De totale klim naar boven is 21 kilometer lang en telt ongeveer honderd bochten. De gemiddelde klimtijd bedraagt ongeveer 2 uur en 25 minuten. Snelste tijd ooit: Iban Mayo 55"51'. Volgens de Club des Cinglés du Mont Ventoux is dit de moeilijkste klim van de drie.
Heb je bijvoorbeeld ooit de Alpe d'Huez beklommen in 1 uur en 30 minuten, dan is jouw berekende VAM 727. Vul die waarde in bij het profiel van de Mont Ventoux vanaf Bedoin, dan zie je dat je er 2 uur 13 miniuten en 52 seconden over gaat doen.
Ventoux via Bedoin heeft een nieuwe King Of the Mountain. Tadej Pogacar is sinds gisteren de snelste op dit segment met een tijd van 57 minuten en 16 seconden. Dat is goed voor een gemiddelde snelheid van 21,0 km/uur (!) en een klimsnelheid van 1612 hoogtemeters per uur.
Windsnelheden tot 300 kilometer per uur (!) zijn gemeten. Als die wind het enige was wat de klim zwaar maakt dan 'viel het nog wel mee'. Maar de Mont Ventoux heeft een enorm stijgingspercentage en dat voor 20 kilometer, misschien niet continu maar wel meer dan genoeg om het elke wielrenner flink zwaar te maken.
Train vooraf, fiets minimaal 1.000 km, verdeeld over 2 à 3 ritten van 3 uur per week, zo mogelijk met hoogteverschil. Eet en drink gezond. Alcohol en tabak worden sterk afgeraden. Zorg voor een geschikte fiets, met goede remmen en een goed verzet.
Iedereen die de Mont Ventoux beklimt verdient respect. Dan weten jullie dat vast. Maar dit is wel de makkelijkste beklimming van de Mont Ventoux. Sault ligt al op 765 meter hoogte en over 26 kilometer neemt de route de tijd om boven te komen.
Zo doe je het: Zoek een korte klim die ongeveer 2 minuten duurt om te beklimmen. Zorg dat je al voordat de klim begint aan een RPE van 7/8 rijdt. Klim 90 seconden door met dezelfde inspanning en rij de laatste 30 seconden zo snel als je kunt naar de top. Herhaal vier tot zes keer.
Een vermogen van 150 tot 200 Watt bij 60-65 kg is al heel mooi om de kale berg te beklimmen. Een laag gewicht, jezelf en je fiets, is dus een heel groot voordeel. Een kleiner vermogen per kilo vraagt om kleinere verzetten. Bij een trapfrequentie tussen de 90 en 110 t/min heb je maximaal rendement.
Wereldtoppers met een ADV van 6,4 Watt/kg, doen de klim (theoretisch) in 36 minuten. Ongetrainde vrouwen met een ADV van 2 Watt/kg doen 114 minuten over de klim. Bij het lopen doet snelle Eddy met een VO2 max van 55,5 ml/kg/min 102 minuten over de klim. Wereldtoppers met een VO2 max van 88 doen de klim in 64 minuten.
Met een gemiddeld stijgingspercentage over zo'n 20 kilometer van 8 tot 9 procent. Net iets minder dan de Mont Ventoux. Maar het grote verschil tussen beide cols is de lucht, die in de laatste kilometers van de Stelvio vanaf zo'n 2 kilometer hoogte ijler en ijler wordt.
De Mont Ventoux en de Stelvio zijn trotse bezitters van de bestempeling "Buitecategorie". De buitencategorie werd in de Tour de France pas in 1979 geïntroduceerd. Een bestempeling die menig wielrenner tot de verbeelding spreekt.
Normale mensen zullen leuk bergop kunnen rijden met een trapcadans tussen 70 en 90 rpm. Een cadans van 40-50 rpm betekent pijnlijk trekken en sleuren en is dus liefst te vermijden.
De heuvels en bergen in
Rijd je een heuvel op met een gering stijgingspercentage van 5% tegen 15 km/u dan moet je hiervoor als 70 kg lichte renner zo'n 204 watt leveren. Weeg je 80 kilogram dan gaat het ineens om 228 watt en als je 95 kg weegt moet je maar liefst 263 watt leveren.
Met de 180 Watt Vermogen, gewicht fietser 89kg en een 8 kg fiets, kan op die helling van 12% met 5,7km/uur gereden worden en de 40/26 levert dan een cadanz van 39 toeren per minuut.
De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
De route is bijna 14 km lang en heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 7,9. In totaal overbrug je 1061 hoogtemeters. De klim telt 21 genummerde haarspeldbochten.
Het inschrijfgeld bedraagt 145 euro inclusief btw. Daarbij is een basisset gepersonaliseerde Alpe d'HuZes-kleding inbegrepen (zie ook artikel I). Het inschrijfgeld moet direct na het inschrijven worden betaald. Let op: het inschrijfgeld is alleen via iDEAL of creditcard te betalen.
De meeste sportieve fietsen hebben twee of drie kettingbladen aan de voorkant (de tandwielen bevestigd aan de pedaalarm) en ergens tussen de 7 tot 12 versnellingen (of tandwielen) aan de achterkant (dit wordt ook wel de cassette genoemd die aan het achterwiel vast zit).
Voor de meeste etappes kiezen de renners voor een cassette met 11-28 verhouding. Het kleinste tandwiel is daarbij 11 tanden groot en het grootste tandwiel heeft er 28. Tijdens zware bergritten kiezen sommige renners voor een lichter verzet, bijvoorbeeld 11-30. Dit zie je vooral vel bij de renners van Ineos Grenadiers.
Standaard hebben die kettingwielen 30, 39 en 50 (of 52) tanden.
Gebruik van een hartslagmeter
Voorkom verzuring door met een klein verzet en een relatief hoge cadans omhoog te fietsen. Volgens het boek 'Beter presteren met wielrennen' van Remmert Wielinga e.a., ligt de ideale cadans tijdens een beklimming tussen 60 en 90 omwentelingen per minuut (rpm).
Klimmen is een goede krachttraining voor een aantal belangrijke spiergroepen, waaronder je buikspieren, triceps, schouderspieren, bovenbenen en je kuitspieren. Tijdens het klimmen gebruik je namelijk niet alleen je armen, maar je hebt je hele lichaam nodig.