Tip: Bijna elke auto heeft tegenwoordig een Anti Blokkeer Systeem, ABS. Wil je zeker weten of je auto ABS heeft? Check dan het Finnik Premium Autorapport onder opties en accessoires.
Het ABS-systeem zorgt ervoor dat de auto tijdens een noodstop bestuurbaar blijft. Het ABS regelt het remmen elektronisch. Sensoren in de wielen houden in de gaten of er een wiel dreigt te blokkeren. Zo ja, dan vermindert ABS kort de remkracht op dat ene wiel.
Zonder ABS zullen de remmen wel werken, maar de kans is groot dat ze blokkeren wanneer u hard remt. Daardoor kunt u in een ongecontroleerde slip komen, wat tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden. Neem dus geen risico's! Sommige mensen denken dat omdat auto's vroeger ook geen ABS hadden, het nu ook niet verplicht is.
De abs sensor zit achter de remschijf, dus bij een voorwiel draai je het stuurwiel van je auto op die manier dat je de sensor goed kunt zien.
Wanneer het Anti Blokkeer Systeem in werking treedt voel je een trilling in het rempedaal. Schrik niet van deze trilling, De trilling in het rempedaal is normaal en ontstaat omdat het ABS pompend remt (maar dan heel snel).
Re: Uitschakelen ABS
Zachtjes remmen, tik-tik-tik van de ABS dus, lampje aan, lampje uit. Brandt het lampje niet en trap je hem opzettelijk in de ABS of je remt gewoon, werkt alles normaal. Zal de zekering er ook maar uittrekken dan.
Een ABS-sensor van merkkwaliteit kost vanaf 7 euro per stuk. Bij deze lage prijzen is het raadzaam, de onderdelen uit voorzorg vóór het einde van hun levensduur te vervangen. In principe zijn ABS-sensoren niet als typische slijtageonderdelen gebouwd.
Doorrijden met een brandend ABS lampje? Ja, dit is mogelijk. De reden hiervoor is dat de remmen en het gaspedaal normaal functioneren. Het voornaamste probleem is dat de auto bij een brandend ABS lampje, in het geval van een noodstop, kan gaan slippen.
Bij contact inschakelen moet het ABS-waarschuwingslampje gaan branden en bij starten motor moet het waarschuwingslampje uitgaan. Blijft dit lampje branden, ook bij een eventuele proefrit, dan moet de auto op dit punt bij de APK worden afgekeurd.
Deze sensoren kunnen worden gecontroleerd via een diagnoseapparaat of een oscilloscoop. Als het waarschuwingslampje gaat branden, is het mogelijk dat de ABS-computer defect is of niet meer werkt. Dit is een relatief ernstig probleem dat professionele tussenkomst vereist.
Wanneer het oranje lampje van het ABS-systeem gaat branden, zal de auto prima blijven rijden. Er is echter wel een storing aanwezig in het ABS-systeem waardoor deze zichzelf heeft uitgeschakeld. Bij een noodstop is dat riskant.
Het ESP-lampje ziet eruit als een auto die in de slip raakt. Het lampje kan op twee manieren branden; het knippert, of het staat constant aan. Het ESP-lampje knippert: dit betekent dat het systeem geactiveerd is en dat je op een glad wegdek rijdt. Het systeem grijpt dus in en voorkomt dat je in een slip raakt.
ESP staat voor Electronic Stability Program en is een belangrijk veiligheidssysteem. Vanaf 1 november 2014 is het zelfs verplicht in iedere nieuwe wagen. Dit veiligheidssysteem is bedacht door de Nederlandse ingenieur Anton van Zanten met als doel auto-ongelukken te voorkomen.
Het is officieel, vanaf 2016 moeten nieuwe motorfietsen voorzien zijn van ABS. Voor de goede orde, het gaat om alle tweewielers. Dus ja, ook superbikes en offroads.
Die helpt voorkomen dat je wielen doorslippen bij te hard optrekken of op nat wegdek. Maar als er sneeuw ligt, kan dit systeem juist tegen je werken. Het klinkt tegenstrijdig, maar als je auto vast staat in de sneeuw of in een sneeuwduin, moet je in een aantal gevallen juist je tractiecontrole uitzetten.
ABS is de afkorting van 'anti-block brake system' Dit betreft dus een antiblokkeerremsysteem. Moderne motorfietsen zijn voorzien van ABS, waardoor de wielen tijdens hard remmen niet meer kunnen blokkeren. Zo blijft het voorwiel altijd bestuurbaar en is bovendien de remweg iets korter.
Een olielekkage kan niet leiden tot APK afkeuring van de auto. Wel is een olielekkage van motor, versnellingsbak of stuurbekrachtiging een adviespunt op het APK rapport.
Als de auto nog aan de emissie-eisen voldoet is het geen probleem voor de APK. Als de auto niet aan de emissie-eisen voldoet betreft het wel afkeur.
De waarschuwingsinrichting van het airbagsysteem van personenauto's in gebruik genomen na 31 december 2017, mag geen defect aangeven. Het brandende lampje geeft feitelijk een storing aan maar deze recente APK eis is voor uw auto niet van toepassing.
Dit lampje met een uitroepteken in een driehoek gaat branden als er een defect is met een elektrisch onderdeel in de auto. De auto wordt beperkt bruikbaar, of kan zelfs helemaal niet meer functioneren. Als dit lampje gaat branden moet er (als mogelijk) direct naar een garage gereden worden.
Een sensor is feitelijk een voeler zoals wij zintuigen hebben. Via sensoren neemt de ECU (Engine Control Unit) ofwel computer met micro processoren de omgeving waar. De sensoren zijn de ogen en oren van de ECU waarop hij te ondernemen acties bepaalt zoals hoeveelheid in te spuiten brandstof, wanneer te ontsteken enz.
ASR staat voor Anti Slip Regeling en zorgt ervoor dat wielen niet doordraaien bij het optrekken. Waar ASR en ABS de lengtedynamica van de auto beïnvloeden, focust het ESP-systeem zich op de dwarsdynamica. Deze drie systemen samen zorgen ervoor dat je gemakkelijker de controle over het voertuig houdt.
Er is gewoonlijk een schakelaar met de aanduiding ESP. Als dit niet het geval is, wordt ESP aangegeven door een overeenkomstig symbool op het instrumentenpaneel. Als je niet zeker weet of het systeem daadwerkelijk aanwezig is, kunt je het beste de handleiding raadplegen.