Bij hoge temperaturen, een grote belasting en ruw asfalt slijten banden bijvoorbeeld beduidend sneller dan normaal. Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee.
Bij Schwalbe en Continental word gezegd dat de racefiets banden in het hogere segment wel 12.000 km mee kan als deze goed op spanning word gehouden. Maar dit kan natuurlijk ook per persoon verschillen. Wanneer je 95kg weegt zal een racefiets band sneller versleten zijn dan wanneer je 65 kg weegt.
Een binnenband kun je het beste in het doosje bewaren, zodat het bandje minder word bloot gesteld aan licht. Houd je de banden binnen, dan kun je ze na 5 jaar nog wel gebruiken. Heel veel langer dan 5 jaar bewaren is niet aan te raden i.v.m uitdroging van de band.
De levensduur van een fietsband hangt af van verschillende factoren. Als het oppervlak van de fietsband versleten is – de groeven zijn dan niet meer zichtbaar – dan is het tijd om te vervangen. Maar ook als de zijwanden minder sterk zijn en de lekbestendigheid vermindert, plaats je beter een nieuwe fietsband.
Om stootlekken te voorkomen moet de bandenspanning bij een 28mm band minimaal 4 bar, een 25mm band minimaal 5,5 bar en een 23mm band minimaal 6 bar zijn. In de tabel is precies te zien welke spanning wordt aangeraden in combinatie met je lichaamsgewicht.
Op bijna alle banden staat een maximale spanning, vaak is dit 8 tot 8,5 bar. Wanneer je de banden te hard oppompt verhoog je aanzienlijk de kans op lekrijden. Ook wil je de banden niet te zacht hebben. Voor gewone wegen raden wij een minimale druk van 5,5 bar aan, wanneer je minder dan 60 kilo weegt.
Fietsbanden vervangen, wat zijn de kosten? Bij de meeste fietsenmakers word er tussen de €15 tot €18 arbeidsloon gerekend om een fietsband te vervangen. Hier komen dan nog de kosten bij van de fietsbanden.
De opvolger van de GP4000 heeft diens plek inmiddels meer dan overgenomen. Na ruim 500 kilometer op de GP5000 lees je hier de review.
Je moet je band natuurlijk ook niet TE hard oppompen. Wanneer je dat wel doet ontstaat weer het risico op een klapband en stuiter je over de weg. Hoe hard je je band kunt oppompen hangt vooral af het type fiets en het type band.
Bandenspanning fiets
Een zachte band heeft een lage spanning, zeg 1 bar. Hard opgepompte banden hebben 2 of wel 8 bar, dat hangt af van het type band. Dikke mountainbikebanden hoef je niet zo hard op te pompen om comfortabel te kunnen fietsen. Dunne racebandjes moeten behoorlijk hard zijn voor een snelle rit.
Het is gevaarlijk om door te rijden met een lekke band en je kan bovendien zelfs je velg stukmaken. Dit is het eerste wat je doet: Ga op een veilige plaats stilstaan. Schakel naar de zwaarste versnelling, zo heb je achteraf geen problemen om het wiel er terug in te steken.
Controleer je buitenband
Een beetje fietsliefhebber wast zijn fiets regelmatig, en dan is het een makkie om meteen even je banden na te lopen. Een klein steentje in je buitenband. Niet meteen een probleem, maar haal hem er gewoon even uit om te voorkomen dat hij nog dieper komt en je binnenband lek prikt.
Houd maar aan dat de termijn van 3 maanden realistischer is als het warm is. Bij lagere temperaturen gaat sealant langer mee. Je kan de sealant gewoon bijvullen door de kern van het ventiel te verwijderen en ongeveer de helft van de voorgeschreven sealant voor jouw bandenmaat bij te vullen.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
Bij hoge temperaturen, een grote belasting en ruw asfalt slijten banden bijvoorbeeld beduidend sneller dan normaal. Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee.
Slag uit wiel halen kosten
Wielrichters kosten ongeveer tussen de 50 en 300 euro. De prijs van een spakenspanner of nippelspanner ligt op maximaal 10 euro. Wanneer je je slag uit je wiel wilt halen bij een fietsenmaker zijn de kosten afhankelijke van grootte de slag in het wiel.
Onze profs kiezen dus het liefst voor 28mm, omdat je dan met iets met minder luchtdruk alsnog veel grip hebt. De banden van Vredestein waar onze profs meerijden, hebben dus het voordeel dat de 28mm banden ook echt uitvallen als 28mm.