Opnieuw opstarten duurt wel behoorlijk lang: ongeveer 5 minuten. Als je tegen problemen aanloopt, is het soms nodig om een modem regelmatig op te starten. Dan is het vervelend als je elke keer 5 minuten moet wachten.
- Haal de stekker(s) van je modem uit het stopcontact. - Wacht 10 seconden. - Stop de stekker(s) van je modem weer in het stopcontact. - Wacht 10 minuten tot je modem weer helemaal opgestart is.
Elk modem heeft een reset-knop. Dit is een klein knopje die je met een pen of een paperclip kunt indrukken. Hou de knop een paar seconden ingedrukt. Na een minuut of 7 als je modem weer helemaal is opgestart, kun je het standaard wifi-wachtwoord dat op de sticker staat gebruiken om in te loggen.
Hoe vaak moet je je modem opnieuw opstarten? Tenzij je merkt dat er problemen zijn, adviseren we om je modem niet opnieuw op te starten. Pas als het écht nodig is, raden we aan dit te doen. Bijvoorbeeld als je op meerdere apparaten geen verbinding via wifi krijgt.
Voor een herstel naar de fabrieksinstellingen (ook wel een factory reset) houdt je het kleine knopje aan de achterkant van het modem ingedrukt tot alle LED-lampjes 1 keer knipperen. Je kunt dit knopje het beste indrukken met een paperclip, naald, satéprikker of iets dergelijks.
Een groen knipperend (power)lampje op je modem betekent dat er geen signaal op je modem binnenkomt.
Wat gebeurt er als ik de router reset? Zodra u de router heeft gereset, worden de instellingen teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Alle aangepaste instellingen van de router (wifi naam (SSID), draadloze beveiliging, enz.) worden gewist.
1) onderste led = groen betekent bridgemodus, onderste led = wit betekent routermodus; 2) overige leds gaan na het opstarten na een paar minuten uit. 3) als de led met de pijltjes groen blijft knipperen, dan kan de modem geen internetverbinding met de buitenwereld maken.
Tijdens de installatie van het nieuwe SmartWifi modem knipperen de pijltjes groen. Dit betekent dat het modem een internetverbinding aan het opzetten is. Dit mag ongeveer 15 minuten duren.
Het kan te wijten zijn aan gebroken kabels, storingen, of iets anders dat je niet in de hand hebt. Het is dus belangrijk om te weten of het probleem bij je internetprovider ligt. Controleer hiervoor of het internetlampje op het modem werkt. In het ideale geval staan de stroom- en DSL-lampjes aan.
Maak verbinding met je slimme apparaat; Open de app waaraan je slimme apparaat gekoppeld is op je smartphone of volg de instructies op de website van de leverancier. Kijk in de app bij 'Instellingen'. en klik daar op 'updaten' of ga naar updates downloaden op de website.
Aan de onderkant van de wifi-modem of router zit een sticker. Op deze sticker staat de naam (SSID, de technische naam van een draadloze verbinding) en het wachtwoord van de draadloze verbinding.
Alle wifi-opties van het modem gaan uit. De DHCP-server en NAT-instellingen vervallen. De firewall schakelt uit. Je kunt Wifispots niet meer gebruiken.
De update zal 10 tot 15 minuten duren.
Activatie van een modem kan maximaal 24 uur duren, je bent niet goed voorgelicht door de klantenservice van Ziggo. Omdat er ook problemen zijn met de Activatie duurd het somds langer dan gepland. Het is echt vervelend maar weinig aan te doen.
Oranje is ophalen van updates of gegevens voor de gids en de verbinding met de cloud, maar dat zou je maar zelden moeten zien.
Na een reset wordt de router opnieuw geïnitialiseerd en is dan weer 'als nieuw'. Dat is hetzelfde effect als het opnieuw opstarten van een computer, waarbij ook mogelijke fouten c.q. blauwe schermen verdwijnen. Indien een reset regelmatig het probleem moet oplossen, dan is de router met de firmware instabiel.
Tik op het tabblad Instellingen en acties Netwerk en algemeen. Tik onder Netwerk op Wifi-punt(en). Tik op Terugzetten op fabrieksinstellingen. Tik in het volgende scherm op Terugzetten op fabrieksinstellingen om te bevestigen.
Het wegvallen van draadloos internet kan een aantal oorzaken hebben. De meest voorkomende is dat er andere draadloze signalen storen op jouw verbinding. Bijvoorbeeld de draadloze router van de buren. Maar ook andere apparaten die op 2.4 GHz uitzenden kunnen storen, bijvoorbeeld babyfoons en bluetooth apparaten.
Fel wit: je modem start op. Groen: de opstart van je modem is een een volgende fase. Gedimd wit: je modem werkt zonder problemen. Rood: je modem werkt niet zoals het hoort.
Doorgaans is zowel een internet modem als een internet router voorzien van een aantal lampjes die groen gaan branden zodra alles in orde is en de verbindingen gemaakt zijn. Wanneer één van de lampjes oranje brandt en/of knippert dan kan daar het probleem zitten wanneer dit na 60 seconden nog steeds zo is.