Vervangen bij een goedkope derailleur heeft meestal geen zin, omdat de rest van het mechaniek niet veel langer meegaat dan de wieltjes. Waarschijnlijk geldt dat voor jouw derailleur, afhankelijk van je beroerdschakelentolerantie. Bij mij gaan de wieltjes 15.000 à 20.000 km mee, en ik vervang preventief.
Er is geen vaste levensduur voor. Een aantal jaren moet probleemloos gaan, maar hoe meer gebruik, hoe korter de levensduur. Er komt op een gegeven moment speling in de derailleur.
Met de DPP Chain Lube voorkomt u dat uw fietsketting en derailleur gaan uitdrogen en roesten. Het is ook belangrijk om de derailleurscharnierpunten en derailleurwieltjes te smeren. Deze kettingolie houdt vuil en andere resten buiten, zorgt dat het niet gaat roesten en bevat teflon voor extra nasmering.
De kogels in de kooi van CeramicSpeed zijn (de naam zegt het af) gemaakt van keramiek. Er zitten een aantal voordelen aan deze keramische kogeltjes. Ze zijn harder, lichter en draaien soepeler. Bovendien zijn ze duurzamer.
Als de ketting beweegt/ omhoog komt op de tanden als je hem onder spanning zet is er sprake van slijtage. Voorbladen gelijk met het spul achter vervangen is wel snel, als dat nodig is heb je wel erg ver doorgerende met vesleten meuk. Normaal gaan de grotere tandwielen wel een paar beurten extra mee.
U reinigt de voorderailleur het beste tegelijk met de kettingbladen (vóór), de ketting en de tandkransjes (achter). Dan is de gehele aandrijving tegelijk schoon. Reinig de voorderailleur met een borstel en een doekje en wat reinigingsvloeistof (ontvetter) en wrijf de derailleur droog.
normale lagers, wat is de beste keuze? Keramische lagers zijn lagers van zeer hoge kwaliteit met kogeltjes van industriële keramiek (siliciumnitride) in de kern. Keramische lagers zijn lichter en duurzamer dan lagers van staal en de kogeltjes kunnen bijna niet roesten.
Boven hoort gewoon 't wieltje waar een beetje speling op zit.
Voordeel: Omdat keramische materialen harder en stijver zijn, hebben ze in theorie een lagere rolweerstand dan metalen lagers, omdat er minder elastische vervorming optreedt.
Hoe vaak dit moet hangt van verschillende factoren af. Hoe vaker je fietst, hoe vaker je ketting gesmeerd moet worden. Ook moet je ketting vaker gesmeerd worden wanneer je een fiets hebt met een derailleur systeem. Deze fietsen hebben geen kettingkast en op deze manier heeft de ketting meer te verduren.
Hoe vaak je dat moet doen hangt af van de olie die je gebruikt en hoe vaak je fietst. Als de ketting een piepend geluid maakt tijdens het fietsen, is het tijd om deze te smeren. Ook als je een lange tocht van een aantal uur hebt gefietst in de regen, is het vaak nodig om de ketting te smeren.
Het is belangrijk om jouw fietsketting zo nu en dan eens te ontvetten. Je zult zien dat jouw ketting tijdens een rit in schone en droge omstandigheden nauwelijks vies is geworden. Dan kan het geen kwaad om je ketting een keertje 'bij te smeren'.
Daar is geen algemeen geldende maatgevende hoeveelheid tijd of kilometers voor. De een zegt een jaar, de ander zegt 10.000km. Beide kan waar zijn, maar veel is afhankelijk van o.a. de kwaliteit van je materiaal. Staal slijt langzamer dan aluminium en is ook nog goedkoper (en zwaarder).
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen. Let wel, dit is slechts een richtlijn.
De totale capaciteit van een korte slag derailleur is meestal 28 tanden en van een lange slag derailleur 38 tanden. De derde beperkende factor is het aantal tanden dat het grootste kettingblad met het kleinste kettingblad mag verschillen.
Een voertuig met een aanzienlijk versleten wiellager mag niet worden aangedreven. Als het wiellager volledig defect raakt, is het mogelijk dat de wielnaaf en het wiel loskomen van het voertuig en ernstige schade of letsel veroorzaken. Het wordt dus zeker afgeraden om te rijden, en eigenlijk mag het ook helemaal niet!
Er zijn verschillende verhalen over hoelang deze naaf mee zou moeten gaan. Wanneer je hem goed onderhoud zou hij in ieder geval 15.000 kilometer mee moeten gaan. Dit kan bij goed gebruik nog veel langer zijn. Vaak houd deze naaf het langer vol dan de rest van de fiets.
Verwijder alle oude olie/vet en stof door de lagers in een bakje met wasbenzine, petroleum of een citrusoplossing te leggen. Beweeg ze en gebruik eventueel een tandenborstel om achtergebleven vuil te verwijderen. Laat de lagers daarna drogen op een krant.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.
Teflon is smerend en siliconen is beschermend , dus als je siliconen op je ketting spuit wordt ie na verloop van tijd schraal omdat het niet smeerd en teflon smeerd dus blijft je ketting lange tijd goed tot je hem weer schoonmaakt en opnieuw inspuit.
Een vastzittende kettingschakel kan leiden tot doortrappen en schakelproblemen. Om dit probleem op te lossen, is het nodig de vastzittende schakel in de ketting te vinden. Dat kan door eerst de ketting over het kleinste achtertandwiel te schakelen en een achterwaartse draai met de pedalen te maken.
Zodra je tandwiel versleten is beginnen de tandjes te lijken op een soort haaienvin. Er zit een kleine uitholling bij elke schakel zoals op de foto hieronder. Als hij er zo uit ziet is de kans zeer groot dat deze aan vervanging toe is.
Het achtertandwiel slijt meestal sneller dan het voortandwiel omdat het achtertandwiel in de meeste gevallen veel minder tanden heeft dan het voortandwiel waardoor het achtertandwiel 2 tot 3 keer meer rondgaat en dus meer wordt gebruikt dan het voortandwiel.