Dit is lastig te achterhalen. Je zou het kunnen zien als je de computer opent.Dan kan het zijn dat er op de chip een merk staat van een tuner. Gemiddeld komt bij het een standaard tuningchip van een gemiddelde diesel (TDI) zo'n 30 PK erbij.
Zien of die gechipt is kan door te kijken naar turbodruk en inspuiting in de vagcom log, ABT schijn je ook makkelijk te kunnen zien via vagcom of gewoon door een stempel in het boekje van je auto of een sticker op de kofferbak.
Is chiptuning zichtbaar bij de Dealer? De vermogensoptimalisatie wordt voor elke auto specifiek gemaakt/geschreven waarvoor het voor dealer doormiddel van hun diagnose apparatuur vrijwel niet mogelijk is om de tuning zichtbaar te krijgen. Als de Dealer over een vermogensbank beschikt is het wel zichtbaar uiteraard.
Kan mijn dealer of garage de chiptuning zien? Het simpele antwoord op deze vraag is 'ja', maar in de praktijk is het zo dat alleen iemand die specifiek op zoek is naar het aanwezig zijn van Chiptuning dit kan ontdekken, ook is hier specialistische kennis voor nodig.
Het is absoluut mogelijk om de tuning ongedaan te maken. Bij chiptuning wordt namelijk in alle gevallen een kopie van het originele bestand opgeslagen. Daarnaast wordt ook de tuning op kenteken bewaard. U kunt dus altijd terug naar zowel het origineel als weer terug na de tuning.
Bij gelijkblijvende rijstijl kan je verbruik lager worden na chiptuning. Het extra vermogen ga je echter ook gewoon gebruiken, gewoon omdat het kan. Je kunt op je klompen aanvoelen dat je motor in dat geval meer verbruikt dan origineel; er wordt immers meer brandstof ingespoten.
Een stage1 chiptuning duurt voor de meeste auto's 1 a 2 uur. Een stage1+ en stage2 chiptuning duurt gemiddeld 3 a 4 uur.
De percentages liegen er niet om; tot wel boven de 20% aan extra vermogen en trekkracht. Een auto fabrikant kan voor uw auto hetzelfde betekenen, echter betaalt voor hetzelfde product honderden euro's extra door marketing technische redenen.
Na het chippen stoot je auto over het algemeen niet meer schadelijke stoffen uit ook slijt je motor er niet harder van. Wat wel een nadeel schijnt te zijn van chiptuning is dat bij een gechip-tunede auto in de stad bougies en zuurstofsensoren vaker moeten worden vervangen.
Wat is chiptuning benzine? Door de modificatie van motormanagementsoftware of het plaatsen van externe producten kan ATM via zogenoemde 'chiptuning' betere prestaties uit benzinemotoren halen.
CHIPTUNING STAGE 1 NU VAN 400,- VOOR 200,- INCL. BTW.
Tijdens een chiptuning wordt de originele opgeslagen informatie in de chip(s) vervangen door geoptimaliseerde gegevens om het vermogen en het koppel te verhogen. Het resultaat is een aangenamer en vlotter motorkarakter. ATM-Chiptuning houdt tijdens het optimaliseren rekening met de geldende Europese emissie-eisen.
Over het algemeen wordt de motor na chiptuning zo'n 5 - 10% zuiniger. Een voorwaarde hiervoor is wel dat dezelfde rijstijl als voor de chiptuning toegepast wordt. Het probleem hier is vaak dat wanneer de motor meer vermogen krijgt(en dat gebeurt bij chiptuning), dat dat extra vermogen ook gebruikt gaat worden.
Chiptuning in het bijzonder
Meer nog, motortuning wordt door de hoger vermelde Ministeriƫle omzendbrief van 12 maart 2010 uitdrukkelijk verboden.
Na het uit laten voeren van een chiptuning is het in principe aan te bevelen een hogere kwaliteit brandstof te tanken. Normaal gesproken staat voor alle moderne auto's voorgeschreven (of aanbevolen) een brandstofsoort te tanken met een RON getal van 95. Oftewel RON95.
Autoblog: Laten we met de deur in huis vallen, is chiptuning slecht voor je motor of niet? Ziptuning: Als je het goed doet is chiptuning niet slecht voor je motor. Meer vermogen en koppel is namelijk niet de enige doelstelling, maar ook brandstof besparing en schonere verbranding.
Een tuning van een benzinemotor zonder turbolader zou volgens deze categorie niet interessant zijn. Echter het tegendeel is waar. Een 1.4 liter benzinemotor (bijvoorbeeld van een Fiat Idea 1.4 of Grande Punto 1.4) met standaard 95 pk vermogen en 128 Nm draaimoment is een interessant object voor de tuning.
Hoe dan ook is chiptunen in Nederland volkomen legaal, zolang jouw gechiptunede voertuig maar blijft voldoen aan de RDW-richtlijnen. Je zult je auto moeten laten herkeuren indien het motorvermogen met meer dan 20% toeneemt, de auto 20% zwaarder wordt en/of meer lawaai maakt.
Een turbo mag je legaal monteren, voor de APK is dit totaal geen probleem. Wat betreft verhogen van het motorvermogen: toename meer als 20% is officieel inderdaad aanpassen van de voertuiggegevens in de RDW database.
De draaiende (werkende) kracht van de motor is dus het koppel en het aantal Pk's geeft aan hoeveel werk er gedaan kan worden bij dat koppel in een bepaalde tijd. Meer koppel zorgt voor meer trekkracht. Hierdoor kun je dus sneller accelereren of gemakkelijker een steile helling beklimmen.
Met chiptuning stage 2 kunt u het maximale vermogen uit uw auto halen. Deze stage is vergelijkbaar met stage 1+. U kiest voor stage 2 als u een voertuig met motorupgrades heeft. Hiermee bedoelen wij aanpassingen als een turbo of een downpipe.
De laatste stap is Stage 4 tuning. Hierbij maken we een zg. Forged motor. Dit betekent dat de motor wordt voorzien van gesmede zuigers en drijfstangen, en een aangepaste cilinderkop met speciale nokkenassen.