Begin je aan een passage die een lange tijd daalt? Dan is het beter om op voorhand te remmen en te schakelen naar een lagere versnelling. Dit is een veilige manier om je snelheid onder controle te houden. Anders loop je het risico dat de snelheid al te hoog is geworden.
Sta je in de file op een helling? Probeer het schakelen te beperken door de afstand op je voorligger iets groter te laten worden en het gat in één keer te overbruggen. Of gebruik de ruimte zodat je zoveel mogelijk in de versnelling kan doorrollen. Houd je voet hierbij van de koppeling.
Verkeersregels in de bergen
speciale voorrangsregel in de bergen is dat stijgend verkeer voorrang heeft op dalend verkeer. Stijgend verkeer komt namelijk lastiger weer op gang. Een uitzondering zijn de postbussen. Die hebben altijd voorrang.
Rijd in een lage versnelling
Toch is de vuistregel dat je de berg in een lage versnelling gaat beklimmen (dus in een hoog toerental). Als je het gaspedaal intrapt, moet de auto gemakkelijk kunnen versnellen. Als dit niet het geval is, dan moet je terugschakelen.
Als de auto stil staat zet je de auto op de handrem door het knopje ingedrukt te houden, handrem omhoog trekken totdat je voldoende spanning voelt. Laat dan eerst het knopje los voordat je de handrem los laat. Controleer door je voetrem rustig los te laten of de auto blijft staan.
De 1e versnelling gebruik je bij het wegrijden. Je rijdt 0 km/h en laat de koppeling opkomen tot het aangrijppunt en geeft dan een klein beetje gas. Als je eenmaal rolt, dan kun je de koppeling verder op laten komen. Je toerenbereik van gaat van +-1000 toeren naar 2000-2200 toeren als je eenmaal 20 km/h gaat.
Klimmen: toeren maken in een lage versnelling
Vergeet het 'moderne rijden' met een laag toerental in de bergen. Om hellingen te beklimmen, moet je auto toeren maken en dit doe je in een lage versnelling. Merk je dat de auto kracht verliest tijdens het klimmen, schakel dan terug naar een lagere versnelling en geef gas.
Met de automaat
De automatische versnelling schakelt altijd vanzelf bij. Maar dat is in de bergen dus niet handig. Op die manier ga je niet soepel omhoog en kun je bergaf niet genoeg afremmen op de motor. Zet de auto dus op handmatig schakelen.
Zo is er de "L"-stand, met de nummers 1 of 2. Dit staat voor “low” en beperkt de aandrijving tot de eerste, of de eerste en tweede, versnelling. “S” staat voor sport. In deze stand schakelt het automatische systeem sneller omlaag en later omhoog.
Rechts heeft voorrang, met uitzonderingen
Bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg. Bestuurders verlenen voorrang aan een tram. Alle weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.
Fietsers en motorvoertuigen zijn dus nu voor de wet gelijk. Dit betekent dat nu de hoofdregel bij voorrang geldt. De hoofdregel bij voorrang is dat verkeer dat van rechts komt voorrang heeft op verkeer dat van links komt. Nu heeft een fietser van rechts voorrang op fietsers, auto's scooters en alle andere bestuurders.
In een doodlopende weg kunnen andere weggebruikers je tegemoetkomen. Deze weg mag namelijk door bestuurders in beide richtingen worden gebruikt, daarom moet je goed opletten. Zo kunnen auto's van hun oprit wegrijden en uitgezonderd verkeer zoals fietsers kunnen je ook tegemoet rijden.
Stap twee hellingproef (zonder handrem)
Houdt het rempedaal goed ingedrukt en zet de versnellingspook in de eerste versnelling. Laat vervolgens het koppelingspedaal opkomen tot het aangrijpingspunt. Dit is het punt waarop de koppelingsplaten elkaar raken en de auto wilt gaan rijden.
Wat te doen als de hellingproef niet lukt? Het kan zijn dat de hellingproef niet lukt, de auto slaat dan af of je rolt achteruit. Als de auto afslaat bij de hellingproef dan laat je de koppeling te snel opkomen of geef je te weinig gas.Als je achteruit rolt dan laat je de koppeling juist te langzaam opkomen.
De bedoeling bij deze verrichting is om: de auto op een helling to stilstand te brengen en weer weg te rijden. de auto niet weg te laten rollen en de motor niet af te laten slaan.
Remmen doe je met een automaat net zoals met een traditionele versnellingsbak. Je haalt je rechtervoet van het gaspedaal en drukt er vervolgens het rempedaal zachtjes mee in (of stevig voor een noodstop).
- Aanduwen van een automaat kan niet omdat de torqconverter(koppeling) niet in twee richtingen werkt. - Het slepen van een automaat is ook niet verstandig omdat je dan kans hebt dat de bak niet goed gesmeerd wordt omdat er waarschijnlijk 2 olie pompen zijn, 1 op de ingaande as vanaf de motor en 1 op de uitgaande as.
Rij je in een te hoge versnellingen (= laag toerental) de berg op dan raakt je motor oververhit. Kies dus een lagere versnelling (= hoog toerental) om oververhitting te voorkomen. Je zit in de juiste versnelling zolang je nog kunt versnellen. Schakel terug als je auto bij vol gas niet meer versnelt of zelfs vertraagt.
Een zesde versnelling is meestal niet in staat om de auto te versnellen, maar leidt tot een lager toerental voor een lager verbruik (en dus uitstoot) en ook tot minder motorgeluid.
In 50 km/h-zone max in 3e versnelling
Welke versnelling het meest geschikt is als je 50 km/h rijdt hangt af van de grootte van je motor, maar in veel auto's is het mogelijk om 50 km/h in de derde versnelling te rijden zonder te veel toeren te maken.
Trek rustig op
Wanneer er sneeuw ligt en je geeft teveel gas, kun je je ingraven en vast komen te zitten. Wegrijden in de tweede versnelling is een goede remedie, maar belangrijker nog is om weinig gas te geven bij het optrekken en heel voorzichtig de koppeling omhoog te laten komen.
Er kan altijd lucht weglekken langs de zuigerveren en kleppen. Op een helling parkeren in de versnelling is dus niet verstandig. Altijd de handrem gebruiken (en een extra klikje aantrekken). Als je de auto in de 1e versnelling nog kan wegduwen dan lekt er wel heel veel lucht langs de kleppen of zuigers.
Als u parkeert in de versnelling staat uw auto voor langere tijd stil, zonder dat u risico loopt op verroeste handremkabels. Bij het starten van de auto die stilstaat in de versnelling is het noodzakelijk om de koppeling in te trappen bij het starten, anders schiet uw auto ineens naar voren.