de pad of het zeem in de broek het zadel comfortabeler laat aanvoelen. Vergeet niet dat een lycra fietsbroek, ongeacht de afstand, gedragen moet worden tegen de huid, zonder ondergoed.