Het is een belangrijk onderdeel van de ophanging van een auto. Een fuseekogel is gemaakt van hoogwaardige en duurzame metalen, hierdoor gaat het jarenlang mee. Een draagarmkogel kan echter slijtage gaan vertonen en defect raken, waardoor je de fuseekogel moet vervangen.
Oorzaken kapotte fuseekogel
Over het algemeen gaan ze dan ook zeer lang mee en moeten ze pas na meer dan 100.000 kilometer op de teller vervangen worden. Op den duur zal er speling tussen de kogel en de kom ontstaan, waardoor het niet meer soepel scharniert en trillingen veroorzaakt.
De kosten voor de fuseekogel vervangen liggen tussen de € 100 tot € 400 euro. Dit is uiteraard afhankelijk van het type fuseekogel, garage of dealer maar ook van het type voertuig. Schaft u de fuseekogel voordelig aan bij Winparts, dan kunt u al een hoop kosten besparen.
Hoe merk je dat een fuseekogel versleten is? Wanneer je met je auto door een kuil rijdt en daarbij gekraak of gebonk hoort, weet je dat er wat aan de hand is. Je kunt ook in sommige gevallen zien dat een fuseekogel versleten is. In sommige gevallen slijten je banden niet egaal af, maar scheef.
Rijden met een kapotte fuseekogel kan voor ernstige schade zorgen aan de gekoppelde onderdelen waardoor de kosten erg hoog kunnen oplopen. Maar het vervangen van de fuseekogel is niet voor niets een eis. Het is namelijk levensgevaarlijk om te blijven rijden met een kapotte of versleten fuseekogel.
Plaats het platte uiteinde van de bandenlichter tussen de draagarm en de wielas en druk het andere uiteinde van de bandenlichter naar beneden. Sla al doende de fuseekogel gade. Als er sprake is van buitensporige speling in de fuseekogel zul je dat zekersteweten kunnen zien.
De fuseekogel verbindt de driehoeksdraagarm met het fuseestuk. Tijdens het rijden beweegt de fuseekogel voortdurend als gevolg van de draaiende beweging bij het sturen en de in-en uitverende beweging van de draagarm. Hierdoor is de fuseekogel onderhevig aan slijtage en moet vervangen worden wanneer deze versleten is.
Symptomen van een defecte draagarm
In het begin vallen deze alleen op wanneer je over kasseiwegen rijdt. Na verloop van tijd merk je ook dat er iets mis is op andere wegen. De draagarmen rommelen, piepen, kraken of kloppen. De auto begint daarnaast ook ander rijgedrag te voorkomen.
De fuseekogel houdt het fusee en de draagarm bij elkaar. Ook vangt deze samen met de rest van de ophanging de op en neer gaande bewegingen van het wiel op. Daarnaast zorgt de fuseekogel ervoor dat het wiel bij een stuurbeweging kan draaien. Met zo veel functies is het dus cruciaal dat deze naar behoren werkt.
Stuurinrichting heeft ook kogels
Aan de kant van het stuurhuis heet dat gewricht de stuurkogel, of binnenste stuurkogel. Aan de kant van de wielen heeft dat gewricht de naam fuseekogel, of buitenste stuurkogel. De buitenste stuurkogel zit vast aan het fuseestuk.
Ook is het mogelijk dat de auto niet meer strak stuurt of naar één kant toe trekt. Het is dan ook niet veilig om door te blijven rijden met een draagarm die vervangen moet worden. Door de draagarm te vervangen vermijd je verdere schade, zoals wielen die scheef gaan staan en daardoor gaan slijten.
U vraagt naar de veiligheid van stuur- en fuseekogels met speling. Binnen de APK regelgeving mogen deze kogels 1,0 mm speling in radiale richting en 1,0 mm in axiale richting hebben.
De tijd die een garage nodig heeft om een defecte stuurkogel te vervangen is ongeveer 30 minuten tot anderhalf uur.
De fuseekogel zorgt ervoor dat de wielen van uw auto kunnen draaien en sturen tegelijk. Het zorgt dus voor een beweegbare verbinding tussen het fuseestuk en de draagarm. Komt er teveel speling op de kogel, dan is het van belang dat deze wordt vervangen.
Wanneer moet ik een draagarm vervangen? Draagarmen moeten meestal vervangen worden wanneer er speling op de fuseekogel of rubbers zit of deze lek zijn geraakt. Dit kun je merken wanneer de auto bij het gas geven of remmen naar een kant trekt.
Een fuseekogel is een onderdeel van de auto en dient als verbindingsstuk tussen de draagarm en het fuseestuk. Het fuseestuk is het gedeelte waar de remschijf, remklauw en naaf zich bevinden. Een fuseekogel is dus te vergelijken met een schoudergewricht: dit scharnier dient als een belangrijke verbinding in de draagarm.
In totaal kost het vervangen van beide draagarmen aan één kant 220 tot 820 euro. Het vervangen van de draagarmbussen is met 100 tot 380 euro beduidend goedkoper. Indien nodig moet u andere reserveonderdelen op het chassis laten vervangen. Moet u de draagarm van uw auto vervangen?
Molybdeen vet heeft als eigenschap dat het ook onder zware belasting zijn werk kan doen, waar andere vet soorten het voor gezien houden gaat molybdeen vet gewoon door. Gebruik dit vet voor fusee en stuurkogels alsook voor homokineten.
U vraagt hoeveel een stuurkogel aan speling mag hebben bij APK. In het APK reglement staat daar het volgende over. Stuurkogels en de overige stuurverbindingen in het stangenstelsel mogen, naast eventuele oorspronkelijke speling, door slijtageverschijnselen niet meer speling hebben dan: 1,0 mm, in radiale richting.
Een draagarm heeft de vorm van een driehoek. Bij oudere auto's komt de vorm van een stang nog voor. Op elke hoek van de draagarm zitten rubbers of kogels: de draagarmrubbers en draagarmkogels of fuseekogels. Doordat hier behoorlijk wat kracht op komt te staan, slijten deze rubbers en kogels in de loop van de tijd.
De meeste auto's hebben fuseekogels. Dit zijn de draaipunten van de bestuurde wielen (meestal de voorwielen). In de APK regelgeving staat dat de speling op een fuseekogel maximaal 1 mm mag zijn.
Silentblocks wordt in de regel ook wel torsiebussen genoemd en worden ingezet om trillingen op te vangen. Silentblocks hebben zich door de jaren heen goed bewezen en zijn dan ook uitstekend inzetbaar binnen de machinebouw, transport- en automobielindustrie.
Fuseekogels zitten door de veelal conische passing altijd erg vast, koop een kogeltrekker of fuseevork. Mocht bij het losdraaien van de moer dit steeds zwaarder gaan, draai de moer weer terug en maak de schroefdraad met een staalborstel weer schoon en spuit de schroefdraad weer in.
Een fusee is een complex én belangrijk onderdeel van de voorwielop¬han-ging. Een fusee is verticaal in de auto aangebracht en zit met de uiteinden vast aan de beide draagarmen van één van de voorwielen. Een fusee staat met een stuurkogel in verbinding met het stuurhuis.
In principe gaat een draagarm zelf niet heel snel kapot omdat hij zo massief is, maar hij is wel aan slijtage onderhevig. Je hebt hier zelf vrij veel invloed op en kunt dit dus ook voor een deel zelf voorkomen. Vooral drempels, hobbels en kuilen hebben invloed op de staat van een draagarm.