Ze ontstaan wanneer de auto snelheid mindert, doordat tijdens vol gas het inlaatspruitstuk en de inlaatpoort zich vullen met een gehomogeniseerde mengeling van lucht en brandstof. Wanneer het gas er plotseling afgaat, ontstaat er een sterk vacuüm die er voor zorgt dat de brandstof terugkeert naar zijn vloeibare vorm.
Een backfire is de benaming voor het ontbranden van de brandstof op het verkeerde moment, wanneer het zich bijvoorbeeld nog in het inlaatspruitstuk bevindt. Wanneer de bougie de brandstof niet heeft aangestoken is er nog een lucht – brandstofmengsel aanwezig, terwijl de zuiger de arbeidsslag al gemaakt heeft.
De manier dat het bij showauto's wordt gedaan: extra benzineleiding naar de uitlaat met (piëzo) ontsteking... knopje drukken met draaiende motor geeft een vlam.
In principe kun je pop & bangs softwarematig in een auto programmeren. Normale auto's spuiten geen brandstof meer in als je van het gas gaat, maar als je nog een beetje brandstof inspuit, dan krijg je knallen uit de uitlaat.
Knallen uit uitlaat, zijn gewoon, als je een sportdemper monteerd. Bij vrijwel alle motorfietsen, geeft bij gas dicht een naplof. zit hem puur in de uitlaatdruk en kan helemaal GEEN kwaad.
Veruit de goedkoopste oplossing voor meer geluid en vermogen is het verwijderen van onderdelen uit je uitlaatsysteem. Hoe minder obstakels in je uitlaatsysteem, hoe meer geluid en hoe beter de 'flow'. Echter mag je in Nederland niet alles zomaar uit je uit je uitlaatsysteem slopen, oftewel straightpipen.
Hoe zorg je er nu voor dat de vlammen uit je uitlaat slaan? Je moet er allereerst voor zorgen dat de motor een hoog toerental draait. Vervolgens zet je de schakelaar om en geef je vol gas. Het is wel opletten geblazen, want het toerental zal snel omlaag gaan.
Vaak gaat de vervuiling van het inlaatspruitstuk samen met de verontreiniging van de EGR Klep en het roetfilter.
Pops & Bangs is optioneel bij de chiptuning te nemen en kost €100 extra.
Wat zijn Pops and Bangs
Met Pops and Bangs wordt extra brandstof geïnjecteerd na het loslaten van het gaspedaal. Die brandstof wordt vertraagd ontstoken zodat het schoepenwiel van de Turbo blijft draaien en je geen vermogen verliest.
De downpipe met of zonder kat wordt direct op de turbo gemonteerd en is daarmee het eerste gedeelte van je uitlaat. Dit gedeelte van je uitlaat zorgt bij moderne auto's voor luchtafvoer uit de cilinders. Met een downpipe kan hier nóg meer lucht doorheen, waardoor je een harder en dieper geluid krijgt.
Het ploffen in de uitlaat wordt waarschijnlijk veroorzaakt door naverbranding in de uitlaat. Waarschijnlijk komt dit doordat de ontsteking TE LAAT staat, dat verklaart ook waarom je toerental boven de 6000 terug valt. Controleer eerst de ontsteking 1-1,2 mm voorontsteking. Hierna de brandstof afstelling controleren.
Milltek uitlaat (compleet) geeft gewoon wettelijk toegestane waarden.
Is een klep gestuurde uitlaat legaal? Volgens de APK-regels moet een uitlaat van voor tot achter gasdicht zijn. Dit wordt behouden met een bypass kleppensysteem of bijvoorbeeld een einddemper met klep.
Met een spaghetti uitlaat spruitstuk, midden demper, eind demper en in combinatie met een katvervanger ofwel het gehele sportuitlaten systeem kan bij een normale benzine motor zo,n 5 a 15% vermogenswinst te behalen zijn.
Zonder middendemper is het geluid scherper. Middendempers dempen de hogere geluiden, einddempers de lage, zoals Kreidler al schreef.
De meest simpele vorm van demping vindt echter plaats door het uitlaatgas in een pijp in een grotere kamer te leiden. Hierdoor verliezen de drukgolven snelheid en worden bepaalde, vooral lage, frequenties gedempt.
In principe is zo'n uitlaat niet verboden, maar een auto mag bijvoorbeeld niet meer geluid produceren dan 95 dB(A) bij 3500 toeren, gemeten dicht bij de uitlaat. In de praktijk wordt hier inderdaad nauwelijks op gecontroleerd, al zijn er bij de Nederlandse politie wel geluidsmeters in gebruik om te kunnen handhaven.
Naast het verhoogde reactievermogen van uw turbo, kun je een toename van 15 tot 20 PK en koppel verwachten. Een Armytrix downpipe zorgt er dus voor dat er meer en gemakkelijker lucht in de motor kan komen.
Een RVS downpipe vergroot namelijk de doorlaat, waardoor er meer lucht doorheen gaat en de prestaties zullen verbeteren. Tevens kunnen roetfilters en katalysators weggelaten worden, die het geluid dempen en de luchtdoorlaat verminderen. Een downpipe is een absolute must-have voor sportieve rijders en autoliefhebbers.
Dit kan niet echt kwaad, maar uw lambda sonde kan er wel defect van gaan. Je hoeft de wagen niet te "chippen", je kan ook de sonde makkelijk laten uitprogrammeren. Lambda uitschakelen kan ook zonder te tunen.
Tijdens een chiptuning wordt de originele opgeslagen informatie in de chip(s) vervangen door geoptimaliseerde gegevens om het vermogen en het koppel te verhogen. Het resultaat is een aangenamer en vlotter motorkarakter. ATM-Chiptuning houdt tijdens het optimaliseren rekening met de geldende Europese emissie-eisen.
Stage 1: U kiest voor deze methode als u een betrouwbare en veilige vermogenstoename wilt. Tevens is deze methode ook geschikt voor uw auto als u meer, maar niet het maximale uit uw motor wilt halen. Deze tuning methode is veilig en is ook één van de meest gekozen stages.