Auto's met een lekke band kunnen vaak nog rond de 80 kilometer ver rijden, tegen een maximumsnelheid van 80 km per uur. Dit is wel afhankelijk van de schade op uw band. Als de band ernstig lek is, kunt u uiteraard minder verder doorrijden en dan bij een klein lek.
Met een MICHELIN ZP-band kunt u verder rijden met een maximumsnelheid van 80 km/u over een afstand van maximaal 80 km. Zo kunt u een specialist vinden die de band kan repareren of vervangen. Als er meer dan één band lek is, dan kunt u beter niet verder te rijden.
Het antwoord is simpel: Ja, je kunt EEN KORTE AFSTAND rijden met een spijker in je band . De spijker moet echter VERWIJDERD worden. Je kunt niet lang rijden met een spijker in je band, het is niet veilig.
Maar kun je wel rijden met een spijker in de band? Dat klinkt natuurlijk niet goed. Je kunt doorrijden met een spijker in de band, maar het hangt af van de af te leggen afstand. Het is namelijk zo dat hoe verder je rijdt met een spijker in je band, hoe meer schade kan worden aangericht.
De algemene richtlijn is om de snelheid te beperken tot maximaal 80 km/u met een met prop gerepareerde band. Dit advies is vooral belangrijk in de eerste uren na de reparatie, wanneer de prop zich nog volledig moet settelen en het vulkanisatieproces zijn werk doet.
U vraagt of een met een prop gerepareerde autoband bij APK daarmee wél wordt goedgekeurd. Wanneer je inhoudelijk kijkt naar de APK regelgeving banden dan is de conclusie dat een dergelijke reparatie geen gevolgen hoeft te hebben voor de APK beoordeling.
Mogelijk zit de schroef niet volledig door de band en is er daarom geen sprake van lekkage.Maar je kunt hem er wel uiteindelijk inrijden.Dan is ingrijpen op korte termijn wel aan te raden. Mijn advies is om toch bij gelegenheid langs een bandenspecialist te rijden en de schroef aldaar te laten verwijderen.
Indien spijkerbanden worden gebruikt, moeten deze op alle assen en op elke aanhangwagen worden gemonteerd, tenzij de aanhangwagen minder dan 500 kg weegt. Op de rijkswegen en autosnelwegen is de maximumsnelheid met spijkerbanden 90 km/u en op de overige wegen 60 km/u.
De Wegenwacht zal in sommige gevallen een prop in de band aanbrengen op de plek waar het gat in de band is ontstaan.
Hiervoor gebruik je de meegeleverde treknaald.Je stopt het koord in de kop van de naald waarna je de naald in het gat duwt.Vervolgens trek je de naald er weer uit. Het reparatiekoord zal in het gat blijven zitten.
Dit is een verrassend veelvoorkomend probleem voor bestuurders . Spijkers kunnen tijdens de bouw opzij worden gegooid of uit open pick-uptrucks vallen. Omdat ze meestal plat op de grond blijven liggen, lijkt het onwaarschijnlijk dat ze banden kunnen doorboren.
Ze kunnen worden gebruikt op asfaltwegen in het winterseizoen, maar het is verboden ze in de zomer te gebruiken (over het algemeen wordt het sowieso afgeraden met enig soort winterband in de zomer te rijden), voornamelijk vanwege de lokale wetgeving.
Controleer zo snel mogelijk de bandenspanning.
Als de bandenspanning laag is, moet u direct de reserveband monteren totdat u deze door een professional kunt laten repareren of vervangen. Als u geluk hebt en de bandenspanning maar een klein beetje laag is, vul de band dan met lucht en ga naar een reparatiewerkplaats om hem goed te laten repareren .
Hoe lang kun je rijden met een spijker in je band? Of je kunt blijven rijden met een spijker in je band hangt af van de ernst van de lekke band en hoeveel lucht er lekt. Als het lek langzaam is, kun je misschien nog honderden kilometers doorrijden voordat je eraan denkt om de band te vervangen.
Spijkerbanden hebben metalen of keramische spijkers die uit de band steken om de tractie op hard aangestampte sneeuw of ijs te verbeteren.
De Wegenwacht kunt u inschakelen bij een lekke band. Hij of zij zal de situatie beoordelen en een passende oplossing vinden. Dat kunnen er verschillende zijn, zoals het monteren van het reservewiel indien aanwezig of montage van ons universele reservewiel.
Ons advies, en dat van experts zoals de ANWB , is om alleen met een prop naar de garage te rijden. Het veiligste en verstandigste is om de band uiteindelijk helemaal te laten vervangen. Zo voorkom je mogelijke problemen met de band. Ga dus veilig de weg op en laat je banden goed en professioneel repareren .
De reparatie spray sluit je aan op het ventiel van je band en binnen een minuut is je lekke band gerepareerd en zit hij weer vol met lucht. Het zit in een spuitbus die een schuim als vloeistof in de lekke band spuit en op deze manier het lek dicht en de band vol pompt met lucht.
De reparatie van een band begint bij € 50 per band. En dat is dan inclusief demontage, montage en balanceren. Voor een los wiel is deze prijs vanaf € 35 per band. De uiteindelijke kosten kunnen hoger uitvallen.
Kunnen alle winterbanden noppen hebben? Alleen winterbanden met noppen kunnen noppen hebben . Deze banden zijn ontworpen met vooraf ingestelde locaties (gaten) voor de noppen. Pogingen om noppenloze winterbanden te gebruiken, kunnen structurele integriteitsproblemen veroorzaken en de prestaties en veiligheid van de band in gevaar brengen.
Spijkerbanden mogen tussen 1 november tot en met 31 maart geplaatst worden op voertuigen met een M.T.M. tot 3,5 ton. Snelheid: Autosnelwegen en wegen met 2x2 rijstroken gescheiden door een berm: maximaal 90 km/uur. Gewone wegen: maximaal 60 km/uur.
Een verhoogde inrichting wordt meestal aangekondigd door het (eerste) gevaarsbord. Bij de inrichting zelf staat het (tweede) aanwijzingsbord. De maximumsnelheid op een verhoogde inrichting is 30 km/uur. Op een verhoogde inrichting mag je geen enkele bestuurder links inhalen, behalve een fietser.
Een spijker blijft op zich wel op zijn plek zitten en zal niet zo snel acuut een klapband veroorzaken, maar er treedt wel spanningsverlies op.Dat is op zich al potentieel gevaarlijk. Als dat ongemerkt gebeurt kan de band door de lage spanning te warm worden.
Als u een spijker ziet, maar geen luchtverlies, breng uw auto dan naar een autoprofessional die u vertrouwt met uw banden . Als het lek klein is en zich in het loopvlak bevindt, kan een bandentechnicus of specialist het mogelijk repareren.
De Wegenwacht zal de band wisselen met de reserveband of hij zal een prop in de band schieten. Hij zal beoordelen wat de best manier is op dat moment.