Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Een riem gaat gemiddeld zo'n jaar of vijf mee, omgerekend in kilometers zo'n 90.000 tot 100.000. Per merk en per model wisselt het; de fabrikant bepaalt voor ieder type het aantal kilometers waarna de riem zou moeten worden vervangen danwel nagekeken. Gemiddeld ligt dit tussen de 50.000 en 140.000 km kilometer.
Symptomen versleten distributieketting
U hoort een tikkend of ratelend geluid vanonder de motorkap. Wanneer de ketting slijt, gaat de spanning eraf. Daardoor ontstaan er trillingen op de ketting tijdens het draaien. Dit kunt u vaak horen als een tikken of ratelen van de motor.
Voor een ketting is geen preventieve vervanging in het onderhoudsschema opgenomen. In principe hoef je je bij een auto met een distributieketting dus geen zorgen te maken over kostbare vervanging.
De oorzaak van een gebroken distributieketting ligt vaak bij een slecht werkende kettingspanner. Doordat de ketting spanner niet goed zijn werk doet zal de ketting gaan klapperen en daardoor eerder breken. Een slechte kettingspanner is hoorbaar tijdens het starten van de auto.
Een versleten distributieketting kenmerkt zich altijd door een ratelend geluid dat te horen is. Het geluid zal te horen zijn bij het starten van de motor en het stationair draaien. Bij extreme slijtage zal het door hoorbaar blijven en wordt het echt tijd om de ketting te laten vervangen.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
Een distributieriem is gemaakt van een sterk soort rubber of kunststof. Een distributieketting wordt gemaakt van gehard staal. Over het algemeen moet een distributieriem vervangen worden bij 60.000 tot 120.000 gereden kilometers of om de vijf jaar.
Meestal dien je de distributieriem te vervangen tussen de 60.000 en 150.000 kilometer. Een heuse kilometerstand die ook meteen de waarde van je wagen doet dalen.
Een versleten distributieketting kan te lang worden, breken en verspringen. Als de distributieketting bij een draaiende motor verspringt of breekt, is er schade aan de motor omdat de zuigers de kleppen raken. Het is dus van het grootste belang dat u de auto tijdig laat repareren.
Distributieketting vervangen BMW kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.
Een distributieketting wordt gesmeerd door motorolie in het motorblok, waar een distributieriem werkt in een droge omgeving en dan ook tegen het motorblok is aangebouwd. Een riem wordt gespannen door spanrollen, terwijl een ketting een automatische (hydraulische) spanner heeft en strak om de tandwielen ligt.
+ Een distributieketting is duurzaam omdat deze in principe niet vervangen hoeft te worden. – Een distributieketting maakt wat meer geluid dan een distributieriem. – Door slijtage van de ketting waardoor de werking van de kleppen niet meer optimaal is qua timing.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Onze aanbeveling is om de vervangingsintervallen van de fabrikant in acht te nemen en de V-snaar regelmatig te controleren. Als de V-snaar ouder is dan 5 jaar of meer dan 60.000 - 80.000 kilometer heeft, dan moet je hem in de gaten houden.
Een tikkend of ratelend geluid kan hoorbaar zijn tijdens het optrekken van de auto. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zo kan de uitlaat of de hitteplaat loszitten. Ook kan het zijn dat de motor is drooggelopen of dat de distributieketting versleten is.
Daarnaast hebben veel auto's ook een waterpomp die door de distributieriem wordt aangedreven. En omdat de riem meestal rond de 100.000 kilometer of om de 5 jaar moet worden vervangen, zal dan ook gelijk de waterpomp worden 'meegenomen' bij deze ingreep. Immers, die kost maar een paar tientjes en slijt ook.
Controleer zelf de staat van uw distributieriem!
Zij maken een notitie in uw onderhoudsboekje of plakken een sticker met de onderhoudsgegevens in uw auto of onder de motorkap. Deze gegevens bevatten de kilometerstand van uw auto ten tijde van de vervanging en de datum waarop dit is gedaan.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 6 en 12 uur. Een distributieketting of distributieriem drijft de nokkenas aan die vervolgens weer de in en uitlaat kleppen bedienen.
Een goede distributieriem kost al snel 50 euro en de montage uren zijn circa twee tot drie uur. Indien uw riem gebroken is worden deze werkuren meer. Als de riem gebroken is loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er grote schade ontstaan aan uw motor en dan staat u een dure reparatie te wachten.
Levensduur distributieketting
Een distributieketting dient een autoleven lang mee te gaan. Het is een gegeven dat er zich veel problemen voordoen met de distributieketting van een Audi (2009 - 2012) (t)fsi 1.4/1.8/2.0.
De kosten van het vervangen van een distributieketting zijn verschillend. De kosten variëren van 625 euro tot 1500 euro.