Autolak vlekken kunt u verwijderen met behulp van haarlak. Spuit de vlekken hiermee in, laat dit intrekken en verwijder de resten vervolgens met een vochtige doek. Belangrijk is het om bij het verwijderen van de haarlak draaiende bewegingen te maken.
Er zijn een hoop methoden waarmee je spuitverf kunt verwijderen, maar nagellakverwijderaar met aceton, reinigingsklei en carnaubawas werken het beste.
Terpentine. Het is mogelijk om thinner (oplosmiddel voor verf) te gebruiken, maar dat is niet echt aangeraden voor de lak van de auto. Terpentine (verfverdunner) werkt even goed en dit product is minder schadelijk voor de autolak.
Als je auto lakschade heeft, kun je dit natuurlijk door een vakgarage of monteur laten repareren. Dit kan echter wel gauw een aardige kostenpost worden. De bumper laten vervangen kost een zakcentje van zo'n 150 euro, en autolak laten overspuiten door een schadebedrijf is ook niet gratis.
Een kras in de lak van een auto gaat niet weg als je die behandelt met tandpasta of WD40. Daarvoor waarschuwt Focwa. De brancheorganisatie Focwa reageert op het eerder deze week verschenen artikel 'Met deze huis- tuin- en keukenmiddeltjes verwijder je snel krassen in autolak' in het Algemeen Dagblad.
Hoewel WD-40 dus voor veel zaken is in te zetten, kun je er beter geen rubber of kunststof mee beschermen en smeren. En voor gevoelige elektronica kun je beter contactspray gebruiken. Contactspray is namelijk een 'vluchtige' spray en droogt snel op, waar WD-40 een soort vettig laagje achterlaat.
De beste methode om kleine krasjes uit de autolak te halen is tandpasta. Doe een beetje tandpasta op een doekje en wrijf licht over de kras. Poets het daarna uit en herhaal de methode. Let op, dit werkt alleen bij oppervlakkige krassen, niet als de kras door de lak is gegaan.
Was het paneel zoals je elke week doet met het wassen van je auto. Spoel het paneel ook af, maar maak het nog niet droog. Pak nu je claylube en je klei en ga rustig over de vlek met de klei. Je zult merken dat het wat meer moeite kost dan je gewend bent, maar de lak van die andere auto zal beetje-bij-beetje verdwijnen.
Kras op auto verzekering
Als u een Allrisk autoverzekering heeft, wordt lakschade wel vergoed. Als de dader van de lakschade bekend is, verhaalt de verzekeraar de schade zelf op de tegenpartij. U hoeft hier zelf niets voor te doen. Als de dader onbekend is, keert de verzekeraar ook gewoon een vergoeding uit.
Aceton kan heel goed op autolak, in het verleden wel de lijmresten van de typeaanduiding ermee verwijderd. Daarna wel even wassen om de 'resten' aceton te verwijderen.
Steenslag is de meest voorkomende beschadiging van de laklagen van een auto. Het zijn de kleine opspringende steentjes die onder de banden wegschieten. De steentjes slaan letterlijk stukjes lak uit de buitenste laklaag en soms zelfs tot op het metaal. Deze beschadigingen kun je goed zelf herstellen met een lakstift.
Gebruik wasbenzine voor het ontvetten van vers gespoten autolak. Ook uitermate geschikt voor het verwijderen van lijmresten.
Veel verf is tegenwoordig op waterbasis, door met heet water de verf te bevochtigen vergroot je de reactie snelheid (oplos-snelheid), en als je verfplek dan vervolgens mechanisch belast (door borstelen/boenen met oude doek) haal je vrij snel de verf weg.
Graffiti van je auto verwijderen? Gebruik aceton (nagelakremover) en een microvezeldoek. Test wel even op een klein stukje of je autolak er tegen kan.
Autoklei is een product gemaakt van petroleumhars, waaraan een mild schuurmiddel is toegevoegd. Dit middel breekt het meest hardnekkige vuil af dat je met normaal wassen en waxen niet kunt verwijderen. Het wordt detailing klei genoemd, omdat je de autolak (en andere onderdelen) tot in detail kunt reinigen.
De oplossing is in de meeste gevallen redelijk eenvoudig. Polijsten met een fijne korrel is genoeg om de lak weer in de originele kleur te herstellen en de glans te verbeteren. Zeer sterk verkleurde auto's zijn vaker langer blootgesteld aan UV-verkleuring.
Wanneer de blanke lak niet voldoende hecht aan de ondergrond kan er vuil en vocht tussen de lagen komen te zitten. Dit drukt vervolgens de lagen nog meer uit elkaar. Een onschuldig takje dat tijdens het autorijden hier tegenaan botst kan genoeg zijn om de losse laag af te laten breken of los te trekken.
Een deuk zonder lakschade herstellen
De deuk wordt met speciale gereedschappen met dezelfde kracht herstelt als hoe de deuk ontstaan is, maar met een speciale techniek waardoor de lak niet scheurt. Dit proces wordt ook wel restylen genoemd. Voorwaarde voor deze uitdeukmethode is dat de deuk niet te groot mag zijn.
Spray WD-40 op het oppervlak waar de verf zich bevindt, voordat deze eraf geschraapt wordt. Laat het enkele minuten inwerken en schraap het er vervolgens af met bijvoorbeeld een spatel. Je kunt ook WD-40 op een schone, zachte doek sprayen en daarmee de vlek inwrijven.
Let op, je kunt hiervoor het beste witte tandpasta gebruiken, het liefst waar zuiveringszout in zit. Gebruik in ieder geval geen geltandpasta. Stap 4: Leg het doekje met de klodder tandpasta op de kras en wrijf 30 seconden lang met cirkelbewegingen over de plek. Stap 5: Bekijk het resultaat.
Tandpasta tegen krassen
Maar ook tegen krassen in glazen is het een zeer effectief middel. Het is in dit geval belangrijk om een witte tandpasta te gebruiken, dus geen gel. En bij voorkeur één met zuiveringszout. Maak het glas schoon met water en een doekje en laat het goed drogen.
WD-40 is de merknaam van de wereldwijd bekende waterverdrijvende siliconenspray die in 1953 werd ontwikkeld door Norm Larsen, oprichter van de Rocket Chemical Company in San Diego, Californië. Oorspronkelijk werd WD-40 gebruikt om roest tegen te gaan; later werd WD-40 voor vele andere toepassingen ingezet.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.