Het is een nog vrij onbekende manier om je geld terug te krijgen als je slachtoffer bent geworden van online fraude: de oplichter direct aansprakelijk stellen. Gedupeerden vorderen dan zelf het overgemaakte geld terug en wachten niet op onderzoek door de politie.
Krijg ik mijn geld terug? De kans dat je je geld terug krijgt is erg klein. Als de zaak door de politie wordt behandeld, dan bepaalt de rechter of het geld terugbetaald moeten worden. Maar meestal heeft de oplichter het geld al opgemaakt voordat je het eindelijk kunt terugkrijgen.
In de meeste gevallen kunt u bellen met de politie op 0900-8844 of naar het politiebureau gaan. In sommige gevallen zult u zich elders moeten melden. U kunt zich opgelicht voelen terwijl dat voor de wet geen oplichting is. Als u daarover twijfelt, bel dan 0900 - 8844 (belkosten).
Doe aangifte bij de politie
Voor oplichting via internet heeft de politie een speciaal meldpunt opgericht: het Landelijke Meldpunt Internetoplichting. Hier kunt u ook digitaal aangifte doen. Er moeten wel duidelijke aanwijzingen zijn voor oplichting. Een geschil over een contract pakt de politie niet op.
Ben je slachtoffer van bankspoofing of WhatsApp-fraude? Volgens de wet hoeven banken de schade niet te vergoeden. Je hebt namelijk zelf het geld overgemaakt. Als je geluk hebt, past de bank 'coulance' toe.
Hoe kan ik overgemaakt geld terugboeken? Dat ligt eraan hoe je de overboeking hebt gedaan. Bij een automatische incasso kun je een overboeking storneren, wel zo handig. Tot acht weken na de datum van afboeking kan je - in principe zonder reden op te geven - daar je bank opdracht toe geven.
In 2018 is er nochtans een wet ingevoerd die banken verplicht om slachtoffers van online-oplichting integraal terug te betalen. De overheid legt daarmee veel verantwoordelijkheid bij banken: zij moeten ervoor zorgen dat hun systemen niet misbruikt kunnen worden.
Als u een rechtsbijstandverzekering hebt, dan krijgt in het geval van internetoplichting juridische hulp krijgen. Die hulp krijgt u in principe van een rechtshulpverlener die bij de verzekeraar werkt. Een rechtsbijstandverzekering is namelijk een natura-product.
Oplichters in het strafrecht en aangifte doen tegen oplichting of fraude. Oplichting is in Nederland strafbaar. Wie voor oplichting wordt veroordeeld, riskeert een geldboete of een gevangenisstraf tot vier jaar.
U kunt op verschillende manieren aangifte doen bij de politie. Dat kan telefonisch, op het politiebureau, via internet of via een 3D-loket. Op de website van de politie vindt u verschillende misdrijven waarvan u aangifte kunt doen. En op welke manier u dan het beste aangifte kunt doen.
Aangifte doen
Vaak worden daarbij het telefoonnummer, de naam en het bankrekeningnummer van de mogelijke oplichter doorgegeven. Als er vaker meldingen komen over dezelfde persoon, komt de politie in actie. De gegevens van oplichters komen terecht in een databank.
Zorg ervoor dat u de webwinkel, bij voorkeur schriftelijk (per e-mail of brief) laat weten het product terug te willen sturen. Doe dit binnen 14 dagen na aankoop. Bewaar de e-mail of brief goed (u kunt het ook telefonisch doorgeven, maar dan heeft u later geen bewijs).
Daarnaast zullen banken eerst zelf contact leggen met de oplichter en hen vragen het geld binnen drie weken terug te storten. Geeft de oplichter geen gehoor aan dit verzoek, dan kan het slachtoffer zelf het schadebedrag bij de oplichter gaan vorderen in een incasso- en civiele procedure.
Wat gebeurt er met mijn aangifte van internetoplichting? Na tien weken krijgt u een e-mail waarin de politie aangeeft of er op dat moment al een onderzoek is gestart. Is dit niet het geval, dan krijgt u hiervan in elk geval na zes maanden een slotbericht.
Politie kan straks geautomatiseerd saldo- en transactiegegevens opvragen. De politie, het openbaar ministerie, de Belastingdienst en andere opsporingsdiensten kunnen straks geautomatiseerd saldo- en transactiegegevens bij banken opvragen.
"Het maken van eigen cryptovaluta en het handelen daarin is niet strafbaar. Maar in deze zaak was er sprake van oplichting, het manipuleren van de markt, het verstrekken van valse informatie over cryptomunten en het verzwijgen en verhullen van belangrijke informatie", aldus de officier van justitie.
Bent u het slachtoffer van phishing waarbij men uw gegevens heeft kunnen stelen, en heeft men met uw gegevens reeds geld kunnen versluizen, licht dan meteen de bank in. Wacht niet tot de eerstvolgende werkdag, maar probeer via elk mogelijk kanaal de bank te verwittigen zodat men eventuele transacties nog kan blokkeren.
Krijg ik mijn geld terug bij oplichting? Heb je voor een product betaald maar niet ontvangen? Wij kunnen er helaas niet voor zorgen dat je het geld dan terugkrijgt. Ook spelen wij geen rol in schadebemiddeling tussen kopers en verkopers.
Oplichters kunnen u bellen vanaf een willekeurig nummer. Bijvoorbeeld van uw bank of uw gemeente. Dit heet spoofing.
U kunt een iDEAL-betaling niet terugdraaien. Wanneer u akkoord geeft voor de iDEAL betaling binnen uw internet- of mobielbankieromgeving kan deze handeling niet meer ongedaan gemaakt worden. Terugvorderen is niet mogelijk. Het bedrag wordt direct van uw rekening geboekt.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het verkeerdelijk overgemaakte geld te recupereren.
Doe aangifte bij de politie
Ben je slachtoffer van cybercrime, zet je computer of ander apparaat niet uit en bewaar zoveel mogelijk informatie, want het kan bewijsmateriaal zijn. Doe direct aangifte. Voor alle vormen van cybercrime kan dit via het telefoonnummer 0900-8844 of op een politiebureau.
Automatische incasso terugboeken (storneren)
Is de onterechte incasso al van je rekening afgeschreven? Een automatische incasso kun je tot 8 weken na de afschrijving storneren. Storneren betekent dat je het afgeschreven bedrag terugboekt naar jouw rekening.
Met PayPal kun je zorgeloos shoppen. Als een online besteld artikel niet wordt bezorgd of niet aan de omschrijving van de verkoper voldoet, kunnen we je het volledige bedrag van de aankoop terugbetalen.
Als je geld naar een verkeerde bankrekening overmaakt, heb je dat onverschuldigd betaald. De ontvanger is wettelijk verplicht om het geld terug te storten. De bank staat hier in principe buiten. Je kunt eerst een betaalverzoek sturen.