Cabriodaken en onderhoudsproducten voor een lange levensduur Een cabriodak gaat gemiddeld 20 tot 25 jaar mee, mits goed onderhouden.
De gemiddelde levensduur van een pvc softtop is 6 tot 8 jaar voor en ca. 12 jaar voor stof. De levensduur is sterk afhankelijk van de gemonteerde kwaliteit cabrioletkap en het aantal zonne-uren.
Als u het goed verzorgt, kan uw cabrioletkap 5 tot 7 jaar meegaan. Laat de cabrioletkap niet 's nachts open. Doe de kap niet open als de temperatuur onder de 60 graden Fahrenheit zakt.
Van sommige merken kunnen wij de cabriokap met vervanging aanbieden voor al € 1.000 terwijl er ook exclusieve merken zijn waarvan de cabriokap met vervanging zelfs € 10.000 kan gaan kosten.
In het geval van een doe-het-zelftoepassing, besteedt u ongeveer $ 300 aan onderdelen om de klus te klaren. Een professional zal waarschijnlijk ongeveer $ 1.000 in rekening brengen om deze service uit te voeren, afhankelijk van het merk en model van uw voertuig en of u een softtop of hardtop hebt.
Als je een cabrio het hele jaar buiten laat staan zonder de beschikking over een afdak moet je de auto dan afdekken met een hoes of laat je zoiets gewoon in weer en wind staan.
Hogere kosten: Cabriolets zijn doorgaans duurder dan modellen van hetzelfde merk en model met een standaard massief dak, omdat cabrioletdaken doorgaans extra ondersteuning en techniek vereisen.
Veel eigenaren van een cabriolet zijn in eerste instantie sceptisch omdat ze bang zijn voor schade aan de kap. Maar deze zorgen zijn meestal ongegrond: een cabriokap laten reinigen is ook in een wasstraat geen probleem.
Lagere wederverkoopwaarde/hogere afschrijvingspercentage
De wederverkoopwaarde voor cabriolets is een even belangrijke factor om te overwegen. Hoewel de wederverkoopwaarde per model verschilt, moet u er rekening mee houden dat cabriolets over het algemeen sneller in waarde dalen dan hun hardtop-tegenhangers .
Bescherm tegen UV-straling, vet, olie en vuil. Begin met wekelijks wassen en breng een keer per maand een beschermingsmiddel aan om schade te voorkomen en de conditie te behouden. U behandelt uw cabriolet goed en hij verdient de beste zorg die hij kan krijgen.
Staat uw cabriolet in de winter wel eens buiten? In de (langdurige) regen of zelfs sneeuw en/of vorst? Het zijn weerselementen die uw cabriodak zeker geen goed doen. Een langdurig nat cabriodak kan op een gegeven moment vochtproblemen in de auto gaan geven.
Iedereen met een eendelig cabriodak kan niet alleen het raam vervangen . Als de verbinding van uw raam faalt (loslaat van uw materiaal) of uw raam gebarsten, bekrast of anderszins beschadigd is, is er geen effectieve manier om alleen het raam te vervangen en de rest van uw dak te redden.
Het is echter belangrijk om het juiste impregneermiddel te gebruiken dat speciaal is ontworpen voor het type stof van het cabriodak, om zo optimale bescherming te bieden. Het wordt aanbevolen om het cabriodak minimaal één keer per jaar te impregneren om het in goede conditie te houden en de levensduur te verlengen.
Een cabrio (of eigenlijk cabriolet) is een auto met een inklapbaar dak, maar dat wist je waarschijnlijk al. De cabrio is eigenlijk net zo oud als de auto zelf. Sterker nog: de allereerste auto's waren cabrio's. Een dak op een auto werd pas later gemeengoed.
De cabriolet is niet alleen gevoeliger voor schade door diefstal, maar ook door regen. De regen kan door het softdak dringen en het interieur beschadigen. Doordat de cabriolet gevoeliger is voor diefstal en regen, is de verzekeringspremie hoger.
De beste manier om de stof op uw cabriolet schoon te maken, is door deze voorzichtig te wassen met een microvezelwashandschoen.Was de bovenkant in zeep gemengd met wat warm water . Het belangrijkste is dat er geen reinigingsoplossing op de lak van het voertuig terechtkomt, omdat dit ongewenste strepen, vlekken en vlekken kan achterlaten.
De meeste experts adviseren om je auto bij normaal gebruik tweewekelijks grondig te wassen. Staat je auto echter niet in een garage en wordt hij blootgesteld aan factoren als hardnekkig vuil? Dan is een wekelijkse wasbeurt aanbevolen.
Als je je cabriolet wilt wassen, kun je dat met de hand doen. Heb je daar geen zin in of geen tijd voor, dan kun je ook voor een autowasstraat kiezen. Ook als je een softtop hebt. Zorg er dan wel voor dat de kap goed dicht zicht en de ramen omhoog zijn.
Meest voorkomende problemen die cabriokappen teisteren
De complexiteit van deze systemen betekent dat er meer componenten zijn die na verloop van tijd kapot kunnen gaan of verslijten . Het komt vaak voor dat eigenaren van luxe auto's problemen ondervinden met de elektrisch bediende daken, zoals motorstoringen, sensorstoringen of hydraulische lekken.
Nu de regelgeving voor brandstofverbruik strenger wordt en autofabrikanten overal waar ze kunnen geld bij elkaar schrapen, is er nog een reden om de cabrioletmarkt te verlaten: cabriolets zijn zwaar . Het dak van een auto doet meer dan je droog houden; het draagt ook bij aan de algehele stijfheid van het voertuig, en dus aan de veiligheid en het rijgedrag.
Tegenwoordig zijn de cabriokappen van tegenwoordig uitzonderlijk goed ontworpen en veel minder vatbaar voor lekkages dan die van vroeger. De afdichtingen bij de voorruit en rond de zijramen zijn veel beter dan voorheen. Maar cabrio's kunnen nog steeds lekken . Aanhoudende lekkages kunnen op hun beurt leiden tot schade aan het interieur.
Laat de kap omhoog, maar zet de ramen open om ventilatie te bevorderen en te voorkomen dat er vocht in uw interieur ophoopt. Uw cabriolet opbergen met de kap omlaag is een slecht idee . Uw cabrioletkap kan uitrekken, barsten of scheuren als u hem opbergt nadat hij een lange tijd opgevouwen is geweest.
Het Amerikaanse IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) onderzocht de verschillen in veiligheid tussen cabrio's en reguliere auto's. Wat bleek? Cabrio's scoren niet slechter als je kijkt naar ongelukken. Sterker nog: cabrio's vielen juist in positieve zin op.
Chemie van AUWA en Caramba is geschikt voor cabriodaken. De gespoten vloeibare was voorziet zowel de lak als het dak van de cabrio van een beschermlaag. Dankzij deze laag is het voertuig beter beschermd tegen schadelijke invloeden van buitenaf.