De periode van afschrijving is bij elektronica altijd 5 jaar. Als zzp'er hanteren we de fiscale boekhoudregels, daarin is vastgesteld dat je een een laptop, tablet en telefoon in 5 jaar afschrijft. Als je telefoon of laptop geen 5 jaar meegaat kun je dat makkelijk eerder afboeken in je administratie.
Voor de meeste investeringen geldt een maximale afschrijving van 20 procent per jaar. U schrijft de kosten dus in minimaal 5 jaar af. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10 procent per jaar. Voor het afschrijven van bedrijfspanden gelden andere regels.
De aankoop van een zakelijke telefoon ziet de Belastingdienst als een investering en niet als kostenpost. Dit betekent dat je de telefoon mag opnemen op de balans, om daarop jaarlijks te kunnen afschrijven. De jaarlijkse afschrijving mag je opvoeren als aftrekbare kosten.
Als je een zakelijke telefoon van € 350 (excl. btw) aanschaft valt deze aankoop onder de grens van € 450 en mag je dit bedrag dus in een keer aftrekken van de belasting. Alles over de inkomstenbelasting voor ondernemers van je omzet af. Je winst is dan lager en je betaalt dus over een lager bedrag belasting.
De belastingdienst heeft vastgesteld dat je maximaal 20% per jaar mag afschrijven in minimaal vijf jaar. Echter, commercieel gezien, gaat een laptop of telefoon niet altijd 5 jaar mee. Als je je cijfers wil laten zien aan bijvoorbeeld aandeelhouders, dan geeft de commerciële jaarrekening een nauwkeuriger beeld.
Je nieuwe zakelijke computer, telefoon of laptop afschrijven gebeurt in 5 jaar. Ook al weet je van te voren dat je telefoon of laptop geen 5 jaar mee gaat, moet er in 5 jaar worden afgeschreven. De afschrijving is bepaald en vastgesteld door de belastingdienst. De BTW vraag je wel meteen terug.
Volledig aftrekbare kosten
Kosten binnen je onderneming zijn 100% aftrekbaar. Hierbij hoort onder meer het kantoormateriaal, sociale bijdragen en verzekeringen. Ook specifieke beroepskledij (bijvoorbeeld een doktersjas, veiligheidsschoenen of de schort van een slager) mag je ingeven.
De hoofdregel: Zakelijke kosten zijn aftrekbaar
Dat is hoe de belastingdienst het omschrijft. De belastingdienst geeft zelfs een (verre van complete) opsomming van zakelijke kosten: huur van de bedrijfsruimte, verzekeringen en briefpapier zijn aftrekbaar.
U mag dan zelf bepalen hoe en wanneer u afschrijft. Stel u schaft een bedrijfsmiddel aan met een waarde van €750,00. Volgens de standaardregels moet u dan 5 jaar lang elk jaar €150,00 afschrijven. Met willekeurig afschrijven kunt u er bijvoorbeeld voor kiezen om in jaar 1 €750,00 in één keer af te schrijven.
Het afschrijvingspercentage is het percentage dat per jaar wordt afgeschreven van de activa. Het afschrijvingspercentage wordt berekend door de afschrijving per periode te delen door de totale investering.
Een telefoon van de zaak is voor veel werknemers een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Je kunt een smartphone bijvoorbeeld inzetten om je huidige werknemers aan je te binden. Ook kun je hem gebruiken als incentive, omdat je met dit soort extraatjes sollicitanten over de streep kunt trekken.
Normaal gesproken zou je van een vast percentage per jaar uitgaan. In totaal mag je over maximaal 328.721 euro (in 2021) willekeurig afschrijven. Komt het bedrag daar bovenuit? Dan kun je zelf kiezen over welke bedrijfsmiddelen wordt afgeschreven.
U mag alleen willekeurig afschrijven op bedrijfsmiddelen die u kocht in de jaren dat u startersaftrek kon krijgen of in het jaar ervoor (het aanloopjaar). Bedrijfsmiddelen die niet in aanmerking komen voor de Investeringsaftrek, kunt u niet willekeurig afschrijven.
De twee meest bekende fiscale afschrijvingsmethoden zijn de lineaire en de degressieve afschrijving”, vertelt Furer. Een éénmaal gekozen methode kan niet zomaar gedurende de afschrijvingsperiode worden gewijzigd in een andere methode.
Privé-uitgaven zijn niet aftrekbaar. Dit betekent bijvoorbeeld: Een privételefoonabonnement is niet aftrekbaar, maar de zakelijke gesprekken die u via dat abonnement voert wel. Een zakelijk telefoonabonnement is aftrekbaar.
Kosten van een wasmachine thuis, het wasmiddel en water- en elektriciteitsverbruik: gewoonlijk zijn deze kosten niet aftrekbaar, tenzij je aannemelijk kunt maken dat je de kosten voor zakelijk gebruik zijn, zoals het wassen van je bedrijfskleding.
Telefoon en internet
Het telefoon- en internetabonnement thuis zijn geen aftrekbare kosten. Iedereen heeft die kosten. Dus ook voor een ondernemer zijn dit geen extra kosten. De meerkosten van zakelijke telefoongesprekken thuis zijn wel aftrekbaar.
Voor particulieren is het sinds jaren niet meer mogelijk om een bril bij de Belastingdienst op te geven als aftrekpost. Onder omstandigheden kan de aanschaf of verstrekking van een computerbril echter fiscaal aftrekbaar zijn voor ZZP'ers en werkgevers.
Om voor een belastingvermindering in aanmerking te komen moet u: bepaalde uitgaven hebben gedaan (giften, betalingen voor pensioensparen, kosten voor kinderopvang …) en. een voldoende hoog belastingbedrag hebben zodat de vermindering er op kan worden toegepast.
Restaurantkosten die volledig worden doorgerekend aan de klant zijn voor 100% aftrekbaar. De kosten moeten dan per factuur worden teruggevorderd en de aard van de dienst, de naam van het restaurant en de datum van het etentje moet duidelijk op de factuur worden vermeld.
Bent u ondernemer, voldoet u aan het urencriterium en hebt u aan het begin van het kalenderjaar de AOW-leeftijd nog niet bereikt? Dan is de zelfstandigenaftrek in 2022 een bedrag van € 6.310. In 2022 is het belastingvoordeel van de zelfstandigenaftrek beperkt. Het maximale tarief voor aftrek is 40%.
De restwaarde is het verschil tussen de aanschafkosten en de kosten van afschrijving. De formule: Aanschafwaarde – de afschrijvingskosten per jaar (x het aantal jaar) = restwaarde.
Voordeel? U schrijft evenveel af, maar wel sneller of m.a.w. in het begin méér dan op het einde. U bespaart in het begin dus méér belasting dan op het einde, maar goed, op een paar jaar kan er veel gebeuren natuurlijk. Kiest u voor het onmiddellijke voordeel, dan is degressief afschrijven dus sowieso een aanrader.
Inventaris: Inventaris wordt meestal afgeschreven in zo'n 5 tot 8 jaar afhankelijk van de aard en doel van de betreffende inventaris. Bedrijfsruimtes: De afschrijving op de bedrijfsruimtes (minus de restwaarde) bedraagt doorgaans 2% per jaar (economische levensduur 50 jaar).
Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen, ben je de eerste vijf jaar van je ondernemerschap nog startende ondernemer, afhankelijk van hoe snel je je met jouw bedrijf ontwikkelt.