De lucht komt boven de hoofden van de passagiers binnen, circuleert en verlaat de cabine via openingen in de vloer. Elke twee tot drie minuten is de lucht geheel vervangen. Hierdoor wordt een te grote ophoping van koolstofdioxide tegengegaan en verdunnen geurtjes snel.
Hoe hoger het vliegtuig vliegt, hoe lager de luchtdruk is. Als gevolg kunt u buikpijn ervaren, een opgeblazen gevoel hebben of zelfs moeite met uw stoelgang hebben. Dit vervelende gevoel kunt u voorkomen door goed te drinken, regelmatig te bewegen en geen heftige etenswaren te eten voor vertrek.
Lucht wordt constant ververst. Om de 3 minuten is alle lucht ververst met lucht van buiten het vliegtuig. Op elke moment gedurende de vlucht wordt 50% van de lucht in de cabine doorlopend ververst. De overige 50% wordt gefilterd door HEPA-filters.
De temperatuur in het vliegtuig kan sterk verschillen. Buiten het vliegtuig kan het namelijk -27 graden zijn, maar ook wel -15 graden. Het heeft effect op de warmte binnenin het vliegtuig.
astma of bloedarmoede) en doorbloedingsstoornissen (bijv. hartinfarct) kunnen verergeren tijdens een vlucht op grote hoogte. Daarnaast is er ook een constante verandering van de luchtdruk in het vliegtuig, waardoor ook de druk verandert in gesloten holtes, zoals de sinussen en het middenoor.
Te weinig frisse lucht
En als je hartslag laag is, voel je je vermoeider. Daarbij helpt het gebrek aan frisse lucht in veel vervoermiddelen ook niet mee. Als je te weinig zuurstof binnenkrijgt, voel je je minder fit.
Zweet trekt vliegen aan
Vooral in warme, droge streken zijn de insecten heel agressief. Dat komt doordat het menselijk lichaam een luilekkerland is voor de vlieg. Vliegen smullen van de voedingsstoffen, mineralen en het vocht op onze huid, en hoe meer we zweten, hoe aantrekkelijker we zijn.
Een laadruim, vrachtruim of ruim is de ruimte van een schip of vliegtuig waarin de lading wordt vervoerd. De term scheepsruim behelst ook andere ruimtes in een schip.
Op de grond is het koud, maar op 10 kilometer hoogte kan het nog veel kouder worden, tot onder de -50°. Een bevroren cockpitraam kan dan écht niet. Daarom hebben de ramen van een cockpit ingebouwde verwarmingselementen, zodat ze niet bevriezen.
Dit komt door een zuurstoftekort (dat heet hypoxie). Een medische aandoening die optreedt als iemand te weinig frisse lucht binnenkrijgt. Iets wat hypoxie kan veroorzaken is een overhitte cabine. Dat is dus de reden dat vliegtuigen onder gemiddeld temperatuur worden gehouden.
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
Wanneer in een vliegtuig een raam breekt, een deur opent of een gat ontstaat, daalt de luchtdruk in het vliegtuig aanzienlijk. Er zal dan ook minder zuurstof op te nemen zijn, wat verklaart waarom er zuurstofmaskers naar beneden komen op zulke momenten.
Na een vlucht kun je bijna ziek zijn van vermoeidheid. Dit kan zelfs duizeligheid, hoofdpijn, slaap- en concentratiestoornissen, spijsverteringsproblemen en gevoelens van desoriëntatie veroorzaken. De meeste vakantiegangers wijten dit aan een jetlag, maar er is vaak meer aan de hand.
Wanneer je last hebt van luchtziekte ben je zeker niet de enige. Eén op de drie mensen heeft last van wagenziekte en kan zich ziek voelen tijdens het vliegen. Luchtziekte wordt ook wel bewegingsziekte genoemd en ontstaat als je evenwichtsorganen beweging ervaren, terwijl je ogen dit niet registreren.
Hoe hoger je vliegt, des te ijler de lucht. En dat betekent dat je minder luchtweerstand ondervindt en minder brandstof verbruikt. 'Het probleem is dat er op een gegeven moment niet genoeg zuurstof meer in de lucht zit om de motoren goed te laten functioneren', zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft.
Vliegtuigstrepen zijn kunstmatige wolken, veroorzaakt door de uitstoot van waterdamp door vliegverkeer. Vliegtuigstrepen ontstaan door uitlaatgassen van vliegtuigmotoren. Deze uitlaatgassen zorgen voor een toename van waterdamp en roetdeeltjes op de vliegroute.
Midden jaren 1990 hanteerden de meeste maatschappijen een omdraaitijd van 45 tot 50 minuten voor de kleinere types zoals de Airbus A320, Boeing 737 en Fokker 100. Inmiddels is dit bij “low-cost” maatschappijen teruggebracht tot 30 minuten.
Zeer blauwe luchten kunnen ontstaan als de hogere luchtlagen droog zijn en als er weinig vervuiling is. Tijdens een aantal van de recente zonnige dagen was de bovenlucht erg droog zodat er geen vliegtuigstrepen gevormd werden.
Het wettelijk bepaalde maximum gewicht voor ruimbagage is 32 kilo. Dit maximum is ingesteld voor verschillende redenen. Ten eerste zodat het grondpersoneel dat de bagage moet verplaatsen geen rugklachten krijgt. De andere reden voor het maximum gewicht van uw bagage is de “weight and balance” van een vliegtuig.
Om te voorkomen dat je veel te vroeg in de rij staat, ben je pas vanaf 4 uur voordat je vlucht vertrekt welkom in de vertrekhal. Fijn als je hier rekening mee houdt, want zo help je mee de rijen voor de incheckbalies en de securitycontrole beter te spreiden en soepeler te laten doorstromen.
De vlieg maakt spectaculaire vliegmanoeuvres, past zijn snelheid in een fractie van een seconde aan, weet obstakels te ontwijken, en gaat gevaar moeiteloos uit de weg. Niet zo boeiend, zou je denken… totdat je beseft dat de vlieg dat alles doet met een minuscuul brein van slechts honderdduizend neuronen.
Vliegtuig loost geen poep en plas
Het afval wordt opgevangen in een tank die op het vliegveld wordt geleegd. Voor het doortrekken wordt het vacuüm in de afvaltank gebruikt.