Als het niet lukt om in te loggen op je modem heb je waarschijnlijk het wachtwoord aangepast. Als je dat niet meer weet, zet je het wifi-modem terug naar de fabrieksinstellingen. Dan kun je het standaard wachtwoord dat onder op het modem staat weer gebruiken.
Voer gebruikersnaam en wachtwoord van je modem-router in
Zoek het standaard wachtwoord in de handleiding van je router. Gebruik je de modem-router van je provider, dan zit daar meestal een kaartje bij met het wachtwoord. Controleer ook goed de onderkant van het apparaat voor informatie met inloggegevens.
Deze instellingen zijn meestal te vinden onder het menu 'Internet', 'Setup' of 'Home'. De instellingen moeten als 'Automatisch' of iets in die trant weergegeven zijn, tenzij je internetprovider andere routerinstellingen nodig heeft.
Selecteer in Wi-Fi-status de optie Eigenschappen van draadloos netwerk. Selecteer in Eigenschappen van draadloos netwerk het tabblad Beveiliging en selecteer vervolgens het selectievakje Tekens weergeven. Uw Wi-Fi netwerkwachtwoord wordt weergegeven in het vak Netwerkbeveiligingssleutel.
WPA/WPA2 staat voor Wi-fi Protected Access. Met andere woorden: het wifi-wachtwoord. Deze vind je op de bijgeleverde stickers van het modem en bij op het mee verstuurde plastic kaartje.
Ga naar Instellingen en druk daarna op Wifi. Druk op jouw wifi-netwerk (hier staat een vinkje voor). Achter het woord Router staat het IP-adres van je router of wifi-modem.
Het wifi wachtwoord is het wachtwoord dat uw draadloze netwerk beveiligd. Dit zorgt ervoor dat niet iedereen zonder uw toestemming gebruik kan maken van uw draadloze netwerk. Alleen mensen die het wachtwoord van uw netwerk weten kunnen toegang verkrijgen.
Hoe ziet je netwerknaam eruit? Aan de onderkant van het modem zit een sticker met de originele netwerknaam (het wifi-netwerk waarmee je verbinding maakt) en het standaard wachtwoord.
Iedereen heeft toegang tot gedeelde bestanden, printers en apparaten in jouw netwerk. Je computers zijn makkelijker te infecteren met een virus of te gebruiken voor aanvallen. Iedereen kan jouw internetverkeer onderscheppen en je berichten en inloggegevens buitmaken.
Start de router opnieuw, schakel wifi opnieuw in of herstart je telefoon en controleer of het probleem is verholpen. - Probeer een statisch IP-adres in te stellen. Ga op jouw apparaat naar Instellingen > Wi-Fi en tik op de naam van het netwerk waarmee je verbinding wilt maken.
Druk rechtsboven op de puntjes. Ga naar 'Mijn Wifi-netwerken' Selecteer het wifinetwerk waarvan je het wachtwoord kwijt bent. Hier achterhaal je het wifi-wachtwoord.
Je kunt de gebruikersinterface openen via http://fritz.box of via het IP-adres van de FRITZ!Box (in de fabrieksinstellingen http://192.168.178.1). Bovendien is de FRITZ!Box altijd bereikbaar via het nood-IP-adres http://169.254.1.1. Het is niet mogelijk om de gebruikersinterface te openen via de gasttoegang.
De router deelt IP-adressen (unieke namen) uit in een netwerk om in verbinding te staan met al je apparatuur. Het internetsignaal wordt daarna verdeeld over alle IP-adressen. De meeste mensen hebben thuis een draadloos wifinetwerk waarop alle apparaten zijn aangesloten.
Zo vind je jouw IP-adres in Windows 11
Klik op 'Start', vervolgens 'Instellingen', “Netwerk en internet', 'Wifi'. Selecteer het netwerk waarmee je bent verbonden. Klik op 'Eigenschappen'. Scrol helemaal omlaag in het venster, je IP-adres wordt weergegeven naast 'IPv4-adres'.
Open Wi-Fi instellingen beheren, vervolgens helemaal naar beneden in het scherm voor Bekende netwerken beheren. Klik op het betreffende netwerk en selecteer Niet onthouden. Als het goed is kun je nu weer verbinding maken met het netwerk en het wachtwoord opnieuw instellen.
Ga naar het Configuratiescherm. Klik op Netwerkstatus. Klik vervolgens op Draadloze netwerken beheren. De beveiligingsmethodiek staat naast het draadloze netwerk dat je gebruikt.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.