Lizzy van der Ligt. Lizzy was misschien wel de eerste influencer van Nederland en zit al vanaf 2012 op Instagram. Haar eerste kiekje kreeg destijds 91 likes, maar inmiddels is dat flink opgelopen.
Het begon allemaal met de eerste lichting bloggers. (Een blogger is iemand die regelmatig, vaak persoonlijke, teksten op zijn website zet. Het woord is afgekort van weblog naar blog. ) Deze vaak extraverte fashionistas die hun liefde voor mode en hun eigen ongefilterde interpretatie gingen delen via het web.
1. Cristiano Ronaldo – 238 miljoen volgers.
De kosten van een influencer liggen meestal tussen de 200 en duizend euro per bericht. Je bent vaak beter af met een 'kleinere' micro- of meso-influencer met zo'n tienduizend tot honderdduizend trouwe fans. Een kleiner aantal betrokken volgers in een specifieke niche zal je campagne veel effectiever maken.
Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post)
TikTok. TikTok is een platform wat steeds meer wordt gebruikt in de influencer marketing wereld. Per 1000 volgers rekent een TikTok influencer ongeveer 50 euro per video. Nano: 1.000 – 10.000 volgers: 50 tot 150 euro per post.
#1 Kylie Jenner (netwaarde: $700 miljoen)
Kylie Jenner is de rijkste TikTokker ter wereld.
Most followed #1: Cristiano Ronaldo
Christiano Ronaldo heeft met 477 miljoen volgers veruit het meest gevolgde Instagram account van de wereld. Hij is de eerste persoon die het behaald heeft om meer dan 400 volgers te hebben.
Influencen is een gewild beroep, wijst onderzoek uit. In de top 3 van populairste beroepen onder Britse jongeren staat social media influencer op de tweede plek, gevolgd door YouTuber.
Een influencer, wat betreft internet marketing, is een persoon die andere mensen kan beïnvloeden om een product te kopen, een dienst af te nemen of merkbekendheid te stimuleren. Deze personen zijn zeer actief op social media, ze hebben veel fans en/of volgers, en kunnen invloed uitoefenen op een specifieke doelgroep.
Met een sterk communicatieplan halen we het maximale bereik uit de verschillende sociale media en komt uw merk op een originele manier in beeld bij een doelgroep van actieve jongeren. Noem ons dus gerust een 'urban influencer'. Momenteel bereiken we: +52.000 fans op Youtube.
Een influencer is iemand met een grote aanwezigheid op social media, met een publiek dat naar hem of haar luistert. Het zijn merkspecialisten in een heel bijzonder merk; namelijk zichzelf. Influencers hebben een zeer speciale manier van adverteren, ze adverteren namelijk zonder dat je het doorhebt.
Het verschil tussen bloggers en vloggers, is dat blog influencers vooral tekst (met eventueel foto's ter ondersteuning van hun tekst) schrijven en vlog influencers produceren vooral videobeelden. Dit kunnen bijvoorbeeld tutorials of product reviews zijn.
Een snelle rekensom leert ons dat een video die een miljoen keer wordt bekeken, al snel 7.600 dollar kan opleveren. Dat is omgerekend zo'n 6.800 euro.
Door de TikTokkers die een boekje open hebben gedaan over hoeveel ze met de populaire app verdienen, weten we dat het geen vetpot is. Schrijver en creator Hank Green vertelde bijvoorbeeld aan Insider dat hij een paar cent krijgt voor elke duizend views.
Cristiano Ronaldo
Met een aanhang van 305 miljoen volgers, verdient de voetballer maar liefst 1,4 miljoen euro om een product op social media te promoten.
Het grootste Nederlandse Instagram-account is van Negin Mirsalehi (6,8 miljoen volgers). Zij verdient volgens Affise ook het meeste per Instagram-post, omgerekend 2580 euro. Dat is een schatting. Voetballer Ronaldo is wereldwijd de eerste influencer om op Instagram mee samen te werken.
Kylie Jenner staat aan de top van het Instagram-spel
Ze is momenteel de best betaalde Instagram-influencer , wat betekent dat ze beroemdheden als Taylor Swift, Beyonce en zelfs haar eigen beroemde zus Kim Kardashian versloeg. Hoeveel kost een bericht van Jenner een merk? Gemiddeld $ 1,27 miljoen per gesponsorde post.
Een roos kost 1 coin (ongeveer 1,5 cent) maar er zijn ook gifts die wel 30.000 coins (ongeveer 400 euro) kosten. Je kunt jouw idool alleen maar een gift sturen als hij of zij een live video maakt.
TikTok verdient geld met advertenties. Er wordt geschat dat ByteDance, zijn baasje, made $ 51 miljard in 2021 aan inkomsten. TikTok in plaats daarvan genereerde in 4.6 $ 3.3 miljard aan advertentie-inkomsten, 1.2 miljard downloads en 2021 miljard maandelijkse actieve gebruikers.