Standaard relais zijn ontworpen om 10 tot 20 miljoen mechanische cycli te schakelen.
Algemene doeleinden en vermogensrelais hebben doorgaans een elektrische levensduur van ten minste 100.000 handelingen . Dit betekent dat ze 100.000 keer aan en uit kunnen schakelen voordat ze mogelijk kapotgaan. De werkelijke levensduur kan variëren op basis van factoren zoals belastingsomstandigheden, werkomgeving en onderhoud.
Omdat een enkele draad over het algemeen een hittebestendige levensduur heeft van 40.000 uur, zal de levensduur ongeveer 5 jaar zijn wanneer een nominale spanning wordt toegepast en gebruikt in een standaardomgeving. Voor meer informatie, zie Veiligheidsmaatregelen voor alle relais: 1-2 Relais/aandrijfcircuits selecteren.
Levensduur van relais
De levensduur van elektromechanische relais (EMR's) varieert sterk, afhankelijk van de relaisconstructie, waarbij de langste levensduur ongeveer 100 miljoen bewerkingen bedraagt . Levensduur bij volledige belasting. Dit is de levensduur van het relais bij het warm schakelen van een belasting bij de maximale stroomsterkte, spanning of vermogensclassificatie.
Gebruik een multimeter op de ohm-instelling om de weerstand tussen de schakelaarpennen te meten . Elke weerstand geeft aan dat de pennen vastzitten en gesloten zijn, wat duidt op een defect relais.
Slijtage relais
De reden is meestal slijtage. De contacten slijten door het constante aan- en uitschakelen. Experts spreken dan van verbrande of vastzittende contacten. Dit resulteert in een hogere weerstand en dus meer warmte.
Omdat een relais een onderdeel is dat bestaat uit een mechanisme, slijt en vermoeit het relais elke keer dat het opent en sluit . De levensduur kan snel achteruitgaan wanneer het wordt gebruikt in een ongunstige serviceomgeving waarin de omgevingstemperatuur onjuist is of een hogere spanning dan de nominale spanning op de spoel wordt toegepast.
Een relais zorgt ervoor dat verbruikers 100% worden losgekoppeld van de voedingsbron zoals een accu. Pas bij aanbrengen van een stuurspanning wordt de verbruiker met de accu verbonden. De bij de stuurspanning behorende stroom is zeer laag omdat alleen het relais hoeft te worden bekrachtigd.
De elektrische classificatie is van toepassing op contacten die hun nominale belasting schakelen. Wanneer een set contacten een belasting schakelt die lager is dan de nominale waarde, kan de levensduur van de contacten aanzienlijk langer zijn. Bijvoorbeeld, 25 amp, 240V AC, 80% PF contacten kunnen naar verwachting een dergelijke 25 amp belasting schakelen bij meer dan 100.000 handelingen.
Relais zijn elektrisch bediende schakelaars die de circuits openen en sluiten door elektrische signalen van externe bronnen te ontvangen . Ze ontvangen een elektrisch signaal en sturen het signaal naar andere apparatuur door de schakelaar aan en uit te zetten.
Met een uitgeschakeld relais meten we met de multimeter de spanning op de vier pinnen (86, 85, 30 en 87) ten opzichte van de massa (carrosserie of met een krokodillenklem op de massapool van de accu).
Een relais is een elektrotechnisch component dat door middel van stuurstroom een grote hoofdstroom in- of uitschakelt. De werking van een relais is eenvoudig; het is eigenlijk gewoon een soort schakelaar. De spoel in een relais wordt ingeschakeld met een stuurstroom.
Relais kunnen falen, en doen dat meestal ook, zonder dat er een kortsluiting ontstaat . Een kortsluiting is de enige manier waarop het relais zelf een stroomonderbreker kan laten trippen. -Er zijn 4 veelvoorkomende manieren waarop een relais kan falen: -Verbrande of gepitte contacten.
Relais en transistors zijn beide schakelaars die elektrische signalen kunnen aansturen of onderbreken in een circuit, maar ze doen dit op totaal verschillende manieren. Terwijl relais vooral mechanische schakelaars zijn, functioneren transistors als elektronische schakelaars of versterkers.
Solid-state relais lijken een oneindige levensduur te hebben bij gebruik met resistieve belastingen, mits de belasting de juiste grootte heeft voor het solid-state relais. Zoals alle relais, moeten solid-state relais worden beschermd tegen inductieve belastingen met behulp van externe componenten.
Het primaire doel van een relais is om het elektrische systeem te beschermen tegen een te hoge spanning of stroom, waardoor de veilige werking van alle apparatuur die ermee verbonden is, mogelijk is . Ze worden vaak aangetroffen in verschillende toepassingen, van commerciële en industriële toepassingen tot huishoudelijke en consumentenproducten.
Nummering van de contacten
De spoel wordt aangegeven met nummering A1-A2; de klem A1 komt aan de geschakelde zijde en klem A2 aan de niet- geschakelde zijde, in het algemeen, aan de nul. De hulpcontacten worden genummerd met xy waar x staat voor het nummer van het contact en y voor de onbekrachtigde staat.
Deze weerstand vangt de piekspanningen op tijdens het afschakelen van het relais. De piekspanningen die bij het in- en uitschakelen ontstaan, kunnen op deze manier geen invloed (kapot maken) uitoefenen op de werking van de elektronische schakelaar of als men een schakelaar gebruikt met een lampje erin.
Het niet starten van de auto is een van de belangrijkste tekenen dat een startrelais beschadigd is en onmiddellijk moet worden gecontroleerd. Als je het contact aanzet en de auto blijft stil; geen geklik, niets, dan betekent dit dat er geen stroom door de spoel van het relais loopt.
Veren verliezen veerkracht na verloop van tijd. Relais kunnen ook falen door slechte contactuitlijning en open spoelen . De selectie van het juiste relaistype voor een bepaalde toepassing is de belangrijkste factor die de betrouwbaarheid van relais beïnvloedt. Er worden veel slechte ontwerppraktijken gebruikt bij het ontwerpen ervan in circuits.
Ja,de contacten in een relais slijten na verloop van tijd zo erg dat ze elkaar niet meer raken. Ook ontstaat er oxidatie waardoor de contactweerstand zo hoog wordt . Ook klikt een relais, ongeacht of er een belasting op staat of niet, zolang de spoel maar in orde is en het mechanisme binnenin nog functioneert.
doorgaans als een relais in een vochtige omgeving zit, krijg je roestvorming op de metalen delen binnenin, dat veroorzaakt brom op den duur, net als slijtage over de jaren..
Relaislabels bevatten vaak cruciale informatie zoals spoelspanning, contactconfiguratie en belastingsclassificaties . Een label kan bijvoorbeeld de tekst "12V DC, SPDT, 10A/250V AC" bevatten, wat duidt op een 12-volt DC-spoel, single-pole double-throw (SPDT)-contacten en een belastingsclassificatie van 10 ampère bij 250 volt AC.