Een terugbetaling wordt normaal gesproken binnen twee werkdagen verwerkt. Houd rekening met weekeinden. In het minst gunstigste geval kan het tot vijf dagen duren voordat het geld binnen is op de rekening van jouw klant. Wanneer er betaald is via een automatische incasso, bestaat er een terugbetaaltermijn van 56 dagen.
Je kunt zelf kiezen welke betaalpas je kiest voor retourpinnen. Van de winkelier krijg je dan een retourpinbon als bewijs. Het retourbedrag wordt de eerstvolgende werkdag bijgeschreven. Die krijg je op de betaalrekening die hoort bij de betaalpas die gebruikt is bij de retourbetaling.
Hoe is dit wettelijk geregeld? Volgens de wet moet u het aankoopbedrag (inclusief bezorgkosten) terugbetalen binnen veertien dagen na het ontbinden van de overeenkomst. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels. U kunt de regels nalezen op www.acm.nl/bedenktijd .
Krijgt u uw geld niet terug? Maak dan duidelijke afspraken over terugbetalen, bijvoorbeeld een betalingsregeling. Soms kunt u via de rechter uw geld terugvragen.
Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Krijg ik mijn geld terug? De kans dat je je geld terug krijgt is erg klein. Als de zaak door de politie wordt behandeld, dan bepaalt de rechter of het geld terugbetaald moeten worden. Maar meestal heeft de oplichter het geld al opgemaakt voordat je het eindelijk kunt terugkrijgen.
Vraag het gewoon, het liefst al vooraf: 'Jij kunt wel met mij meerijden en dan delen we de kosten voor benzine. ' Daarna is het kwestie van een Tikkie sturen, die je eigenlijk al aangekondigd had. Dezelfde tactiek werkt voor etentjes, uitjes, geld voorschieten, etc.
Sommige bedrijven hebben een aanbetalingsgarantie. Als het bedrijf failliet gaat, kunt u uw aanbetaling terugkrijgen. Kijk dit na in de algemene voorwaarden of in de overeenkomst.
Geen bedenktijd aankoop winkel
Vaak ontvangt u een tegoedbon of uw geld terug. Dit is een gunst van de verkoper. Hij is dus niet verplicht om uw product te ruilen of geld terug te geven. De mogelijkheid om te ruilen of teruggave van uw geld moet op de kassabon staan of vermeld worden in de winkel zelf.
1 - Als consument kun je gebruik maken van het herroepingsrecht. Hiermee kun je als je online winkelt binnen 14 dagen je koop ongedaan maken. Dit doe je schriftelijk door een brief of een mail te sturen ter attentie van het bedrijf waarbij je je beroept op je herroepingsrecht.
Bestellingen via AfterPay worden ook terugbetaald via AfterPay. Als je de factuur nog niet hebt voldaan, zal deze komen te vervallen. Als je de factuur al wel hebt voldaan, zal het bedrag binnen veertien dagen via AfterPay terugbetaald worden op het rekeningnummer waarmee de betaling naar AfterPay is overgemaakt!
Je terugbetaling wordt binnen 5-7 werkdagen verwerkt. Zodra de webwinkel je retour of annulering heeft geregistreerd, ontvang je je terugbetaling volgens het retourvoorwaarden van de webwinkel. Login om de status van je laatste retour of annulering te bekijken.
De 14-14-14 regel. Wat geldt: je hebt veertien dagen de tijd om de koop te herroepen en vanaf deze aankondiging nog eens veertien dagen om de bestelling terug te sturen. De webwinkel moet vervolgens het volledige aankoop- bedrag zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen veertien dagen terugbetalen.
Je hebt geld overgemaakt naar een rekeningnummer dat niet bestaat. Geen probleem! Het geld wordt binnen een paar dagen automatisch teruggestort op je rekening. Dit geldt wel alleen voor Nederlandse banken.
Mocht je al betaald hebben, ontvang je binnen twee weken het bedrag terug op je rekening. Betalingen met PayPal worden teruggestort op je PayPal-rekening. Het aankoopbedrag wordt binnen 2 dagen overgemaakt op de creditcard waarmee de betaling is verricht.
Aankopen in de winkel
Juridisch gezien is de optie tot retourneren niet verplicht. Het retourbeleid gaat in dit geval verder dan wettelijke verplichtingen. De verkoper kan er zelf voor kiezen op de bon of boven de toonbank een ruiltermijn aan te geven. Dit geldt wanneer er geen sprake is van een gebrekkig product.
Dan heeft u recht op een onbeschadigd of goed werkend product, net zoals het in de advertentie stond. Vraag hierom met onze voorbeeldbrief ingebrekestelling. Kan de verkoper geen ander product leveren? Dan kunt u van de koop af en heeft u recht op geld terug.
Rechten bij een koopovereenkomst
een product zonder beschadigingen; een compleet product; een product dat over de kwaliteiten beschikt die de verkoper heeft aangegeven; vermelding door de verkoper van bijkomende kosten, zoals bezorgkosten of installatiekosten.
Voor de aanbetaling bij producten heeft de wetgever wél regels opgesteld. De wet bepaalt dat je niet kan worden verplicht meer dan 50% van het aankoopbedrag aan te betalen. Soms bevatten de algemene voorwaarden ook regels over aanbetalen. Als hierin staat dat je meer dan 50% moet aanbetalen, kun je dit weigeren.
Als de koop niet door gaat, hij die het handgeld heeft betaald ziet af van de koop, Mag de verkoper, het handgeld houden, hij heeft per slot van rekening het voorwerp vast gehouden voor degene die het handgeld had betaald.
Wettelijk mag de verkoper niet meer dan 50 procent van het aankoopbedrag als aanbetaling vragen. Er mag meer gevraagd worden, zelfs het hele aankoopbedrag, maar alleen als koper en verkoper dit samen overeenkomen. De handtekening van de koper is daarbij vereist.
Hoe krijg je je geld van PayPal terug? Als je het product niet hebt ontvangen, kun je na betaling een geschil openen op de website van Paypal. De verkoper krijgt 10 dagen om te reageren op het geschil en te bewijzen da het product wel verzonden is.
Doe aangifte bij de politie
Voor oplichting via internet heeft de politie een speciaal meldpunt opgericht: het Landelijke Meldpunt Internetoplichting. Hier kunt u ook digitaal aangifte doen. Er moeten wel duidelijke aanwijzingen zijn voor oplichting. Een geschil over een contract pakt de politie niet op.