Je zit op het goede niveau als je schommelt tussen de 5–9. Het moet dan niet zo zijn dat je vaak een negen haalt, maar op sommige onderwerpen kan je heel hoog scoren.
Onder onderwijs wordt in Nederland over het algemeen verstaan: het overbrengen van kennis, vaardigheden en attitude binnen een door de overheid bepaalde structuur door daarvoor opgeleiden personen. Het is voor ons erg vanzelfsprekend dat je onderwijs volgt; het is nodig om te kunnen meedraaien in de maatschappij.
Alle kinderen tussen 5 en 16 jaar die in Nederland wonen zijn leerplichtig. Dit geldt ook voor kinderen met een andere nationaliteit. En voor kinderen van asielzoekers en vreemdelingen. De meeste kinderen gaan al naar school als ze 4 jaar zijn.
Sinds het schooljaar 2017/2018 stijgt het aantal weer geleidelijk. In 2013/2014 stonden 6.714 kinderen en jongeren niet op een school ingeschreven. In 2017/2018 is dit aantal gedaald naar 4.515. In 2019/2020 en 2020/2021 is het aantal met circa 1.000 kinderen en jongeren gestegen naar circa 5.000.
Dat rekenkundig gemiddelde moet voldoende zijn; 5,5 of hoger. Je bent geslaagd bij een gemiddelde van 5,50 of hoger, maar niet met een gemiddelde van 5,49.
Bij welk cijfer er sprake is van een onvoldoende kan verschillen per staat. Meestal geldt de 'C' als gemiddeld en 'F' als onvoldoende. In sommige staten zakt de leerling echter ook met een 'D', dat doorgaans 'gemiddeld' betekent.
Uitgangspunt zijn de op één decimaal afgeronde cijfers. De cijfers 4,5 t/m 5,4 tellen als één tekortpunt. De cijfers 3,5 t/m 4,4 tellen als twee tekortpunten. De cijfers 2,5 t/m 3,4 tellen als drie tekortpunten.
Een leerling gaat over als wordt voldaan aan de volgende voorwaarden: Hij/zij heeft geen tekorten bij de kernvakken en maximaal 3 tekorten bij de andere vakken. Het gemiddelde over alle vakken is 6,0 of hoger.
In het Nederlandse onderwijs gebruiken leraren voor het rapporteren van prestaties van leerlingen veelal de cijferschaal van 1 tot en met 10, waarbij een 6 als voldoende geldt.
Toets 0 is bedoeld als een intaketoets voor aan het begin van de brugklas. Met behulp van de rapportages kun je brugklassers die verschillende eindtoetsen hebben gemaakt vergelijken met elkaar én met een landelijke benchmark.
Als je niet slaagt voor de 21+ toets kan je in sommige gevallen een herexamen doen, zoals bij de Hogeschool van Amsterdam. Het ligt aan de hogeschool of je nogmaals moet betalen of dat de herkansing al bij de kosten zit inbegrepen. In andere gevallen is er geen herexamen mogelijk.
Verenigde Staten
In de VS wordt een waardering tussen A+ (uitstekend) en E (onbevredigend) gegeven. Op sommige scholen ook een F. Cijfers in de VS zijn niet wettelijk vastgelegd, maar door scholen bepaald. Zo kunnen er verschillen ontstaan in de percentages die worden toegekend bij bepaalde cijfers tussen scholen.
Van Freshman tot Senior
Vanaf Grade 9 hebben High Schools alternatieve benamingen voor de groepen: 9th Grade: Freshman (14-15 jaar) 10th Grade: Sophomore (15-16 jaar) 11th Grade: Junior (16-17 jaar)
Als je 50% voor alle vakken behaalt, ben je geslaagd voor een studierichting en behaal je het getuigschrift of het diploma secundair onderwijs. Als je voor bepaalde vakken een onvoldoende behaalde kan je in aanmerking komen voor een deliberatie.
Cijfer berekenen 70 procent normering
Een normering van 70 procent betekent dat als er voor een toets bijvoorbeeld 100 punten behaald kunnen worden, er bij 70 punten (70%) een 5.5 wordt behaald.
Het verschilt per opleiding welke eisen er gelden om het examen te halen. Je kind is in de meeste gevallen geslaagd als:Het gemiddelde eindcijfer voor de centrale examens minimaal een 5,5 is.Er niet meer dan één of twee onvoldoendes op de eindlijst staan.
Als je 18 jaar bent geworden dan val je niet meer onder de leerplichtwet. Dit betekent niet dat je zo maar weg kunt blijven van school. Als je geen geldige reden hebt en je blijft toch weg dan is dit ongeoorloofde afwezigheid.
Als uw kind niet meer naar school gaat, zonder goede reden, dan meldt de school dit aan de gemeente. De leerplichtambtenaar van de gemeente stelt vervolgens een onderzoek in. Samen met de leerling, school en ouders probeert de ambtenaar ervoor te zorgen dat uw kind weer terug gaat naar school.
Volgens de OESO heeft Finland namelijk het beste onderwijs in de westerse wereld. In de Top 20 van de OESO staat Finland, na vijf Aziatische landen, op de zesde plaats.