Particulieren hoeven hun administratieve gegevens (zoals bankafschriften en loonstrookjes) niet verplicht te bewaren. Maar de Belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen. Daarom is het verstandig om uw administratie in ieder geval 5 jaar te bewaren.
De bij- of afschrijvingen kun je eenvoudig downloaden als afschrift. Betaalrekening tot 10 jaar terug (9 jaar en de afgelopen maanden in het huidige jaar).Spaar- en/of Beleggingsrekening tot 8 jaar terug (7 jaar en de afgelopen maanden in het huidige jaar).
Ben je jouw digitale of papieren bankafschriften kwijt, dan kun je die na het verstrijken van deze periode van 15 maanden altijd nog bij je bank opvragen. Hiervoor moet je echter vaak extra betalen. De bedragen hiervoor verschillen per bank en kunnen oplopen tot € 5,- per afschrift.
Bij de meeste banken is dit 18 maanden t/m 2 jaar. Sla ze daarom tijdig en goed op. In de meeste gevallen kun je ze nog wel achteraf opvragen, maar daaraan zijn extra kosten verbonden.
Je bent als particulier niet verplicht om bankafschriften te bewaren. De Belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting vorderen.
Ons advies: de vertrouwelijk papier container
De meest veilige manier om uw bankafschriften van ouder dan 10 jaar weg te gooien is door gebruik te maken van speciaal ontworpen containers. Deze containers zijn gemaakt van aluminium, hebben een sterk veiligheidsslot en zijn bovendien brandveilig.
Bewaartermijn administratie
Gegevens over onroerende zaken, zoals bedrijfspanden, moet u 10 jaar bewaren. Als u u goederen of diensten verkoopt in de EU aan klanten die geen btw-aangifte doen én u heeft gekozen voor het éénloketsysteem (One Stop Shop) is de bewaartermijn ook 10 jaar.
Pas vanaf boekjaar 2022 (aj. 2023) moet u alles tien jaar bijhouden. Begin 2023 mag u dus in principe alles van 2015 (of eerder) wegdoen. Op dit principe zijn er wel uitzonderingen, zoals voor uw investeringsfacturen en de boekhouding voor jaren met een fiscaal verlies.
Bewaartermijnen van documenten van een overledene
Een testament, schenkingsaktes en andere notariële akten en gerelateerde documenten die te maken hebben met erfopvolging, houd je best levenslang bij.
Dat is zeker mogelijk, alleen kan een (volledig) verwerkt bankafschrift niet in het Bankboek verwijderd worden. Zowel niet via het bankbestand of in het tabblad 'Alle (verwerkte) bankafschriften'.
Wettelijke bewaartermijn
Organisaties moeten debiteuren- en crediteurenadministratie en loonbelastingverklaringen zeven jaar bewaren. Medische gegevens moeten zelfs 20 jaar bewaard worden.
Afschriften digitaal bewaren
Digitale maandafschriften van je betaal- en spaarrekening kun je online tot 8 jaar terugkijken en downloaden. Wil je ze liever ook zelf opslaan? Bewaar ze dan op je computer, laptop of in de cloud. De bij- en afschrijvingen van betaal- en spaarrekeningen blijven online 15 maanden bewaard.
Uw bij- en afschrijvingen kunt u tot 18 maanden terug downloaden. Er staat geen adres op uw bij- en afschrijvingen. Zo downloadt u uw bij- en afschrijvingen: Log in in de ABN AMRO app.
Dan ben je wettelijk verplicht om je administratie minimaal 7 jaar te bewaren. Het is slim om je oude pensioenoverzichten te bewaren. Zo weet je hoeveel pensioen je opbouwt. Ook zijn oude pensioenoverzichten handig als je vermoedt dat er een fout is gemaakt.
Als uw WW-uitkering stopt, moet u de documenten die met uw uitkering te maken hebben altijd 2 jaar bewaren. Als wij ernaar vragen, bent u namelijk verplicht om documenten aan ons te laten zien.
De basisgegevens uit uw administratie, zoals bijvoorbeeld de debiteuren- en crediteurenadministratie, de in- en verkoopadministratie en het grootboek, moet u altijd 7 jaar bewaren. Voor de overige gegevens kunt u afspraken maken over kortere bewaartermijnen.
Je kunt wijnen zoals Cabernet Sauvignon, Brunello di Montalcino, Barolo, Bordeaux en Amarone meer dan 20 jaar bewaren, waarvan er vele zelfs 50 of ouder worden.
Uw administratie bestaat uit alle gegevens over uw onderneming die u vastlegt op papier of op een digitale manier. U bent verplicht uw administratie 7 jaar te bewaren.
Papier en karton kan ongeveer 7 keer worden hergebruikt. Om papier en karton te kunnen recyclen is het belangrijk dat het schoon en droog is. Gooi daarom uw oud papier en karton niet bij uw restafval, maar in aparte papiercontainers aan huis of bij u in de wijk.
Dit valt onder de categorie: Restafval
Ordners van papier en karton zonder plastic laagje kun je zelf scheiden. Het papier kan dan bij papier en karton en het metalen deel valt dan onder metaal - oud ijzer.
Lever uw papieren dan in bij een gecertificeerd datavernietigingsbedrijf waar de informatie onherstelbaar en AVG-proof vernietigd wordt. Ook als particulier kunt u en met kleine of grote hoeveelheden papier bij dergelijke bedrijven terecht op locaties in heel Nederland voor 100% papiervernietiging.