Nadat het roetfilter reinigingsproces is geslaagd, gaat je roetfilter weer gemakkelijk zo'n 100.000 kilometer mee.
Na ongeveer 1000 km rijden zal het filter vol met roet zitten en moet het roet worden afgevoerd. Dit doet men door het te verbranden, ook wel “regenereren van het roetfilter” genoemd.
Het is uiterst belangrijk om een roetfilter in uw auto te hebben en de DPF regelmatig te reinigen, zodat aan de roetlimieten kan worden voldaan. Dieselroetfilters zijn verplicht om aan bepaalde grenswaarden voor deeltjes te voldoen.
Een roetfilter heeft geen eeuwig leven — ongeveer 150.000 tot 200.000 kilometer voor dieselauto's — en raakt op den duur verstopt en uiteindelijk defect. Wat de levensduur van een roetfilter voor benzine auto's is, is op dit moment nog niet bekend.
Een roetfilter raakt op den duur verstopt en kan uiteindelijk defect gaan. Vaak kan een roetfilter nog gereinigd worden, maar in sommige gevallen dient u een nieuwe roetfilter te kopen en deze te laten vervangen in een garage.
De DPF's of de roetfilter raken verstopt door het roet dat ze proberen op te vangen, en als regeneratie dit niet verhelpt, bestaat de kans dat de roetfilter verstopt raakt of breekt, waardoor u met een fikse herstelkosten wordt opgezadeld.
Uiteindelijk moet het DPF worden verwijderd om te worden gereinigd. Gemiddeld raden we aan om dit elke 75.000 mijl (120.000 kilometer) of eens per jaar te doen, afhankelijk van wat het eerst komt.
Er zijn verschillende manieren om uw DPF-filter schoon te maken, u kunt het zelf schoonmaken door het roet weg te branden of het professioneel laten schoonmaken door een garage . Als de verstopping aanhoudt, moet u waarschijnlijk uw DPF-filter vervangen, wat kostbaar kan zijn.
Andere kenmerken vol roetfilter
Het oliepeil stijgt. De auto stottert of schokt. Zwaar, brommend geluid auto. Er is sprake van overmatig roet en/of rook.
Gemiddeld kost het laten reinigen van het roetfilter tussen de €200 en €400. Dit heeft voornamelijk te maken met de arbeidsuren die hierin zitten. Het laten reinigen va het filter is aanzienlijk goedkoper dan het laten vervangen, ondanks de hoge kosten. Per garage kan het verschillen hoe het filter gereinigd wordt.
Dit wordt om twee redenen afgeraden . Ten eerste kan de interne structuur van het filter smelten, waardoor de unit onbruikbaar wordt. En nog erger, de buitenkant van het DPF kan oplossen, waardoor gloeiendhete deeltjes eruit vallen en een voertuigbrand kan veroorzaken.
Als het roetfilter is verstopt is deze prima zelf te reinigen. Het verwijderen of het openmaken is hiervoor niet nodig, makkelijker is het gebruik van een roetfilter reiniger. Er zijn verschillende soorten roetfilter reinigers namelijk additieven en sprays.
Wellicht heeft u zelf als dieselrijder ervaren dat een voertuig bezig is met 'regenereren', het vertaald zich vaak in: het schokken van de motor, tijdelijke verhoging van toerental en een verandering/verzwaring van het motorgeluid.
Negeer het dus niet, in de hoop dat het DPF-lampje gewoon weggaat. Je moet een ritje maken waarbij je de auto op temperatuur kunt krijgen en het toerental hoog kunt houden - bij voorkeur boven de 3000 tpm - voor een paar minuten.
Bij een afkeuring wordt sinds 18 juli 2022 tijdelijk een keuringsbewijs met een geldigheidsduur van 3 maanden uitgereikt. De standaard voorziene periode van 15 dagen werd aanzienlijk verlengd om iedereen de kans te geven een nieuwe roetfilter te plaatsen.
JLM Diesel Roetfilter Reiniger dé beste roetfilter reiniger op de markt. De JLM DPF Roetfilter Reiniger bevat een hoge concentratie van het werkzame roetfilterreinigings additief.
De garage zal dan een geforceerde regeneratie uitvoeren met een speciaal computer gestuurd programma waarbij de motor op 3500 toeren zo'n 8 minuten zal draaien. Dit proces is geforceerd en zet de vervuiling van het roetfilter op 70%.
DPF-verstopping - Dit is de meest voorkomende reden dat het DPF-waarschuwingslampje gaat branden. Roetophoping kan verstoppingen in het filter veroorzaken. Dit kan worden opgelost door continu op hogere snelheden te rijden - of door uw auto naar een garage te brengen voor 'geforceerde regeneratie' om uw DPF te reinigen .
Rijdt niet te lang door met een vol roetfilter. Een dieselauto met een vol roetfilter blijft snel achter elkaar regenereren en wordt daardoor erg warm.
DPF's zijn ontworpen om dit roet te verwijderen terwijl u rijdt, maar na verloop van tijd kunnen ze stoppen met werken. Om dure reparatiekosten te voorkomen - vooral nu de kosten van levensonderhoud toenemen - en om uw auto soepel te laten rijden, raden we u aan om regelmatig uw DPF te reinigen .
Een roetfilter gaat ongeveer afhankelijk van de rijstijl en het gebruik van de auto ongeveer ~ 150.000 kilometer mee. Het filter raakt verstopt en gaat uiteindelijk stuk.
De kosten van een DPF kunnen variëren afhankelijk van het merk en model van jouw auto. Gemiddeld kun je verwachten dat een nieuw DPF tussen de 500 en 2000 euro kost, inclusief installatie. In sommige gevallen kan het echter goedkoper zijn om het DPF te laten reinigen in plaats van het volledig te vervangen.
GEBRUIK: DPF-FILTERREINIGING
Voeg toe aan een brandstoftank met een inhoud van minimaal 10 liter, 250 ml behandelt tot 60 liter dieselbrandstof. Rijd normaal gedurende 20 minuten, rijden op hoge toerentallen in een lage versnelling kan nodig zijn bij ernstige roetverstoppingen. Behandel elke 2.000 tot 6.000 mijl (afhankelijk van de frequentie van roetverstopping).
Als een roetfilter verstopt raak, kun je dit in de meeste gevallen relatief eenvoudig verhelpen door een roetfilter schoonrijden. Dit doet de auto normaal gesproken automatisch wanneer er een lange rit gemaakt wordt, alleen veel auto's hebben een beetje extra hulp nodig.
In het geval van een beschadigd DPF is vervanging de meest voorkomende oplossing , terwijl wassen met gecertificeerde gespecialiseerde materialen voldoende is voor verstoppingen. Over het algemeen kan het verzorgen van uw DPF's leiden tot aanzienlijke kostenbesparingen en naleving van emissievoorschriften.