De levensduur van de Bosch batterij is net als andere fietsaccu's beperkt. Het batterijpakket verliest iedere jaar aan capaciteit en uiteindelijk is de volledige accu opgebruikt. De gemiddelde levensduur is varieert van ongeveer 4 tot 6 jaar.
Per 100 wattuur kun je gemiddeld 30-35 km fietsen. Bij een 400Wh accu is de gemiddelde actieradius volgens Bosch 130km. Onlangs bracht Bosch een nieuwe 750Wh-accu uit met een nog grotere actieradius.
Enige uitzondering hierop is de levensduur van de accu. Gemiddeld genomen is de levensduur van een fietsaccu zo'n vijf jaar.
Maar je zou grofweg kunnen zeggen dat de onderdelen zo'n 8.000 tot 12.000 kilometer mee gaan. Is 7000 km veel voor een elektrische fiets? - Niet per se. Een elektrische fiets kan met gemak langer mee gaan, mits je hem goed onderhoudt of laat onderhouden en als je niet alleen maar volle bak in de turbo-stand rijdt.
De meeste accu's blijven rond de 5 a 6 jaar goed. Dan moet je er wel goed mee omgaan en bijvoorbeeld dieptelading voorkomen. Lees hier over hoe je je accu zo lang mogelijk mee kunt laten gaan, door hem op de juiste manier op te laden.
Meestal liggen de bedragen voor het reviseren van een fietsaccu tussen de 300 en 500 euro. Nieuwe fietsaccu's variëren in prijs van 200 tot 800 euro. Een gemiddelde fietsaccu kost zo'n 500 euro.
Veel mensen willen na een aantal jaren toch een sneller, nieuwer of mooier model met meer opties of bijvoorbeeld een uitneembare accu. Wanneer je niet te veel wilt uitgeven aan de aanschaf van een elektrische fiets kun je daarom op de tweedehands markt prima modellen vinden.
LEVENSDUUR E-BIKE MOTOR
De levensduur van de motor is lastig te voorspellen. Het hangt af van zowel de kwaliteit van de motor als hoe je met jouw e-bike motor omgaat. Het motorsysteem van je e-bike zit goed en stevig in elkaar. Je kunt ervan uitgaan dat de motor in ieder geval een aantal jaar meegaat.
Volgens de AD Fietstest 2023 is de Koga E-Nova PT Unlimited de beste elektrische fiets in de categorie stadsfietsen boven de 3500 euro. De fiets kwam als meest veelzijdige en comfortabele e-bike uit de test en ontving dan ook een 8,2 als eindcijfer van het testpanel.
Sommige merken zjin gemiddeld wat betrouwbaarder dan andere. Bekijk op het display hoeveel kilometer de e-bike heeft gereden. Gemiddeld rijden e-bikebezitters vaak minder dan 1500 km per jaar. Iemand met een grote woon-werkafstand kan echter zo meer dan 5000 km per jaar rijden.
Per 100 wattuur kun je gemiddeld 12-25 km met trapondersteuning fietsen. Met een 400 Wh accu kan je dus, afhankelijk van het systeem, het gebruik en de omstandigheden, ongeveer tussen de 50 en 100 kilometer fietsen. Met een grotere 500 Wh accu is dat gemiddeld tussen de 60 en 125 km.
Bosch Active Line (Smart): vanaf €1.900. Bosch Active Line Plus (Smart): vanaf €2.000. Bosch Performance Line (Smart): vanaf €2.200 (vanaf: €2.600) Bosch Performance Line CX (Smart): vanaf €2.500 (vanaf €3.000)
Een fiets die tussen de 3000 en 7000 kilometer heeft gereden, is op zich nog redelijk goed. Heeft de fiets meer dan 10.000 kilometer gereden, dan weet een koper dat de kans aanwezig is dat er op korte termijn grote uitgaven aankomen.
Een gemiddelde auto accu gaat volgens een fabrikant 7 jaar mee. Wanneer de auto lange tijd stilstaat, alleen gebruikt wordt voor korte ritjes of slecht onderhouden wordt heeft dit invloed op de accu. Het kan dan zomaar zijn dat de gebruiksduur slechts 5 jaar is.
Levensduur: hoe lang gaat de accu in een elektrisch voertuig mee? Volgens experts gaat het batterijpakket onder normale omstandigheden tussen de 10 en 20 jaar mee, voor dit vervangen dient te worden. De meeste automerken hanteren bij elektrische auto's een garantieperiode van 8 jaar of 160.000 kilometer.
Hoe lang gaat een Bosch middenmotor mee? Een Bosch middenmotor kan gemiddeld tussen de 20.000 en 30.000 km mee gaan. De levensduur hangt echter af van verschillende factoren, zoals het gebruik, het terrein, het gewicht van de berijder en het onderhoud.
Om diepteontlading te voorkomen, is het advies om de accu minstens elke twee maanden helemaal op te laden. Sommige accu's kun je aan de lader laten zitten in die periode, een andere fabrikant raadt weer aan dit niet te doen. Lees daarom altijd de handleiding die bij de elektrische fiets hoort.
Een e-bike wordt met minstens dezelfde kwalitatief hoogwaardige materialen gemaakt. Het is echter wel zo dat de aanschaf van een e-bike duurder is dan bij een normale fiets. Dit is logisch, want bij een e-bike zit ook een fietsaccu en motoraandrijving. Een fietsaccu is overigens vaak na 5 tot 6 jaar aan vervanging toe.
Reken op minimaal € 400 tot € 600.
Wil de werknemer de fiets na een aantal jaren overnemen? Dan betaalt hij of zij de actuele waarde in het economisch verkeer. De Belastingdienst gaat daarbij uit van een afschrijving in 5 jaar. Na verloop van 5 jaar is de restwaarde dus nihil.
De kosten van het opladen zijn haast te verwaarlozen
De elektrische fiets gebruikt iets meer dan 600 Wh. De rekensom wordt dan: €0,25 : 1000 x 600 = €0,15 per dag, dus €0,75 per week. Op jaarbasis (52 weken) geef je dan €39,- uit aan het opladen van je elektrische fiets.
ANWB roept Stella Livorno Premium uit tot testwinnaar
De Stella Livorno Premium MDB SI is de testwinnaar van de ANWB E-biketest 2023. Volgens het lovende juryrapport is de afwerking zeer goed en krijgt de powerbike een dikke 7,9 als cijfer.
Een elektrische fiets met een accu van 400Wh geeft je net wat meer bereik dan de instap-accu, want hiermee kan je al snel 65km afleggen zonder tussendoor op te laden. Een elektrische fiets met een 400Wh accu is de perfecte keuze als je de e-bike voor iets langere stukken gebruikt of er in het weekend op uit gaat.
Het korte antwoord is beter niet. Je mag de accu van je e-bike zeker niet te lang blootstellen aan hitte, de levensduur zal dan verminderen. Als je je e-bike vaak en lang in de zon laat staan, zal de accu steeds meer vermogen verliezen, worden de laadcycli langer en zal ze sneller leeg zijn.