Gewone briefpost bezorgen we op dinsdag t/m zaterdag vóór 20.00 uur. Bijvoorbeeld brieven, kaarten en brievenbuspakjes. Post die je vóór lichtingstijd in de brievenbus doet, bezorgen we op de eerstvolgende bezorgdag (dinsdag t/m zaterdag). Let op: de lichtingstijd kan per brievenbus verschillen.
Wat zegt de wet over brievenbezorging? De Postwet is duidelijk: binnen 24 uur moet een brief bezorgd worden. Er is een wettelijk percentage van 95 procent van alle post die op tijd moet komen. In 2019 krijgt PostNL een boete van toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) voor te laat bezorgde post.
Het verschil tussen prior en non-prior zit in de leveringstermijn. Brieven met een non-priorzegel bezorgen we binnen maximaal 3 werkdagen.Brieven met een priorzegel bezorgen we al de volgende werkdag.
Neem contact op met het bedrijf of de persoon waarvan u post verwacht.De verzender kan een klacht indienen bij het postbedrijf. Ook als u schade heeft en daar een schadevergoeding voor wilt vragen, neemt u contact op met de verzender.
De bezorgservice kan worden opgeschort als er sprake is van een direct gevaar (waaronder, maar niet beperkt tot, gevaar door loslopende dieren) voor de bezorger, de beveiliging van de post of het postbezit .
Als er bij het post- of koeriersbedrijf iets misgaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. De verkoper kan zich op zijn of haar beurt wenden tot het postbedrijf. De verkoper is ook de afzender en heeft een (vervoers)overeenkomst met het postbedrijf. Jij als koper en ontvanger niet.
Is te achterhalen aan de stempel op de postzegel uit welk gebied/sorteercentrum de brief komt? Ja , je kan aan het stempel zien waar (in welke plaats/gebied/sorteercentrum) de brief OP de post is gedaan. Maar of dat ook werkelijk de woonplaats is van de afzender.
Overweeg het percentage verloren post in het Amerikaanse postsysteem — Doculivery lost veel problemen op. Welk percentage post gaat verloren bij het Amerikaanse postkantoor? Wikipedia zegt 3% , maar meten is moeilijk.
Met de gratis PostNL-app bekijk je niet alleen post die naar je onderweg is. Een brief of pakket frankeren, kijken hoe laat jouw zending komt of een PostNL-punt zoeken? Het kan allemaal in de app.
het postbedrijf de openbare brievenbussen 5 dagen per week leegt; het postbedrijf 5 dagen per week post bezorgt (voor rouwpost en medische post is dat 6 dagen); gemiddeld minimaal 95% van de brieven de volgende dag wordt bezorgd.
De gemiddelde geschatte verzendtijd van USPS bedraagt doorgaans drie tot vier dagen voor standaardpostbezorging. De tijd die dit kost, kan korter zijn als u priority of priority express mail gebruikt. Als u echter binnen dezelfde postcode post, kan uw post al de volgende dag aankomen.
Het besluit is genomen om PostNL tegemoet te komen. Er wordt in het weekend niet veel post verstuurd, waardoor er op maandag weinig aanbod is. Dat maakt de bezorging relatief duur. Het schrappen van de maandag betekent volgens het ministerie dat de stijging van de prijs van een postzegel beperkt kan worden.
Toelichting - lichtingstijd: Dit is het tijdstip waarop de PostNL chauffeur de pakketten ophaalt bij de PostNL locatie.
Check dan of het adres van de ontvanger klopt. Soms is een adres niet juist of bestaat het niet meer. Controleer het snel via Adres zoeken. Lokale post zoals een wijkkrant niet bezorgd?
Een brief of kaart vanuit Spanje versturen
Geef aan dat je brief voor Europa bestemd is (buiten Spanje) of een andere bestemming. Een normale postzegel voor Nederland kost 90 cent.
Dus als je een pakket verzendt van Spanje naar Nederland, vergeet dan de lange weken van bezorging - de meeste van onze lokale en internationale koeriers doen er maximaal 5 werkdagen over, en er zijn ook express-leveringsopties beschikbaar!
Je pakket wordt, in de meeste gevallen, in Spanje overgedragen aan de Spaanse bezorgdienst Sociedad Estatal Correos y Telégrafos, oftewel Correos.
Ga naar track & trace of open de PostNL-app op je telefoon.Vul de track & trace-code en postcode van de ontvanger in. De track & trace-code krijg je normaal gesproken van de afzender.
Op track & trace (ook beschikbaar in de PostNL-app) vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de track & trace-code (barcode of 'niet-thuis code') en de postcode van de ontvanger in, en je ziet direct wanneer we je pakket bezorgen.
Zet met pen een kruis door de adresgegevens.Schrijf op de envelop (of kaart) 'Vertrokken – Retour afzender'.Stop de post in een oranje brievenbus of geef deze af op een PostNL-punt. PostNL stuurt alle zendingen retour naar de afzender.