En nog belangrijker, het vertoont geen moeheid zoals metalen dat wel kennen. Dus eigenlijk is de levensduur van een koolstofvezelsamenstelling bijna oneindig, zolang het geen grote schokken oploopt of spanningen waardoor het product noodgedwongen meer krachten te verduren krijgt dan waarvoor het ontworpen is.
Een groot voordeel van carbon is dat het materiaal (meestal) nog lichter en stijver is dan aluminium. Omdat carbon vroeger nog lastig en niet goedkoop was om te produceren, reden alleen de profs rond met een carbon fietsframe. Tegenwoordig is carbon het meest gebruikte materiaal op de racefiets.
Carbon is namelijk extreem licht, maar tegelijkertijd toch sterk. Een ander voordeel van een frame gemaakt van carbon is dat dit materiaal niet roest. In tegenstelling tot andere materialen heeft carbon vrijwel nooit last van materiaalmoeheid. Door het 'stijve' carbon voelt het aan alsof elke trap raak is.
Voordelen carbon:
Veel lichter en sterker dan aluminium; Glad en strak afgewerkt doordat er geen lasnaden zijn; Geen sprake van corrosie en metaalmoeheid; Een stijf en stug materiaal dat zijn stijfheid behoudt.
Net als andere frame-materialen heeft koolstof zijn zwakke punten. Duurzaamheid is daar één van. Een botsing of val met een carbon frame kan bijvoorbeeld moeilijk te repareren schade aan het frame veroorzaken, terwijl het slechts een krasje op een stalen of aluminium fiets zal veroorzaken.
Nu is het gewicht van carbon het grootste voordeel van het materiaal, maar het is ook fijn om te weten dat carbon niet roest en geen last heeft van metaalmoeheid.
Wat kost een carbon racefiets? Een racefiets van carbon is meestal duurder dan een racefiets van aluminium. Voor een goede racefiets van aluminium beginnen de prijzen rond de 1.000 euro. Voor een goede racefiets van carbon beginnen de prijzen rond de 1.750 euro.
Carbon reparatie is het maken van een breuk of verbrijzeld deel. Dankzij de ontwikkeling van zowel technieken als materialen (zoals carbonweefsels en epoxyharsen) is het repareren van carbon tegenwoordig een volwaardig alternatief. Ook is reparatie vele malen goedkoper dan de aanschaf van een nieuw frame.
Een carbon voorvork heeft naast een kleine winst in gewicht het voordeel dat het de klappen beter dempt dan een aluminium voorvork. Dit verschilt wel per vork. Ook andere onderdelen zoals tandwielen kunnen worden vervangen door soorten van een lichter materiaal.
Carbon fietsframes.
Merken zoals Cervélo en Trek hebben het gepresteerd om fietsframes te fabriceren die onder de 700 gram wegen, maar sterk genoeg zijn om de zwaarste ritten te doorstaan. Met deze frames hoef je je echt geen zorgen te maken als je hard door een kuil in de weg fietst.
Carbon heeft, hoewel breekbaar, als voordeel dat het ook te repareren valt.
Titanium heeft een grotere materiaaldichtheid dan carbon of aluminium. Echter, omdat titanium sterker is, kunnen de framebuizen dunner worden gemaakt. Het gewicht van een titanium frame is vergelijkbaar met een gemiddeld carbon frame en ligt lager dan een hoogwaardig aluminium frame.
Carbon fiber is vijf keer sterker dan staal en twee keer zo stijf. Hoewel Carbon fiber sterker en stijver is dan staal, is het lichter dan staal; waardoor het het ideale productiemateriaal voor vele onderdelen is.
Wielen zijn inderdaad belangrijk als je wat zwaarder bent. Meeste frames kunnen een gewicht van 110 kg prima aan.
Staal heeft allereerst best wel wat veerkracht. Meer dan aluminium, want dit is een wat stijver materiaal. Deze veerkracht – ook wel plastische vervorming genoemd - geeft een extra comfortabele fietservaring. Hierdoor heb je minder last van oneffenheden in het wegdek.
Een modern, redelijk betaalbaar alu frame weegt zo'n 1400 gram, een carbon vork zo'n 500 gram. De top of the bill carbon frames wegen minder dan 1000 gram en vorken minder zo'n 300 gram.
Een frame waar kracht op uitgeoefend wordt zal altijd vervormen. Bij normaal gebruik zal het frame zijn oorspronkelijke vorm weer krijgen als het frame niet meer belast wordt. De mate van niet-blijvende en daarom elastische vervorming wordt aangeduid met het begrip stijfheid.
Vaste vork rijdt directer, minder zwaar, maar voor limbrugsmooiste heb ik toch de geveerde erin gezet en dat is dan ook wel weer lekker. Met vaste vork kun je wel het een en ander doen met bandendruk om het toch nog comfortabel te houden.
Een scheur kan je herkennen aan een aparte klank. Het frame geeft een dof geluid op de scheur. Wanneer dit het geval is, kunt u er zeker van zijn dat het frame gescheurd is. Hierna schuren we het frame in verschillende lagen op, tot de scheur niet meer te zien is.
Weg schuren van de carbon breuk
Om bij vast materiaal te komen word royaal om het schade gebied carbon en hars weggeschuurd. Zodat de nieuwe carbon mat optimaal zal hechtten. Een frame bestaat uit meerdere carbon lagen. We stoppen pas met schuren tot we een carbon laag hebben die niet beschadigd is.
Dit proces vergt een hoge mate van nauwkeurigheid, te weinig verkolen en de eigenschappen blijven dichtbij de basis plastic vezel, te ver verkolen en de vezel wordt bros en fragiel. Hierdoor ligt de prijs van koolstofvezel tussen de 15-25€/kg, in vergelijking de staalprijs ligt op enkele euro's per kg.
Let vooral op beschadigingen van de lak. Maar bij carbon frames is vaak niet aan de buitenkant te zien of het carbon van binnen beschadigd is. Vraag ook duidelijk of er met fiets al eens gevallen is, dit kan het carbon ook verzwakken. MTB-Sjtippen schreef: Let vooral op beschadigingen van de lak.
De endurance racefiets is de beste keuze voor (bijna) iedereen. Door de comfortabele zit, de ontspannen houding en het rustige stuurgedrag is een endurance bike een fiets die voor bijna iedereen geschikt is.
Bovenaan in de racefiets top 10 hebben wij de Carbon Roadrunner 1 van het merk SAVA geplaatst, bestempeld als de beste racefiets tot 3000 euro van 2022. Het aerodynamische frame van de fiets is gemaakt van carbon en heeft de perfecte balans tussen licht gewicht, rendement en vinnigheid.