Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
Versleten remschijven herkennen
Zodra de remschijven versleten zijn kun je dit merken door een schurend geluid of door trillingen tijdens het remmen. Ook kun je het zien wanneer je de remschijven bekijkt en sporen van haarscheuren vertonen of kromgetrokken zijn.
Remblokken en -schijven vervangen
Het kilometrage waarbij ze vervangen moeten worden wisselt dus per auto. Heel gemiddeld genomen gaat een set remblokken zo'n 60.000 km mee, van een set remschijven is gemiddeld circa 100.000 km te verwachten, maar de afwijkingen op het gemiddelde kunnen groot zijn.
De kosten voor het vervangen van alle vier de remschijven, inclusief de remblokken, varieert tussen de 450 en 650 euro voor een auto uit de zogenaamde Golfklasse. Als je enkel de remblokken verwisselt, kun je uitgaan van een bedrag tussen bijna 250 en ongeveer 450 euro.
Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Begint uw auto te trillen wanneer u remt? Dan is de kans groot dat u te maken heeft met een of meerdere kromme remschijven voor of remschijven achter. Remschijven kunnen vervormen door zware slijtage of door oververhitting. In plaats van een vlakke schijf treft u dan een kromgetrokken schijf aan.
Trillen van het stuur tijdens het remmen. Waar het trillen van stuur tijdens het rijden diverse oorzaken kan hebben, is er voor trillen in het stuur tijdens het remmen meestal maar een oorzaak aan te wijzen. Namelijk, kromme remschijven. Remschijven kunnen krom raken, gewoon door slijtage.
Rijd niet door met versleten remmen
Kapotte onderdelen kunnen voor extra beschadigingen zorgen; zo zullen versleten remblokken de remschijven beschadigen, waardoor ook deze vervangen moeten worden. Zorg dat u tijdig een remmencheck laat uitvoeren zodat het remsysteem geen schade veroorzaakt.
Oorzaken van piepende remmen zijn montagefouten, onjuiste plaatsing van de remklauwclips, of onjuiste plaatsing van vulplaatjes, die bijgeluiden juist moeten tegengaan. Belangrijk is dat de onderdelen van de remklauw goed gereinigd en gesmeerd zijn.
Controleer de dikte van de remblokken: het absolute minimum is 3 mm vooraan en 2 mm achteraan. Lees ook de handleiding, want sommige modellen hebben specifieke eigenschappen. Bij de remschijf is de diepte van de rand aan de buitenkant een goede 'slijtindicator'.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
Afhankelijk van de rijstijl gaan remblokken volgens Kwikfit zo'n veertig- tot vijftigduizend kilometer mee en remschoenen ongeveer tachtigduizend kilometer. Het vervangen van remblokken of -schoenen kost bij Kwikfit gemiddeld tussen 100 en 110 euro.
Bij het voertuig waarvan de remschijf gemeten is, bedraagt de minimale remschijfdikte 22,0 mm. De gemeten waarde, 21,2 mm is dus lager dan de minimale waarde. De remschijven moeten daarom vervangen worden.
Zelf je remschijven vervangen is niet ingewikkeld. Het kan echter een tijdrovende klus worden, afhankelijk van de staat van het remsysteem. Bij een hoge mate van roestvorming zullen onderdelen moeilijker los te krijgen zijn en moet je meer schoonmaken. Trek voor de reparatie en/of vervanging ongeveer 1 tot 2 uur uit.
Doorrijden is op dat moment niet verstandig. Na vervanging van de remblokken zal het rempedaal hoger, maar sponzig, aanvoelen. Naarmate als de remblok inslijt op de remschijf zal dit sponsgevoel weg gaan. Een ander gevolg van verharding of verglazing van de remblokken is een sneller slijtende remschijf.
Neem een doekje met wat remmenreiniger en je onderdelen zijn binnen een paar tellen weer volledig vetvrij. Remmenreiniger is zeer effectief bij het schoonmaken van je remschijven. Maak je remschijven altijd schoon wanneer je je blokken gaan vervangen.
Het op olie en mineralen gebaseerde vet bevat geen metalen en is niet geleidend. Daardoor kan het probleemloos worden toegepast op voertuigen met moderne abs-systemen. Het gebruik van kopervet is een van de meest gemaakte fouten bij het monteren van remschijven en remblokken.
De kosten van het vervangen van remblokken verschilt per auto. De kosten voor een setje remblokken liggen vaak tussen de 20 en 170 euro. De exacte prijs hangt af van jouw type wagen en het merk remblokken.
Zijn werking garandeert de efficiëntie van het remsysteem, en daardoor uw veiligheid, en die van anderen. De eerste symptomen van defecten aan remklauwen negeren, kan leiden tot het breken van de remschijf en het volledig falen van de remmen.
Schijfremmen vereisen weinig onderhoud, maar de remblokken slijten wel (soms zelfs heel hard). Zodra het remmateriaal van het blokje dunner is dan 0,5 mm, vervang dan de blokjes. Vervang de schijven zodra deze 1,5 mm dik zijn. Doe ook deze simpele onderhoudsbeurt van je fiets regelmatig.
Een voorbeeld is een resonantie in de motorruimte. Door de trillingen van de motor kan bijv. een schroefverbinding of een steuntje van het luchtfilterhuis mee gaan trillen. Daardoor ontstaat een resonerend geluid dat bij bepaalde toerentallen van de motor te horen is.
Trillingen tijdens stationair draaien wijzen vaak op een motorprobleem. Meer specifiek: op een niet soepel draaiende motor, wat meestal wordt veroorzaakt door een niet optimale verbranding. Een niet optimale verbranding kan een groot aantal oorzaken hebben, zoals defecte bougies, bobines of een kapotte brandstofpomp.
Oplossing: een inkopper: Haal je voet van het rempedaal als je auto helemaal stil staat. Zo voorkom je kromme remschijven.