De opleiding Fietstechnicus is beschikbaar als BOL-opleiding en BBL-opleiding. Je krijgt 2 jaar lang les en praktijk op niveau 2. Tijdens de opleiding werk je aan 'prestaties'. Dit zijn praktijkopdrachten zoals je ze (later) ook in het bedrijfsleven gaat maken.
Hoe word je een Fietsenmaker? Er is een mbo-opleiding (niveau 2) tweewieltechniek (fietstechnicus). Deze opleiding is uitermate geschikt voor het beroep van fietsenmaker, en bereidt de fietsenmaker in spe voor op de veranderende arbeidsmarkt.
Het aanvangssalaris van een Rijwielmonteurs e.d. bedraag meestal tussen de € 1.332 en € 1.960 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 1.581 en € 2.288 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Dat doe je natuurlijk als leerling fietstechnicus. Je zit dan 1 dag per week op school (veelal betaald door de werkgever) en werkt hiernaast 4 dagen in een fietsenwinkel. Je verdient dan als 18 jarige ongeveer €840,00 bruto per maand.
Een fulltime fietsenmaker verdient ongeveer 1.900 euro in de maand. Wanneer je een BBL opleiding volgt of net van school komt, ligt het salaris eerder rond het minimum. Zij moeten het vak nog onder de knie krijgen en ervaring op doen. Een ervaren fietsenmaker kan maximaal rond de 2.300 euro per maand verdienen.
Een fietsenmaker is iemand die fietsen verkoopt en repareert. Vaak heeft hij een winkel waarin fietsen uitgestald staan en waarin hij accessoires en reserveonderdelen verkoopt. Achter in de winkel is vaak een werkplaats met gereedschap, waar fietsen gerepareerd kunnen worden.
Wat verdien ik na de opleiding Eerste Fietstechnicus? Na je opleiding start je op ongeveer 2035 euro bruto*. Na 5 jaar verdien je ongeveer 2494 euro bruto per maand.
Een Fietstechnicus in Nederland verdient gemiddeld € 2.335 bruto per maand. Salarissen variëren van € 1.985 (laag) tot € 2.690 (hoog).
Wat verdient een Verkoper (fiets & brommer) in loondienst? Startsalaris zonder ervaring ongeveer € 1.700 bruto per maand. Gemiddeld salaris ongeveer € 2.100 bruto per maand. Salaris met meer dan tien jaar ervaring ongeveer € 2.500 bruto per maand.
Het beroep van fietstechnicus is veelzijdiger dan veel mensen denken. Door de opkomst van de e-bike komt er meer diepgaande kennis bij kijken. Het werk is afwisselend en u bent lekker met uw handen bezig. Er is ontzettend veel werk beschikbaar, nu en in de toekomst.
De meest voorkomende fietsreparaties
Bij de fietsenmaker kost een binnenband plakken gemiddeld 12,50 euro, blijkt uit cijfers van OfferteAdviseur. Als je band niet meer te redden is en volledig vervangen moet worden, zowel binnen als buiten, dan kost dat gemiddeld 35 euro.
Gemiddeld genomen is je netto loon ongeveer €2110 per maand als je €2500 bruto verdient. Dit bedrag wordt lager als je bijvoorbeeld een auto van de zaak hebt of een hoge pensioenbijdrage.
Het CPB berekent het modale inkomen als 79% van het gemiddelde inkomen per arbeidsjaar. Het Centraal Planbureau schat het modaal inkomen in 2021 op €36.500 bruto. Dit bedrag is exclusief vakantiegeld.
Het loon van een fietshersteller: 1.515 euro netto - Jobat.be.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
Bij hoge temperaturen, een grote belasting en ruw asfalt slijten banden bijvoorbeeld beduidend sneller dan normaal. Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee.
Versnellingen monteren kan. de kosten: de aanschaf van een versnellingsnaaf met terugtraprem, de inbouw in het wiel (vlechten van een wiel), en de montage ervan in je fiets, plus de montage van de bedieningsorganen. Het totaal gaat gemakkelijk de honderd euro te boven, afhankelijk van het merk en type naaf.
Circa 25% van de werknemers fietst naar het werk en een kwart van hen voldoet aan de beweegnorm alleen al door regelmatig naar het werk te fietsen.
De hindernissen zijn ook persoonsge- bonden: (1) gebrek aan tijd om te fietsen, (2) te slecht weer, (3) gebrek aan zelfdiscipline om te fietsen, (4) boodschappen doen, en (5) gebrek aan energie om te fietsen.
Jaarlijks leggen Nederlanders ruim 1 000 kilometer per fiets af. Tieners tussen de 12 en de 19 jaar fietsen met meer dan 2 000 kilometer op jaarbasis dubbel zo veel. Inwoners van de provincie Utrecht fietsen het meest, Limburgers en Flevolanders het minst. Dat meldt CBS vandaag.