De meeste fabrikanten stellen dat de batterij in een hybride auto gemiddeld ongeveer 125.000 tot 160.000 km meegaat, maar bij goed onderhoud is het niet ongewoon dat ze langer meegaan.
Ook de accu van een hybride auto houdt het minstens 250.000 km of zo'n 15 jaar uit. Daarmee gaat een hybride wagen even lang mee als een gewone auto. Bovendien is de verwachting dat de levensduur van batterijen van hybride auto's alleen maar langer zal worden.
Autofabrikanten geven geen of maximaal een jaar, hooguit twee jaar garantie op deze accu (en op die van plug-in's). Dit belooft niet veel goeds. Als de accu vervangen moet worden zou dit tussen de € 2.000 en € 5.000 kosten, bij plug-ins zelfs tot € 17.000.
Ken de actieradius van je plug-in hybride
Om je plug-in hybride efficiënt te rijden, moet je de elektrische actieradius van de auto kennen. Die zit meestal tussen de 30 en 70 km. Er zijn ook plug-in hybrides die bijna 100 km op een acculading kunnen afleggen, maar dat zijn auto's in de duurdere klasse.
Levensduur van hybride accu: de basis
Gemiddelde levensduur: Hybride accu's hebben doorgaans een levensduur van 100.000 tot 200.000 mijl . Garantiedekking: De meeste fabrikanten van hybride auto's bieden garanties die de hybride accu tot 8 jaar of 100.000 mijl dekken.
Afhankelijk van het voertuig en de rijomstandigheden gaat uw typische hybride autobatterij 8 tot 10 jaar mee of ongeveer 100.000 tot 150.000 mijl. Geavanceerde technologie en verbeterde productieprocessen hebben ook de levensduur van hybride autobatterijen aanzienlijk verlengd.
Voor de meeste mensen die gemiddeld 16.000 kilometer per jaar rijden, gaat de originele hybride accu ruim tien jaar mee .
Hybride auto's gaan vaak langer mee dan traditionele benzine- of dieselvoertuigen . Dit komt door de efficiënte synergie tussen de elektromotor en de verbrandingsmotor. De werklast wordt effectief verdeeld, waardoor slijtage van beide componenten wordt verminderd.
De verwachte levensduur van een hybride auto is te vergelijken met iedere andere 'normale' auto. Je mag ervan uitgaan dat je hybride auto ongeveer 15 jaar meegaat.
Hoe vaak je een plug-in hybride moet opladen is afhankelijk van hoe vaak je in de elektrische modus rijdt. Wel is het advies om het accuniveau tussen de 20% en de 80% te houden. Rijd je elke dag ongeveer 60 kilometer? Dan is het raadzaam om je auto elke of om de dag je op te laden.
Gemiddelde kosten: De kosten voor het vervangen van een hybride accu kunnen variëren van $ 2.000 tot $ 8.000 , afhankelijk van het merk en model van het voertuig. Het is belangrijk om op te merken dat dit geschatte kosten zijn en we raden u aan contact op te nemen met onze serviceafdeling voor een nauwkeurige offerte op basis van uw specifieke voertuig.
Het rijbereik: Lange afstanden afleggen met hybride
Het rijbereik verschilt natuurlijk per model, maar een gemiddelde hybride auto kan in totaal, dus met een volle tank brandstof én een volgeladen accu, tussen de 400 en 800 kilometer rijden zonder tussentijds te hoeven stoppen.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Vanaf 1 januari 2025 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 25%. Je betaalt dus 75% van het reguliere tarief. Vanaf 1 januari 2026 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 0%.
Net als reguliere dieselauto's, zijn plug-in hybrides met dieselmotor vooral interessant als je op jaarbasis heel veel kilometers maakt. Je betaalt minder voor de brandstof, maar de motorrijtuigenbelasting (MRB) is fors hoger. Een PHEV met benzinemotor kan al bij veel minder kilometers interessant zijn.
Vermijd lange periodes van niet-gebruik — Zelfs als de auto geparkeerd staat, raakt de lading in een hybride accu leeg. Als u de accu volledig laat ontladen en vervolgens dagenlang stilstaat, laat staan weken of maanden, zal de levensduur afnemen. Voor een hybride betekent dit dat u de motor minstens elke week of twee 20 tot 30 minuten moet laten draaien.
Laden tot maximaal 80 procent heeft een goede reden. Dat is beter voor de levensduur van de batterij. Daarom zijn sommige telefoons zo ingesteld dat ze niet verder laden. Bovendien gaat het laden boven 80 procent veel trager.
Een hybride auto kopen kan nog steeds zinvol zijn, als je zorgt dat je niet alleen op de verbrandingsmotor rijdt en als je zorgt dat je een zuinig model hebt met een lage uitstoot. Want: Plug-in hybrides betalen een aangepast BPM tarief en betalen minder Motorrijtuigenbelasting.
Kan je met Plug-in hybride rijden zonder op te laden? Kan je met Plug-in hybride rijden zonder op te laden? Ja, dat is mogelijk, omdat Plug-in Hybride auto's ook een brandstofmotor hebben. Zonder opladen wordt de efficiëntie van de auto wel minder en werkt deze meer als een Full of Mild Hybride.
Hoe lang gaan hybride batterijen mee? De meeste fabrikanten stellen dat de batterij in een hybride auto gemiddeld ongeveer 125.000 tot 160.000 km meegaat, maar bij goed onderhoud is het niet ongewoon dat ze langer meegaan. Voor de gemiddelde persoon zou dit 6 tot 10 jaar moeten zijn.
Afhankelijk van het model kunt u voor het routineonderhoud van uw hybride auto ongeveer €150 tot €250 verwachten om de 15.000 km. Algemeen onderhoud is iets duurder, maar de tarieven blijven vergelijkbaar of lager dan die voor benzine- of dieselauto's.
Hybrides werden in de laatste Annual Auto Reliability Survey van Consumer Reports als aanzienlijk betrouwbaarder beoordeeld dan alle andere voertuigtypen (alleen benzine, PHEV's en volledig elektrische voertuigen). Gemiddeld hadden hybrides 26% minder problemen dan voertuigen die alleen op benzine rijden.
Een Google-zoekopdracht laat zien dat de Toyota Prius de langst meegaande hybride was, gevolgd door de Toyota Highlander Hybrid, Toyota Camry Hybrid en de Lexus RX 450h. De meest betrouwbare hybride auto is de Toyota Prius met een betrouwbaarheidsscore van 8,9 uit 10.
De hybrides presteren wat restwaarde betreft veel beter: “Het verschil tussen de tien populairste EV's en hybrideauto's bedraagt gemiddeld bijna 18 procent. De Toyota Yaris 1.5 Hybrid en de elektrische Nissan LEAF liggen qua waardevastheid zelfs 36 procent uit elkaar”, aldus Verweij.
Geen zorgen: hybride wagens zijn nog steeds een interessante optie. In 2025 zullen deze wagens nog voor 75% fiscaal aftrekbaar zijn. Maar hoewel de aftrekbaarheid van hybride wagens in 2025 nog voordelig is, zal dit vanaf volgend jaar afnemen voor alle voertuigen die sinds 1 juli 2023 zijn verworven.
Gemiddeld zult u waarschijnlijk een hybride batterijvervanging plannen elke 15 jaar of 150.000 mijl . Als er iets ongewoons gebeurt op de wegen van Syosset, houd er dan rekening mee dat BMW een royale garantie biedt op materiaal- en fabricagefouten voor 8 jaar of 80.000 mijl.