Heb je alleen de bankrekening (IBAN-adres) van de oplichter, dan kun je de naam, het adres en de woonplaats (NAW) opvragen bij de bank. Met behulp van een deurwaarder kun je vervolgens het geld terugvorderen bij de dader.
Breng je bank en de Tikkie Helpdesk (bereikbaar via WhatsApp op 06 - 13 76 85 28) meteen op de hoogte als je denkt dat je bent opgelicht. Is er inderdaad sprake van fraude? Dan probeert de bank het geld voor je terug te krijgen. Bij Tikkiefraude wordt de schade in de meeste gevallen vergoed door je bank.
en doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie. Er tijd overheen laten gaan, kan alleen maar in het voordeel van de oplichters spelen.
De bank is gehouden u terug te betalen tenzij ze aantoont dat u bedrog gepleegd heeft, dat u met opzet (en dus frauduleus) heeft gehandeld of dat er sprake is geweest van grove nalatigheid waardoor men uw gegevens heeft kunnen stelen. Omtrent deze grove nalatigheid is al heel wat inkt gevloeid.
Civiele rechtszaak: Naast de strafrechtelijke procedure, kun je ook een civiele rechtszaak aanspannen om het gestolen geld terug te vorderen. Je zult moeten bewijzen dat de persoon het geld van jou heeft gestolen en dat je recht hebt op teruggave.
Als u geleend geld wil terugvorderen is het van belang dat u op een of andere manier kunt bewijzen dat er een lening is afgesproken. Dat kan op papier staan, maar ook blijken uit een sms of whatsapp bericht. Het is in ieder geval altijd aan te raden een lening schriftelijk te bevestigen.
Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken. Dit heet storneren. U kunt ook de bank vragen dit voor u te doen.
Als u een oplichter heeft betaald
Als u al een oplichter hebt betaald, kan uw bank u terugbetalen, afhankelijk van de betaalmethode — en sommige methoden hebben betere terugbetalingsmogelijkheden dan andere. Als u een oplichter contant betaalt, is de kans klein dat een bank u terugbetaalt.
Als hackers toegang hebben tot jouw gegevens en apparaten kunnen ze helaas een heleboel dingen doen. Zoals: Je geld stelen en een creditcard of bankrekening openen op jouw naam. Het doen van online aankopen op jouw naam.
Doe aangifte bij de politie
Maak dan een melding bij de politie. Dit helpt u bij het verzamelen van bewijs.
Een betaling kan alleen direct teruggedraaid worden als het een automatische incasso gaat. Dit kan eenvoudig via je bankieren app tot acht weken na de datum van de afboeking. Als u zelf geld naar een verkeerd rekeningnummer stort (losse overboeking) is het helaas niet vanzelfsprekend om het geldbedrag terug te krijgen.
Als je slachtoffer bent geworden van online oplichting, kun je mogelijk aanspraak maken op de Procedure Begunstigde NAW-gegevens bij Niet-Bancaire Fraude (PNBF). Heb je alleen de bankrekening (IBAN-adres) van de oplichter, dan kun je de naam, het adres en de woonplaats (NAW) opvragen bij de bank.
Je kunt de verkoper bijvoorbeeld een e-mail of (online) brief sturen met het verzoek om je pakket alsnog (in goede staat) te leveren. Je kunt ook besluiten de online aankoop te ontbinden en je geld terug te vragen. Tip: Als je online een product koopt, dan wordt dit juridisch gekwalificeerd als een koop op afstand.
Indien u uw geld bent kwijtgeraakt als gevolg van phishing, vergoeden banken meestal de schade als zij dit zo hebben bepaald in hun algemene voorwaarden. Banken gaan alleen niet tot vergoeding van de schade over als er sprake is van fraude, opzettelijk handelen of grove nalatigheid aan de zijde van de klant.
Tips voor online melden
U moet opnieuw beginnen of bellen naar ons gratis nummer om het probleem te melden (1-888-495-8501) .
Santander vergoedt in aanmerking komende claims tot maximaal £85.000, maar alleen als aan bepaalde voorwaarden is voldaan : Betalingen worden gedaan via Faster Payments of CHAPS in het VK. De fondsen werden overgemaakt vanaf een persoonlijke bankrekening, micro-onderneming of bepaalde liefdadigheidsinstellingen.
Jaarlijks worden ruim 200.000 mensen in Nederland slachtoffer van online oplichting. Slachtoffers geven vaak aan dat het hun 'eigen stomme schuld' is geweest. Maar dit is niet terecht: oplichting kan iedereen overkomen.
Gebruik Online Bankieren
Selecteer uw debiteurenrekening en vervolgens 'Mijn debiteuren'. Er wordt een lijst met uw debiteuren weergegeven. Selecteer de reden voor het betwisten van de debiteur en selecteer vervolgens 'Omkeren' of 'Stoppen'.
Hoe kan ik overgemaakt geld terugboeken? Dat ligt eraan hoe je de overboeking hebt gedaan. Bij een automatische incasso kun je een overboeking storneren, wel zo handig. Tot acht weken na de datum van afboeking kan je - in principe zonder reden op te geven - daar je bank opdracht toe geven.
Je kunt iDEAL-betalingen niet annuleren: ze zijn direct en kunnen niet ongedaan worden gemaakt. Neem rechtstreeks contact op met de handelaar en volg het retourproces. Controleer je rekening voor een terugbetaling via bankoverschrijving op de volgende werkdag.