De levensduur van de accu van een speed pedelec is gemiddeld 4 tot 5 jaar. Dit betekent dat je ongeveer iedere 5 jaar de accu van jouw speed pedelec moet vervangen door een nieuwe. De belangrijkere vraag is vaak: Hoeveel km gaat een accu van een speed pedelec mee? Dit hangt af van de grootte van de accu.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
Wat is de levensduur van een Stromer accu? Een gemiddelde Stromer accu moet volgens de fabrikant meer dan 500 laadcycli meegaan, wat door velen na 4-5 jaar bereikt wordt.
Bij elektrische fietsen zit het net wat anders. Vrijwel alle onderdelen hiervan zullen bij goed gebruik de levensduur van tien jaar ook prima halen. Enige uitzondering hierop is de accu. Gemiddeld genomen is de levensduur van een fietsaccu zo'n vijf jaar.
De Fietsersbond is van mening dat de speed pedelec niet thuishoort op het fietspad in de bebouwde kom. Daar fietsen de meest kwetsbare fietsers: kinderen en ouderen. Op de vaak smalle fietspaden binnen de bebouwde kom zijn de snelheidsverschillen te groot.
Je kan gerust traag rijden op een stromer en zo naast je partner blijven. Echter, dit is heel erg onprettig. De ondersteuning is dan naar mijn gevoel veel te weinig en je moet zelf aan de bak op een hoog toerental. Schakel je naar kleinere tanden, schiet je er als een pijl vandoor.
Wat je gaat betalen, wordt bepaald door de hoogte van het aankoopbedrag van de speed pedelec. Hoe meer je elektrische fiets waard is, hoe hoger je premie. De allrisk verzekeringen van e-bikes beginnen al vanaf €4.46 euro per maand. In veel gevallen kun je een fietsverzekering kiezen als je de fiets besteld.
Beperkte actieradius: De capaciteit van de accu kan te krap zijn. Zeker als de accu na verloop van tijd slechter wordt. Fietsen zonder elektrische ondersteuning gaat op sommige e-bikes heel wat zwaarder dan bij een gewone fiets. Onderhoud en reparaties zijn naar verhouding duur.
Met een tweedehands elektrische fiets kun je honderden euro's besparen. Maar let goed op de kwaliteit van de accu en pas op met e-bikes die ouder zijn dan 7 of 8 jaar.
Gemiddeld gaat een e-bike tussen de 8 en 12 jaar mee. Gelukkig heb je zelf voor een deel in de hand hoe lang jouw e-bike meegaat. Vrijwel alle onderdelen halen bij goed onderhoud namelijk de levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering hierop is de accu.
De beste speed pedelec van Nederlands is de Stromer ST1 serie. De kwaliteit en comfort van de fiets is niet te evenaren. Het is dus geen verrassing dat ook dit jaar de Stromer gekozen is als winnaar.
Het opvoeren van een speed pedelec is (om diverse redenen, waaronder de veiligheid van jou en je mede-weggebruikers) illegaal. Ook resulteert opvoeren in verlies van garantie en rij je onverzekerd rond.
Het discussiepunt is de boost-functie op de Stromer. Hiermee kun je, zonder mee te trappen, een snelheid van 20km/u halen, en daarmee valt jouw Stromer volgens de letter van de regels onder "trapondersteuning en autonoom rijden".
Nieuwe accu voor je e-bike: de kosten
Een nieuwe fietsaccu kan €200 kosten, maar de kosten kunnen ook oplopen tot €700 of meer. De gemiddelde kosten voor een nieuwe accu zijn €500.
Doorgaans zie je online een verkoopprijs van € 700 tot € 850. Betaal je een stuk minder voor de fiets omdat de accu niet meer voldoet, dan is het natuurlijk altijd een optie de batterij alsnog nieuw aan te schaffen. Controleer dan wel goed of het model nog leverbaar is.
We hebben de prijzen van een basisbeurt bij 40 fietsenzaken bekeken. Deze verschillen van €50 tot €110. De scherpe en veelvoorkomende prijs voor een onderhoudsbeurt ligt rond de €60. Dat is zonder vervangende onderdelen.
Een fiets met een 500 wattuur-accu heeft met flinke ondersteuning een actieradius van 60 tot 70 kilometer. Met weinig ondersteuning haal je zo'n 150 kilometer. De actieradius hangt niet alleen af van de accu en eigen inspanning, maar ook van de luchtweerstand en rolweerstand. Let vooral op de bandenspanning.
Een e-bike wordt met minstens dezelfde kwalitatief hoogwaardige materialen gemaakt. Het is echter wel zo dat de aanschaf van een e-bike duurder is dan bij een normale fiets. Dit is logisch, want bij een e-bike zit ook een fietsaccu en motoraandrijving. Een fietsaccu is overigens vaak na 5 tot 6 jaar aan vervanging toe.
Op 10 maart werden de Sparta d-Rule Energy en de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ bekroond tot beste fietsen van het jaar 2022. De Fiets Awards is een gezamenlijk initiatief van organisaties als de RAI vereniging, ANWB en BOVAG.
Afhankelijk van de onderdelen, materialen en het merk van de elektrische fiets die je koopt ben je er al snel zo'n 2500 euro aan kwijt. Die prijs loopt echter snel op en kan zo de 5000 of 6000 euro aantikken. Een e-bike is een kostbaar speeltje.
Conclusie. Elektrisch fietsen is een matig fysieke inspanning en is beter voor je conditie dan niet bewegen. In vergelijking met gewoon fietsen verbrand je echter minder calorieën en bouw je minder snel conditie op. Op een gewone fiets lever je een grotere inspanning op hetzelfde traject.
Dan is een speed pedelec leasen misschien wat voor jou. Dan kan onder andere bij de ANWB. De QWIC RD11 Speed lease je al vanaf € 169,95 per maand, inclusief verzekering en Wegenwacht Fiets Service.
Maximumsnelheid speedpedelec
Voor een speedpedelec gelden de volgende maximum-snelheden: Op de rijbaan 45 km/u. Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom 40 km/u. Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom 30 km/u.
Op een Speed Pedelec is een speciale fietshelm verplicht. Deze NTA 8776-gekeurde Pedelec+ van ABUS voldoet aan alle wettelijk gestelde eisen. De helm zorgt natuurlijk voor uw veiligheid maar er is ook aandacht besteed aan het design.