Meestal zal het koudemiddel iedere 3-4 jaar weer aangevuld moeten worden. Van een goed onderhouden airco mag je dan ook in alle redelijkheid een levensduur van tenminste 10 jaar verwachten.
Wanneer de airco niet meer naar behoren koelt, kan een defecte airco-compressor de oorzaak zijn. Ook ruiten die langer dan gewoonlijk beslagen blijven, of tijdens het rijden telkens weer beslaan, kunnen op een defecte aircopomp wijzen.
Doorrijden met een kapotte aircopomp is natuurlijk mogelijk en vormt niet direct een risico voor de verkeersveiligheid, of het moest om hardnekkig beslagen ruiten in de winter gaan, die het zicht beperken. Het comfort is hoe dan ook behoorlijk gecompromitteerd. Alleen al daarom is onderhoud van de airco raadzaam.
Over het algemeen ligt de prijs voor het vervangen van een aircopomp rond de €1000. De kosten voor het vervangen van een aircocompressor kunnen echter erg variëren en zijn afhankelijk van verschillende factoren, zoals het merk en model van de auto, ernst van het probleem en de arbeidskosten.
Een airco gaat gemiddeld tussen de 10 en 15 jaar mee.
Meestal zal het koudemiddel iedere 3-4 jaar weer aangevuld moeten worden. Van een goed onderhouden airco mag je dan ook in alle redelijkheid een levensduur van tenminste 10 jaar verwachten.
Aircopomp en de magneetkoppeling
De koppeling van transmissie met de aircopomp gebeurt met een magneetkoppeling. Door slijten, roesten of doorbranden kan de magneetkoppeling slechter gaan functioneren. Soms is het eenvoudiger en minder duur om alleen de magneetkoppeling te vervangen in plaats van de complete aircopomp.
Het vervangen van de airco-compressor duurt meestal twee tot vier uur.
Slecht contact elektrische aansluitingen. Te weinig compressorolie. Te weinig koudemiddel. Vuil en/of vocht (corrosie) in het aircosysteem.
De airconditioning in een auto bevindt zich meestal aan de voorkant van de auto, onder de motorkap, achter het dashboard. De belangrijkste onderdelen van het aircosysteem zijn de compressor, radiator, verdamper, condensor en ventilatoren.
Het is verstandig je airco elk jaar te laten nakijken en om het jaar te laten bijvullen. In de regel is meer onderhoud door de vakman niet vaker nodig dan eens in de vijf jaar. Laat regelmatig de interieur-/pollenfilters vervangen, bijvoorbeeld tijdens het uitvoeren van een grote beurt.
De airco wordt niet koud
Als de airco niet koud wordt, dan kan het zijn dat de druk is weggevallen door te weinig koelingsvloeistof. Bijvullen verhelpt het probleem. Normaliter gebeurt dit als onderdeel van het onderhoud en kost dit tussen de € 80 en € 120.
Er kan te weinig koelmiddel in de compressor zitten. Neem in dit geval contact op met een erkend servicebedrijf. Laat de compressor controleren en, indien nodig, bijvullen. Als het probleem aanhoudt, is er mogelijk een technisch probleem met de airconditioning.
In het aircosysteem van uw auto zit een zogenaamd 'koudemiddel'. Dit middel kan verdampen of langs rubbers in de auto weglekken. Jaarlijks daalt het peil van het koudemiddel tussen de 8 en 10%.Hierdoor ontstaat er drukverlies waardoor de airco in de auto minder goed koelt.
Een airconditioning is heerlijk tijdens de warme zomerdagen. Wilt u zo lang mogelijk optimaal profiteren van uw airco, dan is het belangrijk dat u deze goed laat onderhouden en jaarlijks controleert.
De airco-installatie van jouw auto is niet onderhoudsvrij. Je airco verliest tot wel 10% koudemiddel per jaar. Als je airco na verloop van tijd te weinig koudemiddel bevat, kan dit slijtage veroorzaken. Een reparatie kan dan al snel meer dan €500 kosten.
Hij zorgt ervoor, dat het dampvormige koelmiddel in de airco wordt samengeperst tot vloeistof. Verderop in de installatie volgt expansie, waardoor het koelmiddel sterk afkoelt.
Een van de meest voorkomende oorzaken is een tekort aan koelmiddel. Het koelmiddel is cruciaal voor het koelproces en als er niet genoeg van is, zal de airco warme lucht blazen. Een andere mogelijkheid is dat er een blokkade in het systeem zit die de luchtstroom belemmert.
De compressor pompt dit koudemiddel onder hoge druk naar de condensor. Deze onttrekt warmte aan het koudemiddel, waardoor het gasvormige middel vloeibaar wordt. Het vloeibaar geworden koudemiddel passeert vervolgens het koudemiddelreservoir (ook wel filterdroger genoemd) waar vocht en vuil worden verwijderd.
Sterker nog, het is zelfs bij wet verboden. Het bijvullen van de airco is een complexe taak, en enkel een gecertificeerde garagist kan dit naar behoren doen.
Als een periodiek onderhoud van de airco uitblijft, raken de filters verstopt waardoor er zich in de filters condenswater vormt. Dat water kan zich langs de voorzijde van de unit een weg naar buiten zoeken. Vervuiling in het aircosysteem kan ook te wijten zijn aan dode insecten of door de groei van algen.
Wel raden we aan om na het liggend vervoeren van de airco, de airco voor gebruik een aantal uur (minimaal 2) rechtop te laten staan om zo het koelmiddel goed te laten doorlopen.