Het tanken van waterstof duurt ongeveer even lang als het tanken van benzine; een paar minuten.
Op een kilo waterstof kan je gemiddeld 100 kilometer rijden.
Wat kost waterstof? Waterstof reken je niet af per liter, maar per kilo. Aan de pomp betaal je gemiddeld tien euro per kilo. Er gaat zo'n vijf tot zes kilo in een waterstofauto.
Waterstof tanken kost op dit moment ongeveer € 9,95 per kilogram. Waterstofauto's kunnen doorgaans 5 tot 8 kilo waterstof in hun tank opslaan. Hiermee kunt u 500 tot 800 kilometer rijden. Een volle tank waterstof kost afgerond € 50,- tot € 80,-.
Het klopt dat het opladen van een accu meer tijd in beslag neemt dan tanken van benzine of diesel. Zelfs wanneer je gaat snelladen langs de snelweg, ben je al snel zo'n twintig minuten kwijt voor je weer op weg kunt. In vier minuten zit de tank van je auto vol met brandstof, heb je afgerekend en ben je weer op weg.
Bij een benzine auto ben je ongeveer 12 cent per kilometer kwijt, terwijl je bij een elektrische auto ongeveer tussen de 3 en 7 cent per kilometer kwijt bent. De laadkosten zijn afhankelijk van waar en hoe je laadt. Wanneer u thuis laadt, bent u het minste kwijt, ongeveer 22 cent per kWh.
Met het nieuwe waterstofstation van Shell erbij telt Nederland nu vijf openbare vulpunten voor particulieren met een waterstofauto. In totaal rijden er zo'n 200 waterstofauto's in Nederland.
De toekomst van waterstof. Op dit moment is vrijwel alle waterstof die in Nederland wordt geproduceerd grijs. In de toekomst is de verwachting dat er meer blauwe en groene waterstof bij komt. Groene waterstof is op dit moment nog duur, maar de verwachting is dat de prijs zal dalen zodra er meer gemaakt wordt.
Waterstof is oneindig beschikbaar
Waterstof in bruikbare vorm komt niet in de natuur voor, maar moet gemaakt worden. Het is dus geen energiebron, maar een energiedrager. Waterstof kunnen we op verschillende manieren maken, zoals met aardgas of groene elektriciteit.
Gemiddeld 5 tot 8 kilo per personenauto. Hiermee kun je zo'n 500 tot 800 kilometer rijden.
De hoeveelheid waterstof die nodig is om 100 kilometer te rijden is ongeveer anderhalf tot twee keer zo duur als de stroom om een elektrische auto dezelfde afstand te laten rijden. De waterstofauto is daarmee qua brandstofkosten nog wel iets goedkoper dan een gemiddelde benzineauto.
De motor kan op diesel draaien zoals voorheen, maar kan omschakelen naar waterstof. Als de motor op waterstof loopt, is er nog ongeveer 5 procent diesel nodig. Momenteel hebben twee schepen al de converteerde V12 aan boord en volgens MAN is de diesel-waterstofmotor klaar voor productie.
Maar het automerk Toyota is het eindelijk gelukt: de waterstofauto Mirai is een feit. Wat moet je weten over waterstofauto's? Echt goedkoop kun je de waterstofauto Toyota Mirai met zo'n 60.000 euro (nog) niet noemen, maar het rijden op waterstof is met deze auto wel een stapje dichterbij gekomen.
Nadelen van een auto op waterstof
In een tank van een waterstofauto kan 5 à 6 kg waterstof, dus een volle tank kost 50 à 60 euro. Daarmee rijd je gemiddeld 500 km. Verder heeft waterstofgas een lage dichtheid en dus een groot volume, waardoor de waterstoftank in een auto behoorlijk wat plaats inneemt.
Productie, opslag en toepassing van waterstof vereisen complexe en dure apparatuur die aan allerlei veiligheidseisen moet voldoen. Dat is op huishoudelijk niveau niet zomaar mogelijk, ook niet bij een boerderij of klein bedrijf met een loods vol zonnepanelen op het dak.
Remeha heeft op de Bouwbeurs als eerste Nederlandse cv-ketelproducent een prototype gepresenteerd van een waterstofketel. Deze ketel kan straks je huis verwarmen, zonder de extra isolatiekosten die een warmtepomp nodig heeft.
Waterstof is alleen duurzaam als het gemaakt wordt uit water en duurzaam opgewekte elektriciteit, en daar hebben we nog lang niet genoeg van. We moeten dus zorgen dat we voldoende duurzame energie kunnen opwekken om zelf te gebruiken en om ook waterstof te maken.
De veiligheidsrisico's van waterstof hebben vooral betrekking op het feit dat er veelal met hoge druk gewerkt wordt, dat het een lage ontstekingsenergie kent en bovendien met een slecht zichtbare vlam brandt.
Waterstofauto gevaarlijk? Bij waterstofauto's is uiteraard veiligheid gewaarborgd. De tanks voor waterstof zijn zeer sterk en bestand tegen de impact van zeer zware crashes. De tank is vele malen sterker dan die van benzine, omdat die immers ook de hoge druk (tot 700 bar) van waterstof moet weerstaan.
Bij het gebruik van waterstof in een personenauto gaat ongeveer 50 procent van de energie verloren. [ii] Grofweg zou je dus kunnen spreken van een rendement van 30 procent. Het rendement van een batterij-elektrische auto is met ongeveer 95 procent veel hoger.
Op dit moment ligt de prijs van waterstof 20% tot 40% hoger dan die van aardgas. Maar we hebben nu nog voornamelijk te maken met 'grijze' waterstof, die niet duurzaam geproduceerd wordt. Die waterstof zal straks zeker niet door de leidingen gaan om als brandstof te dienen voor uw cv-ketel.
De klassieke verbrandingsmotor in benzineauto's is niet geschikt voor waterstof. De auto moet met een elektrische motor worden aangedreven die via een brandstofcel wordt gevoed. Die cel zet waterstof om in elektriciteit.
In 2025 kan er in Nederland ongeveer 75.000 ton waterstof geproduceerd worden uit water. Hiervoor is een elektrolysecapaciteit van 500 megawatt nodig. Dat is bijvoorbeeld genoeg om 600.000 waterstofauto's een heel jaar te laten rijden. Het streven is om in 2025 ook 50 waterstoftankstations te hebben.
Bij IJsfabriek Strombeek kan u waterstof kopen in flessen of in flessenbundels. U kan hiervoor kiezen uit twee formules: Flessen waterstof huren met staangeld: u betaalt een kleine maandelijkse huurvergoeding per fles.
Nederland telt op dit moment drie waterstoftankstations. Waterstof tanken in Nederland is mogelijk in Arnhem, Helmond en Rhoon. De overheid en verschillende bedrijven zoals Shell werken achter de schermen hard aan een dekkend netwerk van waterstofstations in Nederland.